Ravintolat olivat tänä viikonloppuna ensimmäistä kertaa auki pidennetyillä poikkeusaukioloajoilla. Rajoitusten höllentyminen näkyi myös HSL:n liikennöinnissä.
Espoolainen Aleksi Airaksinen, 22, nousi viime yönä Ruoholahdesta HSL:n liikennöimään bussiin. Airaksisen mukaan ihmiset olivat pakkautuneet bussiin niin tiiviisti, että turvavälien säilyttäminen ei olisi ollut mitenkään mahdollista.
HSL ohjeistaa verkkosivuillaan ihmisiä säilyttämään turvavälit matkustaessa. Jos liikennevälineissä on kuitenkin täyttä, matkustajaa suositellaan odottamaan seuraavaa vuoroa.
– Nousin Ruoholahdesta bussiin 146 M ja jäin pois Espoon Haukilahden solmulla. Bussi oli lähtenyt Kampista noin kello 01:50 ja oli yön viimeisiä vuoroja. Bussi oli aivan täynnä ja ihmiset olivat pakkautuneet toistensa viereen, Airaksinen kertoo MTV Uutisille.
– Jos Ruoholahdessa ei olisi jäänyt ihmisiä pois, en olisi mahtunut mitenkään bussiin sisälle. Jäin oven viereen seisomaan, sillä se oli ainut vapaa paikka bussissa.
"Ei siellä mistään turvaväleistä ollut tietoakaan"
Airaksista bussiin tiiviisti pakkautuneet ihmiset eivät varsinaisesti häirinneet. Hän jäi kuitenkin pohtimaan, miten turvavälien säilyttäminen täydessä bussissa on edes mahdollista.
– Matkustajat vaikuttivat olevan kesäisellä mielellä. Bussissa oli ihan normaali perjantaiyön meininki. Bussissa oli pääosin nuoria, mutta kyllä siellä oli myös iäkkäitä ihmisiä, hän luonnehtii.
Kuljettaja ei Airaksisen mukaan rajoittanut bussin matkustuskapasiteettia.
– Bussiin sai kyllä tulla niin paljon ihmisiä kuin sinne mahtui. Ei siellä mistään turvaväleistä ollut tietoakaan, mikä on aika erikoista, kun HSL kuitenkin mainostaa laajasti sitä, että matkustajien tulisi säilyttää turvavälit.
HSL kertoo noudattavansa ohjeistuksia
MTV Uutiset tavoitti HSL:n ryhmäpäällikkö Mika Häyrysen.
Häyrysen mukaan on valitettavaa, että kyseinen bussivuoro oli täynnä. HSL on hänen mukaansa kuitenkin tehnyt kaikkensa korona-ajan poikkeustilanteessa.
– Meidän on vaikeaa varautua nopealla aikataululla tämän kaltaisiin muutoksiin. Toimintaamme ohjaavat sopimukset liikennöitsijöiden kanssa ja liikennöitsijöiden ja heidän kuljettajiensa väliset työehtosopimukset. Seuraamme jatkuvasti valtioneuvoston päätöksiä ja ohjeistusta.
– Jos joku kokee jollakin yksittäisellä linjalla olleen liian paljon matkustajia, se on tietysti valitettavaa ja olemme siitä pahoillamme, mutta olemme kyllä tehneet kaikkemme tässä poikkeustilanteessa.
HSL:n matkustajamäärät tippuivat kevään aikana jopa 70 prosenttia. HSL joutui Häyrysen mukaan ensin pienentämään kapasiteettiaan koronarajoitusten myötä ja liikenne supistettiin virallisesti 24. huhtikuuta.
Nyt kapasiteettia on alettu jälleen lisätä. Häyrysen mukaan HSL palaa 17. heinäkuuta normaaliin suunniteltuun kesäliikenteeseen.
– Meillä on neljän viikon suunnittelujakso. Siinä ajassa täytyy tehdä työvuorosuunnittelu. Myös kuljettajille on tietysti ilmoitettava työvuorot viimeistään kaksi viikkoa ennen niiden alkamista.
– Kun saimme tietää, että ravintoloiden aukioloaikoja pidennetään, pyrimme heti järjestämään lisävuoroja. Tälle viikonlopulle onnistuimme saamaan lisävuoroja seitsemälle yksittäiselle linjalle.
"Busseille ei ole ohjeistusta matkustusväljyydestä"
Häyrynen kertoo, että HSL:llä ei tällä hetkellä ole mitään varsinaista ohjeistusta siitä, kuinka paljon matkustajia bussiin saa ottaa.
– Varsinaisesta matkustusväljyydestä ei kyllä tällä hetkellä busseille ole mitään ohjeistusta, Häyrynen sanoo.
Kuljettajan tehtävä ei Häyrysen mukaan ole myöskään arvioida sitä, kuinka paljon matkustajia yhteen bussiin tulee.
– Bussin väljyyden arvioiminen on jokaisen matkustajan oman harkinnan varassa. Kuljettaja ei ole oikea henkilö arvioimaan sitä, sillä hänen täytyy palvella bussiin nousevia ja siitä pois jääviä matkustajia. Olisi hankalaa, jos kuljettaja joutuisi alkaa laskemaan matkustajien määrää.
– Järjestämme sen kapasiteetin mitä meillä on mahdollista tarjota sillä hetkellä. Yksittäiselle vuorolle voi tulla kuormituksia. Silloin matkustajan on itse arvioitava, onko vuoro riskialtis esimerkiksi koronan kannalta ja kannattaisiko hänen odottaa seuraavaa vuoroa tai pohtia muita vaihtoehtoisia kulkuvälineitä.
Häyrynen muistuttaa, että täyttä kapasiteettia olisi ollut kuluneen kevään ja alkukesän aikana turhaa pyörittää, kun matkustajia ei ole ollut. Täysi kapasiteetti olisi aiheuttanut myös turhia hiilidioksidipäästöjä.