Rallin MM-sarjan kiristyneet rajoitukset testipäivien suhteen pakottavat tiimit tekemään luovia ratkaisuja.
Kaudeksi 2023 Kansainvälinen autoliitto FIA rajoitti testiaikaa 21 päivään per talli. Kolmen kuljettajan tiimissä tämä tarkoittaa käytännössä vain seitsemää testipäivää vuoden aikana kuskia kohden. Toki tallien omilla testialueilla tiimit voivat ajaa rajoittamattomasti.
LUE MYÖS: Esapekka Lapin uusi pomo löysi suomalaisen pilttuussa heti korjattavaa: "Haastavaa kommunikoida"
Toyotalla ja Hyundailla testipäivät menevät varmasti melko tasan kolmen kuljettajan kesken. Sen sijaan M-Sportilla täyden kauden kuljettajia on vain kaksi, joten Pierre-Louis Loubet ja varsinkin Ott Tänak ovat sen suhteen paremmassa asemassa.
Esapekka Lappi testasi viime viikolla kaksi päivää Jämsässä Hyundain testialueella, mutta osallistui myös lauantaina Kuopion SM-ralliin, kuten teki myös Toyotan Takamoto Katsuta. Tänak sen sijaan ajoi rallin kotimaassaan Otepäässä.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi tarjoili viileän kuitin ulosajostaan
Varsinkin uuden työnantajansa autoon tutustava Lappi olisi toivonut enemmän testipäiviä tälle vuodelle, mutta toisaalta monet pienet kansalliset rallit ja sarjat pääsevät todennäköisesti vuoden aikana nauttimaan WRC-tähtien loistosta.
Kikkailulla tallit voivat säästää testipäiviä, sillä pienempiin kisoihin osallistuminen ei verota saldoa.
– Tällä (testirajoituksilla) on puolensa ja puolensa. Siinä mielessä päivien rajoittaminen on minun kannaltani kurjaa, että olisi tärkeää tutustua uuteen autoon enemmän ja erilaisissa olosuhteissa. Toisaalta tällä tavalla asiaa voi kiertää, Lappi kommentoi MTV Urheilulle Kuopion SM-rallissa.
– Toki eihän tässä suoranaisesti mitään testipäiviä kierretä, kun tämä on ihan sallittua. Saan tässä rallissa mahdollisuuden ymmärtää autoa uusissa olosuhteissa.
Lapin kannalta Kuopion SM-ralli oli myös logistisesti täydellinen, sillä kotoa Pieksämäeltä rallipaikalle oli matkaa vain noin sata kilometriä.
– Eihän tämä paremmin voisi mennä. Vehkeet meillä oli tiimillä valmiina Suomessa, koska ajoimme koko viikon testiä Jämsässä. Nyt vielä saimme päättää tämän viikon kisaan, joka on lähellä kotia. Sopii minulle hyvin, Lappi herkutteli.
– Oli makeaa hommaa muutenkin. Keli oli ihan viimeisen päälle ja tiet upeassa kunnossa. Jääpohja teillä oli paksu ja penkat korkeita. Ei voi ralli paljon paremmaksi muuttua.
Vaikka Hyundai voi Toyotan tavoin testata lumiralleja ja nopeita sorakisoja varten mielin määrin omalla testialueellaan, on varsinainen kilpailu kuitenkin tietyiltä osin parempaa testiä.
– Pääpaino tällä kisalla oli siinä, että minä sain ajaa uutta tietä minulle uudella autolla. Sitä kautta löytyy paremmin ymmärrystä siihen, mitä tapahtuu oudoissa tilanteissa. Tajuan paremmin, että kun tulee yllätyksiä, niin miten reagoin itse niihin ja miten auto yllättäviin tilanteisiin reagoi, Lappi selitti.
– Näistä kaikista tässä tavallaan on ollut kyse. Samaa testitietä, kun hankaa päivät pitkät, niin ei se enää tarjoa yllätyksiä. Täällä niitä yllätyksiä saa ja ollaan sitten varmasti valmiimpia Ruotsin rallissa.