Entiset Teslan insinöörit ovat kehittäneet ohjelmiston, joka muuttaa älypuhelimen tai kojelautakameran kuvaaman videokuvan jatkuvasti päivittyväksi 3D-kartaksi, jota robottiautot voivat käyttää.
Entiset Tesla-insinöörit Andrew Kouri ja Erik Reed ovat perustaneet Lvl5-nimisen yrityksen George Tallin kanssa. Kouri ja Reed työskentelivät aikaisemmin Teslan autopilottia kehittäneessä yksikössä ja Tall on tietokonenäkö-insinööri iRobot-yrityksessä.
Uusi yritys on kehittänyt keinon tehdä tarkkoja kolmiulotteisia karttoja keräämällä tietoa videokameralla kuvatusta materiaalista. Nämä kartat keräävät ja päivittyvät jatkuvasti ajantasaisella tiedolla teiden olosuhteista ja välittävät tiedot robottiautoille, jotta autot löytävät ja suunnittelevat reittinsä paremmin.
– Kukaan ei ole tullut ajatelleeksi, että itseajavia autoja ei saada liikenteeseen ennen kuin saatavilla on todella hyviä 3D-karttoja, jotka päivittyvät joka päivä, Kouri toteaa The Vergen haastattelussa.
Hän lisää, että yksikään toinen yritys ei vielä tee vastaavia karttoja ja siksi Lvl5 on alkanut kehittämään järjestelmää niiden tuottamiseksi. Kehitteillä oleva järjestelmä on myös tehokkaampi kuin kalliit sensorit, joihin teknologiayritykset ja autonvalmistajat luottavat.
"Kamerat ovat valmiita, LIDAR ei"
Lvl5:n kehittämä järjestelmä muuntaa tietokonenäkö-algoritmien avulla videokuvasta käyttökelpoisia 3D-karttoja. Yritys otti yhteyttä Uber- ja Lyft-kuljettajiin, jotta kuvamateriaalia saataisiin kerättyä kuljettajien kojelautakameroista tarpeeksi.
Kouri sanoo, että itseajavien autojen ei ole pakko käyttää kallista LIDARia, valon tunnistusta tai tutkaa ympäristön havaitsemiseen.
– Meille on kuitenkin aivan sama voittaako LIDAR vai voittaako tietokonenäkö. Mutta tiedämme, että jos itseajavia autoja haluaisi valmistaa massatuotantona nyt, kamerat ovat valmiita ja LIDAR ei, Kouri kertoo.
Tällä hetkellä Lvl5 testaa järjestelmäänsä nimettömänä pysyvän autonvalmistajan kanssa. Yrityksen on tarkoitus tehdä yhteistyötä useammankin automerkin kanssa, jotta valmistajat ostaisivat ja asentaisivat karttajärjestelmän. Karttajärjestelmän jatkuva ylläpito ja päivittäminen maksaa ja Lvl5 aikoo kerätä kuukausittaista käyttömaksua jokaista autoa kohti.
Lähde: The Verge
---
1:24