Lauantai oli Kreikan MM-rallissa ratkaiseva päivä. Ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta ja kaikkiaan yli 140 ek-kilometriä eli yli puolet koko rallin ohjelmasta. MTV Urheilu seurasi päivän tapahtumia tässä artikkelissa.
Toyotan Kalle Rovanperä johtaa Kreikan MM-rallia yli kahden minuutin erolla ennen sunnuntain päätöspäivää.
Suomalaisen tietä johtoon silottivat Thierry Neuvillen (video yllä) ja Sebastien Ogierin ongelmat lauantaina. Ogier romahti neljänneksi päivän päätöspätkällä hajotettuaan Toyotansa vasemman takapään (video alla).
Hyundain Esapekka Lapin päivä oli ongelmien riivaama. Hän nilkutti vaivoin maaliin ja on kisassa kuudentena.
Sunnuntaina ajetaan vielä kolme erikoiskoetta. Rovanperän voiton voi viedä enää valtava epäonni.
LUE MYÖS: Valtavaa draamaa: Sebastien Ogier hajotti autonsa – Kalle Rovanperä nousi yhtäkkiä MM-rallin kärkeen!
LUE MYÖS: Thierry Neuvillen keskeytyksestä hätkähdyttäviä kuvia – oliko Toyotalla vainu kammopaikasta?
LUE MYÖS: Nyt kiehuu Esapekka Lappi! Katso rallitähden painokelvoton purkaus – kisa uhattuna
TILANNE 12/15 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.29.40,5 |
2. | Dani Sordo | Hyundai | +2.04,4 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +2.09,4 |
4. | Sebastien Ogier | Toyota | +3.44,8 |
5. | Ott Tänak | M-Sport | +4.49,7 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +6.16,2 |
7. | Takamoto Katsuta | Toyota | +7.02,2 |
xx. | Thierry Neuville | Hyundai | kesk. |
SEURANTA
EK12 Eleftherohori 2 – 18,02 km
Klo 20.35: Kiitoksia vielä päivän ralliseuraajille! Alla Rovanperän ja Lapin kommentit lauantaista. Huomenna aamulla jatketaan seurannan parissa!
1:46
2:04
Klo 19.00: Ogieria uhkaa vielä aikasakko, sillä ranskalainen lähti taas liikkeelle turvavöiden ollessa auki tai ainakin hyvin löysällä. Ogieria on sakotettu vastaavasta aiemminkin.
Klo 18.57: Ja sitten video Ogierin kolauksesta ja ongelmista pätkällä, mikä pudotti hänet kisan kärjestä neljänneksi.
1:56
Klo 18.55: Alla Rovanperän reaktiot uutiseen Ogierin ongelmista.
0:55
Klo 18.48: Alla päivän viimeisen ek:n tulokset WRC-kuskien osalta.
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 10.27,4 |
2. | Dani Sordo | Hyundai | +12,9 |
3. | Ott Tänak | M-Sport | +22,0 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +22,0 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +35,2 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +2.00,3 |
7. | Jourdan Serderidis | M-Sport | +2.05,4 |
8. | Sebastien Ogier | Toyota | +3.57,2 |
Klo 18.44: Ogier häviää lähes neljä minuuttia Rovanperälle. Ranskalainen ei antanut kommentteja maalissa. Kärkipaikka vaihtui siis neljänneksi. Rovanperä johtaa kisaa yli kahden minuutin erolla.
Klo 18.41: Ogierin auton vasen takakulma on pahasti vaurioitunut. Ranskalaiskuski pysähtyi pätkälle, mutta jatkoi matkaa viallisella autolla. Hän yrittää nyt madella maaliin. Kärkipaikka vaihtuu Rovanperälle, Ogier putoaa neljänneksi.
Klo 18.37: Rovanperä lyö hirmuiset pohjat ja Ogier on pysähtynyt erikoiskokeelle!
– Voi paska. Kärjessä tapahtuu tänään paljon, Rovanperä heitti hymyillen.
Klo 18.35: Rovanperä on iskenyt Ogier päihin jopa 9 sekunnilla puolimatkassa! Voisiko suomalainen nousta kärkeen?
