Esapekka Lappi ei lämpene Kansainvälisen autoliiton (FIAn) julkistamille teknisille sääntöuudistuksille, jotka astuvat voimaan rallin MM-sarjassa kaudella 2022.
WRC-autoissa aletaan käyttää hybriditeknologiaa vajaan kahden vuoden kuluttua. Hybridimoottoreita koskevia sääntöjä ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta FIA kertoi aiemmin tässä kuussa muista sääntömuutoksista, jotka vievät WRC-autoja lähemmäs nykyisiä R5-autoja.
Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko, jota on hyödynnetty nykyisissä WRC-autoissa.
Eikä siinä vielä kaikki: joustovaraa vähennetään, iskunvaimentimia yksinkertaistetaan, ja autojen aerodynamiikkaa parantavien osien määrä vähenee.
M-Sport Fordia edustava Lappi lataa suorat sanat uudistuksista.
– Näyttää ihan tyhmältä, Lappi täräyttää.
– Näillä nykyisillä autoilla on mun mielestä siistiä vetää, kun näillä oikeasti mennään kovaa.
Sääntömuutoksilla pyritään laskemaan autojen kustannuksia ja tiimien kuluja.
– Ymmärrän, että nykyiset autot ovat kalliita, mutta hybridithän ne vasta kalliita ovat. Siitä tulee sellainen R5-plussa, ja sitten pyörät lähtevät, kun niillä silti vedetään täysillä, Lappi sanoo.
Lappi uskoo, että tulevat autot tarjoavat yhä viihdettä rallikansalle, vaikka säännöissä tietyin osin otetaan takapakkia. Kehitys kehittyy, kuten Lappi asian ilmaisee.
– Jousitus kehittyy koko ajan, ja sieltä tulee vähän lisää vauhtia. Autot ovat varmasti näyttäviä. Ja kuskeillakin riittää ajettavaa, koska autoissa ei ole helpottavia tekijöitä esimerkiksi keskilukon suhteen.
FIA on linjannut, että hybridimoottoreita koskevista säännöistä tehdään päätöksiä seuraavien kuukausien aikana.