Vuonna 2019 ensikatsastetuista Lexus-merkkisistä henkilöautoista ei hylätty yhtä ainoaa.
Ensikatsastukseen tulevista kolmevuotiaista henkilöautoista löytyy harvoin paljon hylkäykseen johtavia vikoja. Harvinaista on myös, ettei ainuttakaan jonkun mallin autoa hylätä – merkistä puhumattakaan.
Viime vuonna kävi kuitenkin niin, ettei yhdestäkään ensikatsastukseen ajaneesta Lexuksesta löytynyt hylkäykseen johtanutta vikaa. Hylkäystaajuudeksi tuli siis 0,0 prosenttia.
Lue myös: Norja syyttää Toyotaa valheellisesta mainonnasta – houkutteliko tämä termi sinutkin autokaupoille?
Ensikatsastettujen Lexusten määrä oli tosin vaatimaton, 256 autoa. Niillä oli ajettu keskimäärin 49 000 kilometriä (mediaani).
Lexusta paljon yleisempi Suomessa on toinen Toyota-konsernin valmistama henkilöauto, Toyota Corolla. Koska malli piti Suomessa välillä hengähdystauon, sen ensikatsastusmäärä jäi viime vuonna 603 autoon. Mutta nyt Corolla on noussut taas myyntilistojen kärkitiloille ja katsastusmäärätkin kasvavat.
Corolla on vähävikaisen auton maineessa eikä syyttä. Sen hylkäysprosentti ensikatsastuksissa oli viime vuonna toiseksi matalin, 0,3. Matkamittarilukemien mediaani oli 36 000 kilometriä.
Alle yhden prosentin hylkäyksiin ensikatsastuksissa pääsivät myös Honda HR-V (0,7), Seat Ateca (0,8), Seat Toledo (0,8), Suzuki SX4 (0,8), Audi Q5 (0,9), Hyundai I20 (0,9), VW Golf Sportsvan (0,9) ja Volvo XC60 (0,9).