Klo 18.34: Evans hävisi Sordolle peräti 9,1 sekuntia, joten Sordo nousee Toyota-kuskin edelle kolmanneksi.
Klo 18.30: Lappi häviää Sordolle 1.47 ja Katsutalle 1.24, joten Lappi putoaa kuudenneksi Tänakin taakse, mutta pysyy Katsutan edellä. Uskomaton suoritus autokunnalta Lappi-Ferm!
– Läpi vain tultiin. Toivottavasti huomenna on parempi päivä, Lappi totesi.
Klo 18.26: Lappi hävinnyt noin minuutin 10 kilometrillä, joten paljon tulee tappiota. Onneksi seitsemäntenä oleva Katsutakin ajaa melko rauhallisesti, koska hänellä ei ole vararenkaita.
Klo 18.24: Kolmospaikasta taisteleva Sordo iskee 9,1 sekunnilla Tänakin edelle. Virolainen valitteli, ettei pystynyt läheskään maksimaaliseen iskuun taka-akseliongelmien takia.
Klo 18.18: Lappi lähti pätkälle ajallaan. Tietojen mukaan Lapin auto saattaa olla vajaavetoinen, ja kuvat vahvistavat tämän: suomalaiskuski matelee liikkeelle, mutta auto herää sitten isommille kierroksille.
Klo 18.15: C Moren toimittaja Tomi Tuominen kertoo paikan päältä, että Rally2-luokassa ajavat suomalaiskuski Sami Pajari on keskeyttänyt tekniseen vikaan. Pajari menetti minuutikaupalla aikaa jo 10. erikoiskokeella auton hörpättyä vettä. Hän saattaa kuitenkin jatkaa kilpailua vielä sunnuntaina.
Klo 18.11: Tänakilla pieni episodi pätkän alussa, mutta virolainen palaa tielle menettämättä sen enempää aikaa.
Klo 18.08: Päivän viimeinen ek käynnissä!
Klo 18.07: GPS-tietojen mukaan Lappi on liikkeellä, ja ilmeisesti starttaamassa päivän viimeiselle pätkälle. Hienoa venymistä suomalaisautokunnalta karmeiden teknisten ongelmien jälkeen!
Klo 18.05: Thierry Neuville ei halunnut perata enää lisää keskeytyksensä syitä huoltoparkissa. Hän tuhahti mestaruustaiston olevan hänen osaltaan ohi, kun toimittajat tivasivat häneltä reaktiota (video alla).
Jos Rovanperä ja Evans ajavat kärkisijoilla maaliin Kreikassa, Neuville asetelmat ovat huippuhaastavat, kun kautta on jäljellä vielä kolme kilpailua Akropoliksen jälkeen.
2:09
Klo 17.32: Dirtfish-sivuston tiedot kokoontumisalueelta kertovat, että Lappi teki kartturinsa Janne Fermin kanssa töitä autonsa kimpussa, vaikka kertoi jo aiemmin keskeyttävänsä. Lappi ja Ferm saivat autonsa käyntiin ja kaasuttelivat alueelta pois. Voi siis olla, että Lappi pystyy sittenkin jatkamaan, vaikeista tekniikkamurheista huolimatta.
– Vaihteisto on rikki ja laturi on paskana, Lappi lateli edellisen pätkän maalissa.
Päivän viimeinen ek starttaa puolen tunnin päästä.
EK11 Karoutes 2 – 28,49 km
Klo 17.01: Lisäksi Dirtfih raportoi Ogierin huoltotöistä kokoontumisalueella. Sivuston julkaiseman kuvan perusteella Ogierin rengaskaaressa on paljon öljyä tai sen tapaista nestettä.
Sen tarkempaa tietoa Ogierin tilanteesta ei ole, mutta tässä saattaa olla vielä yksi dramaattinen käänne hurjaan rallipäivään. Päivän päättää erittäin raju Eleftherohorin erikoiskoe kello 18.05 alkaen.
Klo 16.57: Lappi on todennut kokoontumisalueella Dirtfish-sivustolle, että ei pysty jatkamaan kilpailua lauantaina. Karmea päivä suomalaiselle.
