Citroenin Esapekka Lapin kisa Meksikon MM-rallissa meni pilalle lauantaiaamun avauserikoiskokeella sattuneen ulosajon myötä.
Pieksämäkeläisen auto jäi keikkumaan rotkon reunalle puolittain tielle. Kaksi autoa ehti ohittaa Lapin Citroenin, mutta sen jälkeen kisajärjestäjät päättivät keskeyttää erikoiskokeen.
Leonin huoltoparkissa villit huhut saivat alkunsa, kun tilanteesta näytti hyötyvän toinen Citroen-kuski Sebastien Ogier, joka oli kärsinyt Guanajuatiton pätkällä rengasrikon. Erikoiskokeen keskeyttämisen myötä Ogier sai laskennallisen ajan häviten pohja-ajan tehneelle Toyotan Kris Meekelle reilut 20 sekuntia.
Juuri Meeke pauhusi päivähuollossa Citroenin käyttäneet härskisti hyväksi järjestelmää. Toyota-pomo Tommi Mäkinen rauhoitteli puheita.
- Se oli varmaan vähän hätäilyä järjestäjäpuolelta. Olisi pitänyt katsoa ja todeta, että kaikki pääsivät siitä läpi. Silloin ei olisi tarvinnut spekuloida mitään aikoja. Luulen kuitenkin, että ei siinä isoja tapahtunut kuitenkaan loppupelissä. Meidän poikien kanssa puhuttiin ja analysoitiin, että ihan kohtuullisesti se meni, Mäkinen pyöritteli MTV Urheilulle.
Hieman jäi kuitenkin hampaankoloon myös Mäkisellä.
- Eihän sitä tietenkään koskaan tiedä varmaksi, mitä olisi voinut tapahtua, koska eturengas oli rikki. Jos se olisi lentänyt kokonaan vanteelta, niin olisi voinut yhtäkkiä tapahtua mitä tahansa. Se olisi voinut jopa särkeä autoa. Ei voi koskaan tietää, mikä olisi ollut lopputulos.
Mäkinen ei kuitenkaan allekirjoittanut Meeken väitteitä Citroenin taktikoinnista.
- En minä usko, että se niin meni. Olihan siellä muitakin tiellä vielä siinä vaiheessa. Ei hän (Ogier) ainoana ollut pätkällä, mutta mistä minä näitä tietäisin varmasti sanoa, Mäkinen sanaili.
Meeken osalta ralli kuitenkin kääntyi mollivoittoiseksi seuraavilla erikoiskokeilla. Ensin 11. erikoiskokeella pohjoisrlantilainen hävisi kärjelle yli puolitoista minuuttia ja seuraavalla pätkällä vieläkin enemmän. Tuloksissa Meeke on viidentenä liki kolme ja puoli minuuttia Ogierin perässä.
- Hän oli napsauttanut pikkaisen takanurkkaa johonkin ja rengas alkoi pikku hiljaa tyhjetä. Kris päätti ajaa ja ajoikin pitkän matkan rengasrikolla. Pätkän lopussa oli tosi karkeaa kivikkoa joenuomassa. Luulen, että pelkällä vanteella oli lyönyt jossain kohtaa niin kovaa, että pyörän napa oli vioittunut, Mäkinen summasi tilanteen.
- Hän tiesi, että siinä oli erittäin suuri vaara, että koko pyörä lentää pois. Siksi Kris ajoi todella varovasti viimeisen pätkän ennen huoltoa. Nyt päästään vaihtamaan uudet osat autoon. Se oli ihan fiksusti tehty, sillä muuten olisi tullut keskeytys ja se olisi ollut isompi menetys.