Liikennemerkkejä valmistavassa tehtaassa Vaasassa liukuhihna puskee ulos vasta muutamaa uutta liikennemerkkiä. Mallit saatiin pitkän odotuksen jälkeen tehtaille vasta viikkoa ennen tieliikennelain voimaanastumista, kesäkuun alussa.
– Tässä on hyvä esimerkki. Uuden siirtokehotuskyltin malli saapui perjantai-iltana seitsemän jälkeen, kun laki astui voimaan maanantaiaamuna, esittelee tekninen päällikkö Joonas Muttilainen Berg & Sauso Oy:stä.
Puhelin firmassa on pirissyt ahkeraan. Urakoitsijat haluavat uusia kylttejä tietöiden yhteydessä asennettaviksi. Tehtaat ovat myyneet ei oota.
– Emme pysty tekemään, kun mallit puuttuvat. Osa on laittanut hankkeet osittain jäihin ja jäänyt odottelemaan tai tilanneet vanhan mallin merkkejä, sanoo Muttilainen.
Polkupyörä- ja mopomerkit kiireellisimpiä
Tilanne ei ole kaikilta osin hälyttävä, sillä vanhoilla merkeillä on kymmenen vuoden siirtymäaika. Uusien merkkien osalta tilanne on toinen: niitä ei korvaa mikään aiempi liikennemerkki. Vanha merkki voi myös neuvoa väärin. Tätä harmittelee myös Väylävirasto
– Tärkeitä ja kiireellisiä vaihdettavia ovat semmoiset kieltomerkit, missä esiintyy tällä hetkellä polkupyörän ja mopon kieltämistä. Niissä samannäköinen vanha merkki kieltää eri asioita kuin saman näköinen uusi merkki, luonnehtii tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.
Hän ymmärtää liikennemerkin valmistajien tuskan hyvin, mutta puolustaa suurta uudistusta.
– Tämä on ollut niin iso urakka. Kaikkine alaversioineen näitä liikennemerkkiä on yli tuhat. Päätimme julkaista vasta mahdollisimman valmiina mallit ja siksi se jäi näin myöhäiseen ajankohtaan, harmittelee Österman.
Hän muistuttaa myös, että Väylävirasto ei ole ainut toimija asiassa.
– Me emme ole ainoita, jotka tässä olemme myöhässä. Myös valtioneuvoston asetus, joka määrittelee merkkien käyttöä ja sisar-virastomme Traficomin määräykset näiden liikennemerkkien väreistä, rakenteista ja mitoituksista valmistuivat vasta viime viikolla, kertoo Österman.
Opastetaulut vielä arvoitus
Pahiten ovat myöhässä ohjeet uusista opastetauluista.
– Tietyt vakiomerkit on jo suunniteltu ja niistä on saatu kuvat, mutta kun mennään isompiin opastetauluihin ja opastamiseen, niin siellä vielä noin puolet tiedoista vielä puuttuu, sanoo toimitusjohtaja Tomi Sauso Berg & Sausosta.
Urakoitsijat haluaisivat tieurakoiden yhteydessä uusia myös ne opastetaulut, jotka uusi laki tulee muuttamaan.
– Siinä ei puhuta pelkän merkin tai opastetaulun hinnasta, vaan myös koosta ja sen vaatimasta rakenteesta. Pahimmillaan uuden, entistä suuremman opastetaulun vaihtaminen voi vaatia uusia teräsrakenteita ja nousta viisinumeroiseksi luvuksi, arvioi Muttilainen.
Tieurakointi on nyt kuumimmillaan, mutta liikennemerkkien uusia malleja ei päästä vielä vähään aikaan asentamaan.
– Vähän on semmoinen tyhmä tunne. Me tehdään tänäkin vuonna satoja, jopa yli tuhat neliötä vanhan tieliikennelain mukaisia opasteita, koska ei ole uusia mahdollista tehdä, sanoo tekninen päällikkö Joonas Muttilainen.
Kyse on hänen mielestään suuresta tuhlauksesta.
– Veronmaksajat tämän tietenkin maksavat, mutta aika turhalta se tuntuu.
Katso myös video uusista poliisimajoista!
0:23