Klo 16.25: Alla 11. erikoiskokeen tulokset WRC-kuskien osalta. Yllä kokonaistilanne.
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 16.43,5 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,2 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +10,2 |
4. | Ott Tänak | M-Sport | +12,2 |
5. | Dani Sordo | Hyundai | +15,9 |
6. | Esapekka Lappi | Hyundai | +30,1 |
7. | Jourdan Serderidis | M-Sport | +2.24,2 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +4.35,7 |
Klo 16.22: Alla video Esapekka Lapin purkauksesta ek:n maalissa.
2:13
Klo 16.20: Rovanperä ottaa pohjat 0,2 sekunnin erolla Ogieriin. Tasaista on kisan pisimmällä pätkällä! Kaksikon ero kärjessä nyt 12,4 sekuntia ranskalaisen hyväksi.
Klo 16.19: Rovanperä kärkeen maalissa, ja hän johtaa Ogieria todella niukasti väliajoissa.
– Voittotaisto Sebiä vastaan ei ole niin kivaa, koska hänellä ei ole mitään hävittävää ja minun pitää miettiä mestaruustaistoa, Rovanperä kommentoi.
Klo 16.15: Myös Evans koki rengasrikon, mutta tuli silti kärkiajassa maaliin. Rovanperä on kuitenkin alittamassa tuon.
Klo 16.12: Lappi tulee maaliin. Taas ongelmia. Hän häviää 18 sekuntia Tänakille, mutta nousee sijan Katsutan vielä suurempien ongelmien seurauksena.
– Vaihteisto on rikki ja laturi on paskana, painokelvotonta tekstiä ohjaamossa ladellut Lappi täräyttää maalihaastiksessa.
Tämä saattaa tietää jopa sitä, että Lapin päivä päättyy tähän.
Klo 16.07: Lappi 20 kilometrin väliajassa kolmantena 6,5 sekuntia Tänakista.
Klo 16.03: Evans johtaa 9 kilometrin väliajassa ennen Rovanperän ja Ogierin saapumista. Katsuta pysähtyy nyt jo toistamiseen pätkällä, auton vasen etukulma on kuvien perusteella nostettu tunkille. Tämä tietää sitä, että Lappi nousee sijoituksen viidenneksi.
Klo 15.59: Katsuta on jäänyt väliajoissa lähes kaksi minuuttia, joten japanilaiskuskilla on ilmeisesti ollut renkaanvaihto pätkällä.
Klo 15.56: Katsuta, Tänak ja Sordo käytännössä tasatahdissa 5 kilometrin väliajassa, muut vielä tulematta siihen kohtaan.
Klo 15.51: Thierry Neuville on kertonut Twitterissä keskeytyksen johtuneen hajonneesta jousituksesta. Hyundai-tähti joutui jättämään leikin kesken johtoasemasta edellisellä pätkällä.
LUE MYÖS: Thierry Neuvillen keskeytyksestä hätkähdyttäviä kuvia – oliko Toyotalla vainu kammopaikasta?
Klo 15.41: M-Sportin herrasmieskuski Serderidis on matkalla, joten EK11 on käynnissä!
Klo 15.38: Pian mennään päivän pisin ek toiseen kertaan. Palataan vielä edelliseen pätkään sen verran, että selvitellään Rally2-luokan tilannetta. Sami Pajari menetti siis noin 16 minuuttia teknisen ongelman takia, ja putosi kauas luokan kolmospaikalta. Luokkakärkeen siirtyi Gus Greensmith Yohan Rossellin rengasrikon seurauksena. Luokan parhaana suomalaisena on nyt Lauri Joona (neljäs, +1.28,9). Joonalla on kuitenkin vain 5,2 sekuntia eroa kolmospaikkaan.
EK10 Pavliani 2 24,25 km
Klo 15.19: Alla studion analyysi Neuvillen keskeytyksestä. Asiantuntija Riku Tahko nostaa esiin mielenkiintoisen kulman Neuvillen ajolinjoista verrattuna muihin.
3:29
Klo 15.09: Rally2-luokan ajo jouduttiin keskeyttämään. Pajarin ja Rossellin lisäksi teknisiä huolia oli myös Kajetanowiczilla.
