Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ajautui pieneen sanaharkkaan Monte Carlon MM-rallin järjestäjien kanssa perjantaina.
Mäkinen oli pettynyt siihen, että perjantain ensimmäinen erikoiskoe peruttiin turvallisuussyiden vuoksi. Toyota oli perustanut koko kolmen erikoiskokeen lenkin rengastaktiikkansa sille, että aamun avauspätkällä oli pitkä osuus jäisellä ja lumisella vuoristotiellä. Nastarenkaita mukaansa ottaneet Toyota-kuljettajat menettivät aikaa varsinkin päivän toisella erikoiskokeella, joka ajettiin kuivalla asvaltilla.
- Meillä oli hemmetin tarkkaan laskettu jokainen kilometri ja meillä oli tehty todella tarkat analyysit, joiden mukaan valitsimme renkaat aamulla. Meidän laskelmien mukaan me menetimme minuutin aikaa, koska meidän rengas perustui ensimmäiselle pätkälle, joka oli liukas. Sen jälkeen meillä oli väärä rengas koko loppumatka, Mäkinen kertasi.
Mäkinen oli vaatinut, että koko aamupäivän lenkki olisi peruttu, koska Toyota joutui kärsijän rooliin. Puuppolainen esitti jopa ukaasin, ettei hän saavu illalla paikalle, kun tallipäälliköitä jututetaan yleisön edessä. Mäkinen tuli kuitenkin lavalle ja kertasi päivän tapahtumat maltillisesti.
Mäkinen kävi päivän aikana tiukkasanaisen keskustelun peruuntuneesta pätkästä.
- Kävin jututtamassa järjestäjää ja sanoin heille, että onko tämä teidän mielestä reilua. Järjestäjä sanoi, että Toyota ei ole riittävän vahva tekemään strategioita, jotta se pystyy pärjäämään Monacossa. Meillä oli strategia, mutta järjestäjä tuli ja tuhosi sen. Mua rupesi naurattamaan, Mäkinen hekotteli.
Aamun avauspätkällä oli runsas määrä yleisöä, joita järjestäjille oli vaikeuksia pitää aisoissa. Suurin osa kuljettajistakin oli sitä mieltä, että peruminen oli oikea ratkaisu.
Mäkisen mukaan perumisen taustalla oli kuitenkin se, että pätkän varrella oli pysäköitynä auto, jonka Kansainvälisen autoliiton FIA:n turvallisuusdelegaatti Michele Mouton katsoi olevan väärässä paikassa.
- Totta kai sen on turvallisuuskysymys. Mutta tämä on ainoa ralli, missä pätkän peruminen saattaa tuhota koko strategian, kuten nyt tapahtui. Ihmeellisimmiltä tuntuu se, että yhden tiimin (Hyundai) strategia oli päinvastainen kuin muilla, ja sitten yhtäkkiä sen pätkän varrelta löytyi yksi auto, jota ei saatu pois.
- Meidän on turha tuoda tänne kymmeniä ihmisiä kukkuloille ja panna hirveä määrä ammattilaisia tekemään strategiaa. Se ei tietenkään ole järjestäjän vika, jos FIA peruu pätkän, mutta olisivathan he voineet siirtää sen auton. Meidän miehet olivat samassa paikassa auton kanssa. Kaikki turva-autot ajoivat siitä ohi, kunnes Mouton tuli viimeisenä ja sanoi, ettei tästä voi ajaa sen auton vuoksi. Onko se hyvää järjestäjän toimintaa? Ei minusta.
Jari-Matti Latvala on parhaana Toyota-kuljettajana kisassa neljäntenä perjantain erikoiskokeiden jälkeen. Virolaiskuljettaja Ott Tänak ja pohjoisirlantilainen Kris Meeke menettivät perjantaina aikaa rengasrikkojen vuoksi. Tänak on kisassa seitsemäntenä ja Meeke kahdeksantena.
Monte Carlon MM-ralli jatkuu lauantaina.