Kansainvälinen tutkintaryhmä aloittaa tutkinnan Estonian hylyllä.
Viron ja Ruotsin turvallisuustutkintaviranomaiset aloittavat keskiviikkona vedenalaiset tutkimukset vuonna 1994 uponneen autolautta Estonian hylyllä. Lisäksi jatkotutkimuksia varten nostetaan ylös Estonian keularamppi.
Kyseessä on käynnissä olevan alustavan arviointityön loppuun saattaminen, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) tiedotteessaan.
Otkes on koordinoinut viranomaistoimintaa Suomessa kansainvälisen yhteistyön puitteissa.
Merenpinnan alla tutkijat hankkivat muun muassa näytteitä kallioperästä ja tutkivat Estonian autokantta. Tämä työ tehdään miehittämättömillä vedenalaisilla roboteilla.
Töiden arvioidaan kestävän sääoloista riippuen 7–8 päivää, minkä jälkeen tutkimusalus Viking Reach saapuu Paldiskin eteläsatamaan Virossa.
Estonian keulavisiiri nostettiin ylös pian onnettomuuden jälkeen, mutta keularamppi on edelleen Itämeren pohjassa. Nyt siis on tarkoitus nostaa ylös myös keularamppi.
Keularampissa on vaurioita, joita halutaan tutkia, kertoi Ruotsin onnettomuustutkintaviranomaisen SHK:n apulaispääjohtaja Jonas Bäckstrand huhtikuussa.
Estonia upposi kovassa merenkäynnissä syyskuussa 1994. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä. Laivan hylyn luona aloitettiin uudet tutkimukset toissa vuonna.
Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaiset julkistivat tammikuussa arvionsa, jonka mukaan Estonia ei ollut merikelpoinen. Arvio perustui kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) vuoden 1997 loppuraportissa esitettyihin seikkoihin.