Klo 15.04: Pajari on taas liikkeellä, mutta Rally2-luokassa kolmantena ollut suomalainen menetti minuuttikaupalla aikaa. Tarkempaa tietoa pysähdyksen syystä ei vielä ole.
Klo 14.58: Draamaa myös Rally2-luokassa. Luokkajohtaja Rosselin vasen eturangas on tyhjänä maalissa, hän menetti vajaan minuutin. Lisäksi Sami Pajari on pysähtynyt tien varteen – olisiko hänelläkin rengasrikko?
Klo 14.55: Tässä video Neuvillen keskeytykseen johtaneesta tilanteesta.
4:24
Klo 14.54: Alla dramaattisen 10. erikoiskokeen tulokset.
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 19.07,5 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,2 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +6,5 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +11,3 |
5. | Ott Tänak | M-Sport | +12,3 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +15,3 |
7. | Esapekka Lappi | Hyundai | +17,1 |
xx. | Thierry Neuville | Hyundai | kesk. |
Klo 14.50: Ogier jää Rovanperästä 0,2 sekuntia, mutta siirtyy kisan johtoon. Hänkin saa tiedon Neuvillesta maalissa.
– Se on sääli, sillä meillä oli hyvä taistelu, Ogier pahoitteli.
Klo 14.46: Rovanperä lyö Evansin 6,5 sekunnilla maalissa.
– Tärkeintä on, että he ovat kunnossa. Tuo oli hieman yllättävää, Rovanperä kommentoi Neuvillen ulosajoa maalissa.
– En halunnut ottaa liikaa riskiä.
Klo 14.44: Neuvillen keskeytys tarkoittaa sitä, että Ogier siirtyy kisan johtoon ja Rovanperä on nyt toinen. MM-taistossa tämä sataa Rovanperän laariin, sillä lähin uhkaaja Evans koki jo aiemmin teknisiä murheita, ja MM-kolmonen Neuville on ulkona.
Klo 14.41: Neuville on ulkona! Hän tekee ajovirheen kahdeksan minuutin ajon jälkeen ja joutuu parkkeeraamaan kolhitun Hyundain tien varteen! Belgialaisen auton eturengas näyttäisi olevan linkussa auton alla.
Klo 14.38: Neuville kepittää Ogierin ensimmäisessä väliajassa, mutta Rovanperän kyyti on niukasti parasta.
Klo 14.32: Rovanperä kärkeen viiden kilometrin väliajassa 1,3 sekunnin erolla Evansiin. Tänak saapui maaliin.
Klo 14.29: Evans on huippuvauhdissa ensimmäisessä väliajassa, joten hänen Toyota-autonsa vedenpaineongelmat on ilmeisesti selätetty huollossa.
Klo 14.25: Lappi reitillä, ja ihan kelpo vauhdissa ensimmäisessä väliajassa. Olisivatko tekniset murheet nyt takana?
Klo 14.20: Tänakin autokamera paljastaa, että reitti on ajoittain erittäin kostea ja mutainen. Lisäksi taivaalla on melko tummia pilviä – tulisiko sade vielä sekoittamaan iltapäivän lenkkiä?
Klo 14.12: Iltapäivän lenkki vauhtiin, kun Ott Tänak kiihdyttää reitille!
Klo 14.03: Tervetuloa takaisin seurantaan päivähuollon jälkeen! Kisan kymmenes ja päivän neljäs pätkä starttaa hetken kuluttua kutkuttavista asetelmista. Pystyykö Rovanperä hyökkäämään iltapäivällä kärkikaksikon kantaan? Nähdäänkö draamaa rajuun kuntoon menneillä teillä?
