Volkswagen Motorsport kehitti vuodeksi 2017 WRC-auton, jonka kilpailukyky jäi ikuiseksi arvoitukseksi.
Volkswagen tuli hyvin valmistautuneena rallin MM-sarjaan vuonna 2013. Tallin kehittämä Volkswagen Polo R WRC -auto osoittautui heti kilpailukykyiseksi, ja saksalaistiimistä tuli täysin dominoiva MM-sarjassa Sebastien Ogierin johdolla.
Suomalaiskuljettaja Jari-Matti Latvala saavutti Volkswagenilla yhdeksän osakilpailuvoittoa ja nappasi kaksi MM-hopeaa ja yhden MM-kolmostilan. Ura Volkkarilla päättyi yllättäen kauden 2016 jälkeen, kun saksalaismerkki vetäytyi MM-ralleista päästöhuijausskandaalinsa vuoksi.
LUE MYÖS: Koronavirus voi tuoda yllättävän lahjan Tommi Mäkiselle: "En pistäisi sen suhteen pahitteeksi"
Ennen vetäytymispäätöstään Volkswagen oli kehittänyt uutta versiota Polosta, joka oli tarkoitus nähdä vuonna 2017 erikoiskokeilla WRC-autojen siirtyessä uudelle aikakaudelle. Latvala oli mukana seuraavan sukupolven WRC-Polon kehitystyössä.
– Auto olisi ollut tosi nopea asvaltilla – se olisi ollut parempi asvaltilla kuin soralla, Latvala paljastaa wrcwings.tech-sivuston haastattelussa.
– Balanssiltaan auto oli hyvä asvaltilla. Suorituskykyä oli enemmän asvaltilla, sillä se oli enemmän kiinni tiessä. Auto oli kaikkiaan helppo ajettava, sillä pitoon sai nopeasti hyvän luoton asvaltilla. Aerodynamiikaltaan auto oli hieman konservatiivinen, se ei ollut niin vahva kuin Yaris, Latvala vertaa.
Volkswagenin vetäydyttyä Latvala teki sopimuksen Toyotan kanssa, joka palasi MM-sarjaan kaudella 2017. Tommi Mäkisen tallin kehittämästä Toyota Yaris WRC -autosta löytyi heti potentiaalia.
– Kun hyppäsin Polosta Yarikseen, tunsin jo alkuvaiheessa, että Yariksen moottori oli erittäin hyvällä tasolla. Se oli samalla tasolla Polon kanssa. Kun aloimme testata enemmän, tajusin Yariksen aerodynamiikkapaketin vaikuttavan enemmän autoon. Polo yliohjautui enemmän, kun taas Yariksen perässä oli enemmän pitoa. Se johtui takasiivestä, joka rauhoitti auton perää, Latvala kertoo.
Latvala on päässyt ajamaan ja kokeilemaan useita ralliautoja uransa aikana. Latvala tunnetaan vanhempien rallitykkien intohimoisena ystävänä, mutta ajettavuuden osalta historic-menopelit ovat kaukana nykyautoista.
– Toyota Yaris WRC on paras auto, jolla olen ajanut. Olen ajanut B-ryhmän autolla ja rakastan niiden autojen ääntä, joka on erilainen kuin uusissa autoissa. B-ryhmän autoissa pystyy kuulemaan turbon vihellyksen, jota ei kuule nykyisissä autoissa. Ajettavuudeltaan ne ovat aivan erilaisia. Pidän B-ryhmän autojen voimasta, joka tuntuu selässä saakka. Moderneissa autoissa tehoa on jatkuvasti, eikä turbossa ole viivettä, Latvala sanoo.