Syyskuussa 1994 uponneen autolautta Estonian keularamppi on nostettu Itämerestä maanantain ja tiistain välisenä yönä. Asiasta kertoo muun muassa ruotsalaislehti Aftonbladet.
Viime viikon keskiviikkona uutisoitiin, että kansainvälinen tutkintaryhmä on aloittanut työt Estonian hylyllä.
Viime yönä julkaistiin kuvia, joissa näkyy, miten öisestä merestä nostetaan Estonian ramppi.
Viking Reach -tutkimusalus nosti rampin kello kolmelta aamuyöllä. Ramppi nostettiin merestä tarkempia jatkotutkimuksia varten.
Lue myös: Lauri Karhuvaara luki uutisen Suomen kansalle, kun Estonia upposi: "Itse voisi olla tuolla"
Virallisen onnettomuustutkinnan mukaan uppoamisen syy oli keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä ja veden tulviminen alukseen.
Estonian keulavisiiri nostettiin ylös pian onnettomuuden jälkeen. Keularampissa on vaurioita, joita halutaan tutkia. Rampin tarkastelemisen ei odoteta kuitenkaan muuttavan käsitystä onnettomuuden kulusta.
Aiemmin kerrottiin, että tutkijat hankkivat lisäksi merenpinnan alla muun muassa näytteitä kallioperästä ja tutkivat Estonian autokantta. Tämä työ tehdään miehittämättömillä vedenalaisilla roboteilla.
Lue myös: Estonian uppoamisen pelastustöitä johtanut Raimo Tiilikainen on kuollut
Estonian uppoamisen syyt nousivat uudestaan keskusteluun, kun syksyllä 2020 tv-dokumentissa esitettiin kuvamateriaalia hylyn kyljessä olevasta repeämästä, josta ei ollut aiemmin raportoitu.
Estonian hautarauhaa koskevaan lakiin hyväksyttiin kaksi vuotta sitten muutos, joka sallii tutkimussukellukset hylylle vuoden 2024 loppuun asti. Laivan hylyn luona aloitettiin uudet tutkimukset toissa vuonna.
Lue myös: MTV:n kirjeenvaihtaja arvioi tuoretta Estonia-raporttia: Nämä kysymykset ovat vielä auki
Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaiset julkistivat tammikuussa arvionsa, jonka mukaan Estonia ei ollut merikelpoinen. Arvio perustui kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) vuoden 1997 loppuraporttiin.
Estonian uppoaminen aiheutti 852 ihmisen kuoleman.
Lue myös: Estonia-tutkimus: Tähän asti kerättyjen todisteiden perusteella ei ole mitään viitteitä räjähdyksestä keulan alueella tai törmäyksestä toiseen alukseen
3:28