EK9 Eleftherohori 1 – 18,02
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 10:47,6 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +1,5 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +10,4 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +15,1 |
5. | Ott Tänak | M-Sport | +15,5 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +21,7 |
7. | Esapekka Lappi | Hyundai | +22,1 |
xx. | Elfyn Evans | Toyota | +1:13,8 |
Klo 13.25: Myös Esapekka Lappi on käynyt haastattelupisteellä. Päivän ensimmäisellä ek:lla ilman käsijarrua taiteillut suomalainen avasi tilannetta sangen mielenkiintoisella tavalla:
Esapekka Lapilta hätkähdyttävä arvio kirpaisevasta takaiskustaan: "Veikkaan, että se on yli sata kertaa”
Klo 13.09: Tästä kuunteluun rallin kärkikolmikon kommentit päivähuollossa:
0:52
1:27
1:56
Klo 12.46: Evans kävi lyhyesti kommentoimassa tilannettaan:
– Saimme hälytyksen pätkän keskivaiheilla. Yritimme selvitä siitä, ja onnistuimme saamaan auton takaisin huoltoon. Siirtymällä oli muutama ongelma, joita yritin ratkaista. Auto on täällä, ja se on tärkeintä.
Klo 12.25: Evans pääsi kuin pääsikin huoltoon!
Klo 12.08: Tässä kuvaa WRC2-kuljettaja Robert Virvesin maaliintulosta. Taas oli katsojia aivan väärässä paikassa:
0:36
– Nyt pois sieltä, hölmöt! Juho Kokko tuhahti C Moren selostamossa.
Klo 12.05: Toyoan urheilujohtajan Kaj Lindströmin arvio Evansin tilanteesta on murheellinen.
– Elfyn vaihtoi kesken pätkän sähkön päälle ja tuli sähköllä maaliin. Se vähän nosteli lämpöjä. Nyt hän katsoo siirtymällä, saako sen kuntoon. Toivottavasti pääsee tänne, niin saamme huollossa auton kuntoon.
Sähkömoottorille kilometrejä on siirtymällä liikaa.
– Kyllä se pitää saada kuntoon. Sieltä on niin pitkä matka, että tarvitsee vähän polttomoottoriakin.
Klo 11.59: Evans on lähtenyt erikoiskokeen maalista kohti Lamian huoltoaluetta sähkömoottorin voimin.
Klo 11.53: Tässä Evansin ongelmat videomuodossa:
3:16
Klo 11.48: Myös WRC2:ssa ajava Gus Greensmith kauhistelee, missä kunnossa tämä tie tulee iltapäivällä olemaan... Mielenkiintoista, todella mielenkiintoista!
Klo 11.41: Neuville taipuu Rovanperälle vain 1,5 sekunnilla ja kasvattaa näin johtomarginaalinsa Ogieriin yli kymmeneen sekuntiin. Mutta kun Kreikassa ollaan, kaikki on silti täysin auki.
0:36
– Hyvä pätkä. Alkoi olla liian rajua. En ole varma, onko tämän ajaminen toiseen kertaan mahdollista. Tulee olemaan vaikeaa päästä läpi. Tie on todella rajussa kunnossa. Viime vuonna tämä tie oli toiseen kertaan ajettaessa täysin tuhottu. Tänä vuonna ollaan silti ihan toisella tasolla. Pitää olla varovainen.
–Ralli on yhä pitkä, ja tästä iltapäivästä tulee raju.
Klo 11.39: Rovanperä lyö Ogierin 10,4 sekunnilla ja nousee kokonaistilanteessa 12,8 sekunnin päähän tallikaveristaan.
– Olosuhteet olivat rajut, ja otin ehkä liikaa varman päälle.
Klo 11.35: Rovanperä tulee perässä ja tekee tässä vaiheessa 15,1 sekunnin pohjat. Katsotaan, mihin se riittää Ogieria ja Neuvillea vastaan.
– Kun tie ei ole kuiva, ajaminen sujuu paremmin. Auto toimii paremmin pehmeällä renkaalla ja näissä olosuhteissa. Pystyn hyökäämään paljon helpommin. Pätkä oli aika rajussa kunnossa. Oli vasta ensimmäinen veto, ja silti yllätyksiä oli paljon. Iskuja tuli paljon, mutta onneksi mikään ei hajonnut.
Klo 11.33: Evans häviää Sordolle lähes minutin. Sordo nousee kokonaistilanteessa neljänneksi, Evans on viides ja Katsuta kuudes. Kartturi Scott Martin ottaa maali-at:ltä useamman pullon vettä, eli olisiko jäähdytyksesä jotakin vikaa.
