Audin toisen sukupolven superauto tekee vaikutuksen käytännössä kaikilla osa-alueilla.
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Alustasta
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Liian helposta ajamisesta
- Tunteen puuttumisesta
Hinta alkaen 348 217 €
Koeajoauto 393 315 €
Superautot ovat valmistajiensa taidonnäytteitä. Niihin pakataan viimeinen osaaminen eri osa-alueilta ja niillä halutaan näyttää kilpailijoille, mihin valmistaja on kykenevä. Audi esitteli ensimmäisen oman V8-moottorilla varustetun urheiluautonsa vuonna 2007 ja kaksi vuotta myöhemmin markkinoille tuli superautoluokkaan tähdännyt V10-moottorinen versio.
Edeltäjä samaan rakenteeseen Volkswagen-konserniin kuuluvan Lamborghini Gallardon kanssa. Toisen sukupolven R8 on perusrakenteensa osalta yhtenevä italialaismerkin Huracan-mallin kanssa, jota vauhdittaa niin ikään R8:n moottoritilasta löytyvä 5,2-litrainen ja vapaasti hengittävä V10.
Laskeutuminen matalalla sijaitsevaan ohjaamoon nostattaa tunnelmaa. Ohjaamo on tiivis, mutta siellä on silti hyvin tilaa kahdelle. Kojelauta on hyvin puhdaslinjainen, eikä keskikonsolista löydy ollenkaan näyttöä. Kaikki multimediajärjestelmien hallintakin tapahtuu Audi TT:ssä opittuun tapaan kuljettajan täysdigitaalisen mittariston kautta. Tällä halutaan luoda kuljettajakeskeisempää tunnelmaa.
Kuljettajan selän takaa löytyvän vapaasti hengittävän V10:n herättäminen tapahtuu ratissa sijaitsevasta punaisesta napista. Sen painaminen jyräyttää ilmoille kireän ja mahtipontisen äänen. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kierrokset pysyvät varsin korkealla, mikä viimeistään kiinnittää ympärillä olevien huomion.
Kierrokset tasaantuvat nopeasti ja ääni rauhoittuu. Liikkeellelähtö tapahtuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla eikä ajaminen muutenkaan juuri eroa merkin muusta mallistosta. Ohjaus on miellyttävän kevyt kaupunkipyörittelyä ajatellen. Näkyvyys on suhteellisen hyvä matalasta ajoasennosta huolimatta ja kaikki hallintalaitteet toimivat ilman vikurointia. Eniten totuttelua kuljettajan paikalla vaatii MMI-multimediajärjestelmän ohjaaminen mittariston näytön kautta.
Ratista löytyy käynnistysnapin lisäksi muun muassa erillinen painike pakoputkistolle, Drive Select -ajotilan valinnalla sekä ruutulippupainike. Tämän painaminen nostaa tyhjäkäyntiä ja valmistaa auton tositoimia varten muun muassa asettamalla luistoneston sallivampaan tilaan.
Olipa ajotilana normaali tai urheilullisin Race, on kiihtyvyys joka kerta yhtä rajua. Kaasun painaminen pohjaan saa selän painumaan penkkiin, ja kierrosten noustessa ulkomaailmaan työnnetään V10:n sulosäveliä nykymittapuulla suurella äänenpaineella. Vaihteen vaihtumisen huomaa lähinnä äänestä, koska katkoa ei vetoon käytännössä tule. Tunne hurjasta kiihtyvyydestä vahvistuu valmistajan lukuja katsoessa: 0-100 km/h 3,2 sekuntia ja vielä hurjempana 0-200 km/h 9,9 sekuntia!
Alusta tekee yhtä lähtemättömän vaikutuksen kuin auton suorituskyky. Se pysyy mukana kaikissa tilanteissa ja rauhallisessa ajossa se on hämmästyttävän mukava. Kyseessä on vielä vakioalusta, jossa ei ole säätömahdollisuuksia.
Audin uusi mestarinäyte on hengästyttävä kokonaisuus. Siinä yhdistyy useimpien valmistajan nykyisin jo hylkäämä vapaasti hengittävä moottori muihin nykypäivän herkkuihin. Kaikki on loppuun asti hiottua, ja kuka tahansa voisi lähteä tällä superautolla käymään kaupassa. Audi R8 toimii helposti ympärivuotisena käyttöautona, eikä siinä ole käytännössä mitään arkiajelua haittaavia piirteitä hieman haastavaa ohjaamoon laskeutumista ja pientä tavaratilaa lukuun ottamatta. Väistämättä nousee mieleen kysymys, onko se jo liian täydellinen ollakseen tunteita herättävä superauto?
MIKÄ Toisen sukupolven superurheilija Audilta.
KENELLE Viimeisintä tekniikkaa arvostavalla harrastajalla, joka on sinut auton keräämän huomion kanssa.
AJETTAVUUS Audi R8:n ajettavuudessa tiivistyy hyvin superautojen viimeaikainen kehitys. Ohjaus on kaupunkipyörittelyssä kevyt ja kyyti yllättävän mukavaa, vaikka auto oli varustettu vakioalustalla, joka ei ole säädettävissä. Maantiellä auto etenee kuin mikä tahansa jämäkällä sporttialustalla varustettu auto, mikä hämmästyttää kerta toisensa jälkeen.
SUORITUSKYKY Neliveto, yli 600 hevosvoimaa ja salamannopeasti vaihtava kaksoiskytkinvaihteisto takaavat mieltä ylentävän suorituskyvyn. R8:n kyky välittää teho tiehen hämmästyttää joka kiihdytyksessä. Katuajossa menohaluista pystyy hyödyntämään vain pintaraapaisun verran.
TILAT Ohjaamo on edellistä sukupolvea tilavampi ja ajoasennon saa säädettyä hyväksi. Sisällä ei ole paljoa tilaa irtotavaroille. Keulalta löytyvään poteroon menee sopivasti lentolaukku.
MALLISTO R8:sta on tarjolla 540 hevosvoimainen perusmalli ja nyt koeajossa ollut 610 hevosvoimainen plus-versio. Molemmat ovat aina nelivetoisia ja kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuja.
Audi R8 Coupé V10 plus
Moottori 5 204 cm3, V10
Teho 449 kW (610 hv) 8 250 r/min
Vääntö 560 Nm / 6 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 3,2 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 12,3 l/100 km
CO2-päästöt 287 g/km
Mitat Pituus 4 426 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 240 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 630 kg
Tavaratila 112 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio