Pakolaiskriisin kärjistyttyä Suomessa on kuultu soraääniäkin, mutta ei tältä espoolaiselta taksifirmalta: Kajon Oy haluaa kouluttaa vastaanottokeskuksellisen pakolaisia – ja lupaa töitä.
Espoolainen taksi- ja pikkubussiyritys Kajon on pohtinut jo pitkään, miten voisi kantaa kortensa kekoon Suomeenkin ulottuneessa pakolaiskriisissä. Omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Jorma Palomäki kertoo, että vähitellen muodostunut suunnitelma sai viimeisen sysäyksensä pääministeri Juha Sipilän keskiviikkoiltana pitämästä puheesta.
Sipilä lupasi purkaa merkittävästi normeja, mikä hälvensi Kajonissa epäilyksiä siitä, että valmisteilla ollut suunnitelma tyssäisi byrokratiaan.
– Ennen kaikkea Sipilän puheen jälkeen aloimme olla valmiita tekemään päätöksiä siitä, miten voisimme olla auttamassa Suomeen tulevien ihmisten integraatiossa. Päätimme eilen hallituksen kokouksessa, että pyrimme kaikella mahdollisella tavalla järjestämään taksinkuljettajan pätevyyden ja paikallistuntemuksen sellaiselle porukalle, joka koulutukseen voi osallistua, Palomäki kertoo.
– Koemme tärkeäksi sen, että heillä olisi ammatti, jonka avulla sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan.
Kajon pystyy Palomäen mukaan itse työllistämään heti 50 henkeä ja keskipitkällä aikavälillä jopa 100 ihmistä. Palomäki on kuitenkin varma siitä, että alalla riittää töitä ihan jokaiselle.
– Toimiala pystyy työllistämään kaikki.
Palomäki huomauttaa myös, että kun turvapaikanhakija saa yhden ammatin, toisen hankkiminen on tarvittaessa helpompaa.
Koulutus koko vastaanottokeskukselle
Kajon on ajatellut kouluttaa kaikki koulutukseen haluavat turvapaikanhakijat. Erityisesti mielessä on Kirkkonummella sijaitseva Evitskogenin vastaanottokeskus, johon mahtuu noin 250 turvapaikanhakijaa.
– Käsityksemme mukaan se ryhmä, joka Suomeen tulee, on parhaassa työiässä olevia ihmisiä, eli pääasiassa 25–45-vuotiaita miehiä. Parempia työikäisiä ei tälle alalle voisi löytyä.
Palomäen käsityksen mukaan Suomeen tulijat ovat lisäksi hyvin koulutettuja, joten hän arvelee heidän joukostaan olevan helppo löytää kielitaitoisia henkilöitä alan kouluttajiksi.
Aluksi yrityksen omat kouluttajat toimivat kouluttajina, mutta mahdollisimman pian kouluttajia seulotaan maahanmuuttajien joukosta haastattelujen perusteella.
Koulutukseen pääsevät kaikki
Suunnitelmassa pyritään etenemään mahdollisimman nopeasti. Palomäki arvioi, että kouluttaminen voidaan aloittaa parin viikon päästä. Tavallisesti taksinkuljettajakoulutus kestää kolme viikkoa. Maahanmuuttajien kouluttamiseen on Palomäen mukaan luultavasti varattava enemmän aikaa.
Varsinaiseen kuljettajakoulutukseen pääsevät Palomäen mukaan kaikki halukkaat. Hän arvelee, että ainoa ongelma koulutukseen haluaville voi olla mahdollinen henkilöpapereiden puuttuminen.
Koulutus sisältää lainsäädännön, hinnoittelun ja toimintapolitiikan opiskelua.
– Opetetaan, miten taksimaailma toimii. Lisäksi mukana on ammattisanastoa, joka koetaan tärkeäksi osata kotimaisella kielellä, Palomäki tarkentaa.
Kuljettajille opetetaan myös paikallistuntemusta, eli lähipaikkakuntien katujen ja teiden nimiä sekä tärkeimmät kohteet.
Kymmenien tuhansien sijoitus
Suunnitelma on iso investointi taksiyritykselle. Kajonissa tehtyjen laskelmien mukaan puhutaan kymmenistä tuhansista.
– Uskomme, että se raha kantaa hedelmää. Kun tarjolla on tällainen määrä työikäisiä ihmisiä, emme voi jättää sellaista mahdollisuutta käyttämättä.
Tieto suunnitelmista ei ole vielä tavoittanut maahanmuuttajia, joten palautetta Kajon ei ole vielä saanut. Usko suunnitelmaan on kuitenkin selvästi vakaa: hallituksen päätös tehtiin eilen ja tänään urakka jatkuu EU:n ajokorttilainsäädännön selvityksillä.