– En tiedä, mitä on tapahtunut, Evans sanoo.
Auton näyttö kertoo öljylämpötilan olevan korkealla.
Klo 11.31: Evansilla ongelma! Hän joutuu pysähtymään ja jatkamaan matkaa pelkällä sähkömoottorilla. Pari kilometriä on vielä pätkää jäljellä. Kokonaistilanteessa hyvää taaksepäin on 50 sekunnin verran.
Klo 11.29: Lapilla aamupäivän lenkki takana. Sordolta tulee takkiin seitsemän sekuntia. Tilanne seitsemännellä sijalla on turvattu, mutta aika turhauttava paikkahan se on, kun eteenpäin on eroa lähes kaksi minuuttia.
– Tässä aamussa oli aivan liikaa tapahtumia. Yritetään korjata auto huollossa ja nauttia iltapäivällä. Olen edelleen sitä mieltä, että yhden vararenkaan käyttö oli oikea valinta, mutta emme päässeet ottamaan siitä hyötyä irti näiden kaikkien ongelmien takia.
Klo 11.22: Lapin autossa näyttäisi olevan taas asiat enemmän tai vähemmän kohdallaan. Toinen väliaika on likimain sama kuin Katsutalla, tosin tallikaveri Sordo on viitisen sekuntia edellä.
Klo 11.13: Ennakkotiedot pitävät tv-kuvien perusteella oikeinkin hyvin paikkansa. Mutaa riittää, ja tie on paikoitellen todella röykkyinen.
Klo 11.04: Edessä on aamupäivän lenkin viimeinen pätkä. Tiedot Kreikasta kertovat, että olosuhde muistuttaa enemmän päivän ensimmäistä kuin hetki sitten ajettua toista pätkää. Eli märkää ja mutaa on jonkin verran.
EK8 Karoutes 1 – 28,49 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 17:00,5 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +9,8 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +10,3 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +11,6 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +25,8 |
6. | Ott Tänak | M-Sport | +33,1 |
7. | Dani Sordo | Hyundai | +36,8 |
xx. | Esapekka Lappi | Hyundai | +2:37,5 |
Klo 10.00: Tässä Lapin kommentteja pätkän maalissa ja jälkeen:
0:46
Lappihan hajotti eilen autonsa heti toisella erikoiskokeella. Jäähdyttimestä valui tämän jälkeen nestettä koko loppupäivän, mutta suomalaistähti nitkutteli kaikesta huolimatta päivän läpi. Tänään aamun ensimmäisellä ek:lla hajosi käsijarru ja nyt siis rengas.
Klo 9.50: Neuville ottaa kärkipaikan takaisin itselleen! 9,8 sekunnin pohjat Ogieriin nähden, ja kärkikaksikon ero on nyt 2,0 sekuntia Neuvillen hyväksi. Rovanperä jatkaa kolmantena, nyt 25,2 sekunnini pääsäs kärjestä. Komea veto belgialaiselta!
– Ajoin hyvin, mutta käytin alussa vähän liikaa rengasta, ja lopussa piti vähän hidastaa, kun ne kuluivat. Rengasta on silti riittävästi lenkin viimeiselle erikoiskokeelle.
Klo 9.48: Ogier alittaa Evansin ajan 0,5 sekunnilla ja saa pitää kärkipaikkaa ainakin vielä hetken. Neuville on tulossa takaa sekuntikaupalla kovempaa...
– Tein virheen. Missasin risteyksen ja sammutin auton. Siinä meni kymmenen sekuntia, Ogier kertoo.
Klo 9.45: Lapin perässä ajanut Evans ei kärsinyt pölystä, ja hän ottaa tässä vaiheessa otteen pohja-ajasta. Rovanperä taipuu 1,3 sekunnilla.
– Ei mitään ongelmia. Auton tasapainon kanssa on vähän vaikeuksia kuivalla, ja jouduimme käyttämään kovia renkaita. Ei ollut helppoa. Irtosoraa oli paljon. Olosuhde paranee auto autolta.
