Toyotan Kris Meeke avasi sanaisen arkkunsa Meksikon MM-rallin lauantaiaamun tapahtumista.
Guanajuatiton erikoiskoe keskeytettiin Citroenin Esapekka Lapin ja Janne Fermin ulosajon vuoksi, koska suomalaisten auto jäi osittain tien puolelle. Lapin tallikaveri Sebastien Ogier oli jo ehtinyt startata erikoiskokeelle, jolla rengasrikko hidasti ranskalaismestarin menoa. Erikoiskokeelle tuli niin sanotut punaiset liput ennen kuin Ogierin ehti maaliin, joten hänelle annettiin laskennallinen aika.
Ogier putosi hetkeksi pois kisan kärjestä, mutta heti seuraavalla pätkällä Citroen-pilotti nousi takaisin kärkeen Meeken menetettyä rutkasti aikaa rengasrikon vuoksi.
Meeke antoi vahvasti ymmärtää, että punaiset liput olisi aktivoitu Lapin autosta niin sanotulla SOS-nappulalla.
- Tunnen tämän yhtiön (Citroenin). He pelaavat likaista peliä yhtiön johdosta lähtien, viime kaudella Citroenilta potkut saanut Meeke pauhasi lauantain päivähuollossa.
- Jonkun pitäisi pistää heidät ruotuun. Turvallisuusjärjestelmällä ei pitäisi leikkiä, sillä sen tarkoituksena on suojella ihmishenkiä. Punaiset liput tulivat ilman kunnon syytä. Me muut emme tiedä, miten vakavasta tilanteesta on kyse, kun erikoiskokeelle on tullut punaiset liput. Tämä ei ollut missään nimessä vakava tilanne. He tekivät tämän Ogierin edun takia, ja se oli väärin.
Lappi tyrmäsi Meeken salaliittoteorian. Lappi kertoi, että he painoivat autossa OK-nappulaa, jolla he viestivät kaiken olevan kunnossa.
- SOS-nappulaa ei paineta syyttä suotta, eikä sen kanssa pidä pelleillä. Siitä tulisi todennäköisesti sanktioitakin, Lappi sanoi.
- Ymmärrän, että Krisiä harmitti hirveästi, koska Ogierilla oli rengasrikko. Enkä itsekään tiedä, miksi pätkä peruttiin. Me molemmat olimme Janne kanssa kunnossa. Olimme varoittamassa muita kuljettajia, ja siitä mahtui ihan hyvin ohi.
Ogier viittasi kintaalla Meeken syytöksille.
- Ei ole mitenkään yllättävää kuulla tuollaisia sanoja Krisiltä. En kommentoi asiaa sen enempää.
Toyotan Jari-Matti Latvala ei uskonut siihen, että Citroen olisi pelannut hänen tallikaverinsa väittämää likaista peliä.
- EP:n auto oli puoliksi tiellä. He varoittivat hyvin, mutta se on tosi vaarallinen paikka. Siinä tullaan alas jyrkkää mäkeä, joka on älyttömän liukas paikka. Vaarana oli osua EP:n autoon. Se todennäköisesti oli isoin tekijä, miksi pätkä laitettiin poikki. Ogier ei kuitenkaan saanut hyvää aikaa, ehkä jopa kärsi. En usko, että Citroenin puolelta oli mitään vaikutusta, Latvala kertoi.