Ferrari-tallin päätös valita Fernando Alonsolle kolmen pysähdyksen taktiikka Espanjan GP:ssä sai paikallisessa lehdistössä kannatusta.
Espanjalaisen El Mundo -lehden Sergio Piccione näki Ferrarin taktiikan vaihtumisessa elonmerkkejä, joita väistyneen tallipäällikön Stefano Domenicalin aikana ei tullut. Kahdella stopilla maaliin ajanut Kimi Räikkönen ei voinut tehdä mitään, kun Alonso ohitti hänet kolme kierrosta ennen maalia.
– Kolmen pysähdyksen taktiikka ei auttanut italialaistallia, mutta ainakin joku siellä reagoi, kun Sebastian Vettel uhkasi heitä. Juuri niin tapahtui ainakin Alonson mukaan. Kisan aikana Marco Mattiaccin nykyisin johtama tiimi päätti valita toisen kuljettajistaan. He tekivät oikein valitessaan Alonson, joka pääsi Räikkösen ohi elättelemään toivoa neljännestä sijasta. Viime aikoina Ferrarin taktiikat ovat perustuneet tietokonelaskelmille eivätkä ole jättäneet mitään sijaa mielikuvituksella tai kuljettajan taidoille, Piccione perustelee.
Barcelonan kisa näytti kuitenkin synkällä tavalla sen, ettei kuudennen ja seitsemännen sijan saavuttanut Ferrari ole yhtään sen lähempänä sarjan kärkeä kuin ennen kisaa. Italialaisen Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni kehottaa Ferraria suuntaamaan katseensa jo tulevaan kauteen.
– Tämä oli Fernandon huonoin sijoitus kotikisassaan huipputallissa, mutta tässä Ferrari nykyään on. Mercedeksen, Red Bullin ja Williamsin takana (Massaa lukuun ottamatta). Maranellossa puhutaan nyt, että Kanadassa saadaan parempia uutisia, mutta se on pelkkää illuusiota. Parempi olisi satsata tulevaisuuteen. Vaikka kauteen 2015 ja hylätä hyödyttömät tavoitteet tältä surkealta kaudelta.
La Repubblican Marco Mensurati vertasi Ferrarin tekemisiä Red Bullin Sebastian Vetteliin, joka on mestaruusputkensa jälkeen törmännyt jättimäisiin ongelmiin. Barcelonassa Vettelin kärsivällisyys palkittiin ja hän nousi karmean viikonlopun päätteeksi Ferrarien ohi neljänneksi.
– Ferrarin (jota nöyryytettiin lopussa, kun Mercedekset ohittivat Räikkösen kierroksella) ongelma ei ole siinä, etteivät he voita kisoja. Ongelma on, ettei Ferrari ei osaa hävitä kunniakkaasti. Vettel on hyvä esimerkki tästä. Nelinkertainen maailmanmestari on ainoa, jolla on täysi oikeus sanoa saaneensa huonomman startin kauteen kuin Ferrari.
Mensurati arvostaa Vettelin kykyä painaa vastoinkäymisistään huolimatta täysillä - ilman paniikkia ja valituksia. Ferrarin leirissä paniikkinappulaa on painettu jo ajat sitten. Suut käyvät ja selityksiä haetaan.
– Red Bull on onnistunut työskentelemään hiljaisuudessa, sitoutuneesti ja ilman hysteriaa, jotta kauden alussa toivottamalta näyttänyt tilanne saadaan korjattua, Mensurati kirjoittaa.
Hamilton hermostuneempi kuin koskaan
Brittilehdistö jatkoi neljännen kisan peräjälkeen voittaneen Lewis Hamiltonin hehkuttamista. Tallikaveri Nico Rosbergin pokka pitää toistuvista kakkossijoista huolimatta, mutta MM-johtoon siirtyneen Hamiltonin saama glooria alkaa syödä häntä ennemmin tai myöhemmin.
– Vaikka Rosberg näytti masentuneelta jäätyään taas Hamiltonin jälkeen toiseksi, hän varmaankin voi vielä huonommin hetkeä myöhemmin. Ensin hän sai kuunnella, kun Hamilton kertoi kaikista vaikeuksistaan, jotka veivät häneltä aikaa, ja kuinka hän löytää sen taas Monacossa. Sitten kolminkertainen maailmanmestari Niki Lauda sanoi, ettei tiedä ketään, joka voisi voittaa Lewisin samalla autolla, tarinoi The Guardianin Paul Weaver.
Hamiltonin säksätys tallia kohtaan pantiin kuitenkin merkille. Yliohjauksesta kärsinyt kuski ripitti Mercedestä jatkuvasti siitä, ettei talli pidä häntä ajan tasalla Rosbergin vauhdista.
– Hamilton oli autosta noustessaan rauhallinen, lähes sanaton Mercedeksen dominanssista. Autossa istuessaan hän ei ole koskaan kuulostanut niin hermostuneelta kuin nyt, kun Rosberg söi hänen etumatkaansa viimeisen varikkostopin jälkeen. Hänen kiihtymyksensä tiimiradiossa oli kasvanut koko ajan kisan edetessä, mutta se nousi trauman kaltaiselle tasolle, kun häntä vastaan kilpaileva saksalaisystävä tuli iskuetäisyydelle vain muutama kilometri ennen maalia, toteaa Daily Telegraphin Daniel Johnson.
Taiteellisuus jää pörinän varjoon
Motorsport-lehden Simon Arron otti kantaa keskusteluun, joka on pyörinyt lähinnä hybridimoottorien vaimean pörinän ympärillä. Hänen mukaansa asiasta huolissaan olevat sponsorit eivät näe lajissa yhä vaikuttavia hienouksia.
– Lauantaina formula ykkösten promoottoriyhdistys piti Espanjassa kokouksen keskustellakseen ”asioista, jotka hyödyttävät ainutlaatuisesta tunnelmasta huolissaan olevia faneja”. Voi olettaa, että yksikään osallistujista ei ollut samana aamuna seisomassa mutkien 14 ja 15 shikaanissa, kun Fernando Alonso kiidätti Ferrariaan kanttien välistä saadakseen autostaan irti suorituskykyä, jota sen muotoilu ei tarjoa. Se oli yksi virkistävimmistä asioista, joita olen vähään aikaan nähnyt radalla. Barcelonan radalla ei ole kovinkaan hyvä maine tiukan kamppailun ratana, mutta se on edelleen kuljettajille upea näyttämö esittää taidettaan, Arron kehui.