Klo 9.40: Lappi häviää tässä vaiheessa parhaan ajan tehneelle Katsutalle kaksi minuuttia. Katsuta ja Sordo menevät edelle, ja Tänak nousee 41 sekunnin päähän.
– Nopeassa oikealle kääntyvässä mutkassa oli massiivinen kivi kapeassa alamäessä. Onneksi se aiheutti vain rengasrikon. Se oli niin iso, että huh... Ei hyvä.
Jo ennen haastattelupisteelle tuloa Lapin autosta kuului turhautunutta puhetta kuljettajan ja kartturin kesken. Janne Ferm yritti kannustaa Lappia, mutta tämä oli aika kypsänä tilanteeseen.
– Ei ole kyllä motia enää ajaakaan, Lappi sanoi.
Klo 9.35: Lappi lähti aamun lenkille yhdellä vararenkaalla, eli se on nyt vaihdettu alle. Vielä pitäisi tämä pätkä ja seuraava saada ajettua ennen lounastaukoa ja huoltoa. Sijoitus on vaihtumassa viidennestä seitsemänneksi.
Klo 9.32: Lapilla isoa ongelmaa. Hän on 15 kilometrin kohdassa jäänyt kaksi minuuttia edellään lähteneestä Takamoto Katsutasta. Olisiko rengasrikko...
Klo 9.30: Tänak vahvistaa edellisen. Tämä oli rallin ensimmäinen perinteinen kreikkalainen erikoiskoe. Ja tällä pätkällä autosta sai tehoakin irti. Ilmeisesti edellisen ek:n ongelmat johtuivat korkeammasta ilmanalasta.
Klo 9.24: Tieolosuhde tällä pätkällä on täysin erilainen. Mutaa ei ole käytännössä ollenkaan. Kuivaa on, ja sora pöllyää.
Klo 9.21: Lappi on juuri aloittanut pätkän. Muistetaan, että edellisellä ek:lla Lapin käsijarru hajosi kesken kaiken.
Klo 9.20: Tässä vielä C Moren asiantuntijan Jari Ketomaan summaus siitä, miksi Rovanperä ja Ogier olivat päivän avauspätkällä niin vahvoja:
1:31
Klo 9.08: Serderidis taas ensimmäisenä liikkeelle.
Klo 9.03: Pian mennään taas. Edessä on koko rallin pisin erikoiskoe, ja Neuville otti juuri pahasti nenään. Voisiko olla, että belgialaisen suunnalta nähdään jonkinlainen vastaisku tai ainakin sellaisen yritys...
EK7 Pavliani 1 – 24,25 km
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 19:46,5 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,3 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +11,9 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +12,7 |
5. | Ott Tänak | M-Sport | +17,2 |
6. | Dani Sordo | Hyundai | +20,9 |
7. | Esapekka Lappi | Hyundai | +34,1 |
8. | Takamoto Katsuta | Toyota | +43,9 |
Klo 8.25: Kilpailun kärkipaikka vaihtuu! Neuville jää Rovanperän pohjista 11,9 sekuntia, ja Ogier nousee kärkeen 7,8 sekunnilla. Rovanperä yhä kolmantena.
– Mitään ei tapahtunut. Ajoin hyvin. En voinut tehdä paljoakaan enempää. En tiennyt, onko ajamiseni nopeaa vai ei, mutta se oli lähellä äärirajoja. Ehkä pitää löytää lisää pitoa.
Klo 8.22: Ogier ajoi pätkän loppupään hieman Rovanperää nopeammin, mutta kokonaisajassa Rovanperä on 1,3 sekuntia nopeampi. Ero kokonaistilanteessa pysyy 21,4 sekunnissa Ogierin hyväksi.
– Vaikea pätkä. Mutainen osuus keskivaiheilla oli vaikeaa. Meillä oli pieni tilannekin siinä. Ajauduimme vesilätäkössä vesiliirtoon ja menimme jo vähän ojaan. Mutta tässä olemme.
Klo 8.19: Rovanperälle tässä vaiheessa 12,7 sekunnin pohjat Evansiin!
