Keularampin vaurioiden tutkimisen ei odoteta muuttavan käsitystä onnettomuuden kulusta.
Viron ja Ruotsin turvallisuustutkintaviranomaiset aloittivat keskiviikkona vedenalaiset tutkimukset vuonna 1994 uponneen autolautta Estonian hylyllä. Osana töitä Estonian keularamppi nostetaan ylös jatkotutkimuksia varten.
Kyseessä on käynnissä olevan alustavan arviointityön loppuun saattaminen, Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kertoi tiedotteessaan.
Merenpinnan alla tutkijat hankkivat muun muassa näytteitä kallioperästä ja tutkivat Estonian autokantta. Tämä työ tehdään miehittämättömillä vedenalaisilla roboteilla.
Töiden arvioidaan kestävän sääoloista riippuen 7–8 päivää, minkä jälkeen tutkimusalus Viking Reach saapuu Paldiskin eteläsatamaan Virossa.
Keularampin vaurioita halutaan tutkia
Estonian keulavisiiri nostettiin ylös pian onnettomuuden jälkeen, mutta keularamppi on edelleen Itämeren pohjassa. Keularampissa on vaurioita, joita halutaan tutkia. Rampin tarkastelemisen ei odoteta kuitenkaan muuttavan käsitystä onnettomuuden kulusta.
Virallisen onnettomuustutkinnan mukaan uppoamisen syy oli keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä ja veden tulviminen alukseen.
Lue myös: Lauri Karhuvaara luki uutisen Suomen kansalle, kun Estonia upposi: "Itse voisi olla tuolla"
Uudet tutkimukset aloitettiin toissa vuonna
Estonia upposi kovassa merenkäynnissä Itämerellä 28. syyskuuta 1994. Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä.
Estonian uppoamisen syyt nousivat uudestaan keskusteluun, kun syksyllä 2020 tv-dokumentissa esitettiin kuvamateriaalia hylyn kyljessä olevasta repeämästä, josta ei ollut aiemmin raportoitu.
Estonian hautarauhaa koskevaan lakiin hyväksyttiin kaksi vuotta sitten muutos, joka sallii tutkimussukellukset hylylle vuoden 2024 loppuun asti. Laivan hylyn luona aloitettiin uudet tutkimukset toissa vuonna.
Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaiset julkistivat tammikuussa arvionsa, jonka mukaan Estonia ei ollut merikelpoinen. Arvio perustui kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) vuoden 1997 loppuraporttiin.
22:58