Turvaväli, ennakointi ja oikea tilannenopeus ovat tärkeimmät tekijät liikenteessä kuskin oman pään ja ajoneuvon kunnon ohella.
Huomaatko vaihtavasi moottoritiellä kaistaa antaaksesi tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle liittyjälle? Näin ei kuitenkaan saa toimia. Miksi?
– Jo lainsäädännön mukaan autoa on moottoritiellä kuljetettava eniten oikealla olevalla, vapaalla ajokaistalla. Tilan tekeminen liittyjälle kaistaa vaihtamalla aiheuttaa myös kaksi ylimääräistä kaistanvaihtoa, joista aiheutuu aina tarpeettomia riskejä, selvittää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Helpota liittymistä
Vaikka väistämisvelvollisuus onkin kaistaa vaihtavalla liittyjällä, voi myös päätietä ajava helpottaa liittymistä. Oikea tapa helpottaa kiihdytyskaistalta tulevan liittymistä on pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan.
– Jos pääväylällä autot kulkevat auton tai kahden mittaisella turvavälillä, on liikennevirtaan mukaan pääseminen käytännöllisesti katsoen mahdotonta. Jos kiihdytyskaistalla oleva liittyjä yrittää siirtyä tällaiseen liian lyhyeen väliin, syntyy kaikille osapuolille kiilaamisen ja änkeämisen tunne eikä tilanne ole mitenkään turvallinen.
Pääväylää ajaessa riittävä turvaväli on neljä sekuntia edellä ajavaan autoon. Näin kiihdytyskaistaa tulevan liittyminen on huomattavasti helpompaa.
– Hän voi pienellä kaasun liikkeellä sovittaa itsensä mukaan liikennevirtaan, tilanteesta riippuen, joko vierellä olevan auton etu- tai takapuolelle.
– Mikäli päätietä ajava haluaa riittävän turvavälin lisäksi auttaa liittymistilanteessa muutenkin, voi hän hieman keventää kaasua huomatessaan, että kiihdytyskaistalta liittyvä on pyrkimässä hänen eteensä.
Kiihdytyskaistaa tulevan on puolestaan kiihdytettävä nopeus samaksi kuin päätiellä ajavilla, jotta liittyminen onnistuu vetoketjumaisen sujuvasti.