– Koskaan ei tiedä, mitä odottaa, kun lähtöpaikka paranee. Tänään olosuhde on vaikeampi kuin eilen. On märkää ja mutaista. Rytmin ja tuntuman pitää olla kunnossa. Näyttää siltä, että päivä alkoi ihan hyvin, Rovanperä sanoo.
Klo 8.16: Evans alittaa Tänakin noteerauksen 4,5 sekunnilla. Ero Lappiin kasvaa jo 22,5 sekuntiin.
Klo 8.14: Lappi maalissa. Tappiota Tänakille 16,9 sekuntia ja tallikaveri Sordollekin 13,2. Sordo nousee 3,3 sekunnin päähän kokonaistilanteessa.
– Ei käsijarrua. Koko rallin hitain pätkä, ja käsijarru ei toimi. Se toimi ihan alussa, mutta sitten ei enää. Tämä oli painajainen. Ajoimme vain varmasti läpi. Tie on niin mutkikasta, ettei ajamiseen voi sitoutua, kun ei ole mahdollisuutta pelastaa tilannetta vaikka myöhäiseksi jääneessä jarrutuksessa. Mutta tämä on rallia.
Klo 8.13: Ja edellä mainitussa väliajassa Rovanperä on 8,4 sekuntia Neuvillea edellä!
Klo 8.11: Rovanperä painaa melkoista kyytiä. 12 kilometrin väliajassa ero Ogieriin 3,7 sekuntia.
Klo 8.05: Tänak maalissa. Ja taas on ongelmaa.
– Olosuhde oli ihan ok. Jätkät taisivat laittaa jonkun turvamoodin autoon päälle. Tehoa on todella vähän. Aika vaikeaa on.
Kysyttäessä, miksi tallin mekaanikot niin tekisivät, Tänak vastaa nasevasti:
– Kysy heiltä.
Klo 8.02: Serderidis päässyt pätkän ensimmäisenä läpi. Lappi ja Evans ovat aloittaneet keskenään melko tasaisesti ensimmäiseen splitiin. Kärkikolmikko vielä tulossa siihen.
Klo 7.42: Tässä vielä rengasvalinnat tähän aamuun:
kuljettaja: | talli: | kovaa: | pehmeää: |
Thierry Neuville | Hyundai | 3 | 3 |
Sébastien Ogier | Toyota | 3 | 3 |
Kalle Rovanperä | Toyota | 3 | 3 |
Elfyn Evans | Toyota | 3 | 3 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 2 | 3 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 3 | 3 |
Dani Sordo | Hyundai | 3 | 3 |
Ott tänak | M-Sport | 2 | 4 |
Klo 7.40: Ja nyt saadaan pätkä käyntiin. Serderidis lähtee matkaan.
Klo 7.33: Nyt tulee tieto, että ek alkaisi kello 7.40.
Klo 7.24: MTV Urheilun Tomi Tuominen kertoo paikan päältä Kreikasta, että FIAn turvallisuusdelegaatti Michéle Mouton on yhä aamun ensimmäisellä erikoiskokeella. Hänen perässään tulevat vielä nolla-autot, joten ihan heti tässä eivät ajohommat käynnisty.
Kuvien perusteella reitillä on todella paljon sumua.
Kyseessähän on sama erikoiskoe, jonka nuotittaminen viivästyi alkuviikon sateiden vuoksi aina torstaiaamulle saakka.
Klo 7.20: Aamun ensimmäinen ek on tällä tietoa alkamassa aikaisintaan kello 7.30.
Klo 7.10: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan rallipäivään! Rallin tilanne on suomalaisittainkin hyvin kiehtova. Pian nähdään, pystyykö Kalle Rovanperä vastaamaan kärkikaksikon vauhtiin eilistä paremmalta lähtöpaikalta. Esapekka Lapilla suunta on viitossijalta vain ylöspäin.
Päivän ensimmäisen ek:n alku on hieman viivästynyt. Ajojärjestys on tuttuun tapaan käännetty paremmuusjärjestys. M-Sportin herrasmieskuljettaja Jourdan Serderidis lähtee matkaan ensimmäisenä. Perässä seuraavat järjestyksessä Tänak, Sordo, Katsuta, Lappi, Evans, Rovanperä, Ogier, Neuville.