Moni etsii alle 100 000 kilometriä ajettua ja noin viisi vuotta vanhaa henkilöautoa. Näinkin nuorissa autoissa alkaa kuitenkin jo olla vikoja, joista napsahtaa katsastuskonttorilla suora hylkäys.
Traficomin tuore tilasto kertoo, että viime vuonna Suomessa katsastettiin 23 804 sellaista henkilöautoa, jotka oli otettu käyttöön viisi vuotta sitten (2014) ja joilla katsastushetkellä oli ajettu keskimäärin 80 000–100 000 kilometriä (mediaani).
Sellaisista autoista, jotka hylättiin katsastuksessa tai pantiin suoraan ajokieltoon, löytyi yhteensä 1 452 vikaa. Luku ei kerro hylättyjen autojen määrää, koska yhdessä autossa saattoi olla useita vikoja.
Suoraan ajokieltoon johtaneita vikoja näinkin uusista autoista löytyi vain 38 kappaletta. Näitäkin vikoja yhdessä autossa saattoi olla useampia.
Näistä syistä hylättiin
Traficomin mukaan uusia autoja hylätään eniten etuakseliston ja käyttöjarrun vikojen vuoksi. Vanhemmilla autoilla yleisin hylkäyssyy on etuakselisto. Myös jousituksessa ja iskunvaimennuksessa löytyvät viat ovat yleinen hylkäysperuste.
Alla oleva tilasto kertoo, kuinka monta hylkäykseen tai ajokieltoon johtanutta vikaa kustakin automallista löytyi sataa katsastuskertaa kohden. Luku ei kerro hylättyjen autojen määrää, koska yhdessä autossa saattoi olla useita vikoja.
Listalle on otettu vain malleja, joita katsastettiin yli 100 kertaa vuoden 2019 aikana.
Hylkäämiseen johtaneita vikoja / 100 katsastusta
- Dacia Duster 36,1
- Dacia Logan 30,2
- Peugeot 3008 24,3
- Kia Carens 16,3
- Kia Sportage 15,6
- Land Rover Range Rover 11,6
- BMW X1 11,1
- Mitsubishi ASX 10,3
- Hyundai ix35 10,0
- Citroen Berlingo 9,1