BMW loi aikanaan isojen coupé-maastureiden autoluokan esitellessään BMW X6 -mallin. Nyt uusin M-pajan käsittelyn saanut X6 M näyttää kilpailijoilleen kaapin paikan.
Tykkäsimme
- Voimasta
- Ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Takatiloista
- Alustan pintakovuudesta
- Rengasmelusta
- Teennäisestä äänimaailmasta
Hinta alkaen 220 766 €
Koeajoauto 262 914 €
Sanotaan heti alkuun, että tämän auton kohdalla ei kannata edes yrittää miettiä mitään järkiperusteita. Niitä ei vain ole. Siitä huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, BMW X6 M on hämmästyttävän koukuttava kokemus.
BMW X6 on iso ja massiivinen ilmestys. M-mallin isot ilmanottoaukot, pokattu konepelti ja M-mallien tapaan neljä pyöreää pakoputkea kielivät kyseessä olevan menohaluja uhkuva jättiläinen.
Sisällä odottaa lähes kokonaan nahalla vuorattu ohjaamo. Maasturimaisuudesta muistuttaa auton korkeus ja kyytiin saa oikeasti nousta. M-osaston penkit tarjoavat hyvän tuen ollen samalla kuitenkin mukavat. Säätövarat riittävät hyvin erimittaisten kuljettajien tarpeisiin ja kokonaisuudessaan ergonomia on BMW:n tapaan esimerkillinen.
Esimerkillisesti toimii myös auton voimalinja. Kahdella turbolla vauhditettu V8 tarjoaa autolle erittäin hurjan suorituskyvyn, ja ratin takana kannattaa muistaa alla olevan 2,3 tonnin malmikasa. Vetoa piisaa lähes tyhjäkäynniltä lähtien ja huipputeho saavutetaan kuuden tonnin yläpuolella. Matka-ajossa ohitukset sujuvat vaivatta raa’an väännön turvin.
Vaikka kyseessä on iso auto, niin BMW ei ole parhaimmillaan matka-ajossa. Valtavan kokoiset renkaat nostavat melutason epämiellyttävän korkeaksi, eikä varsin pintakova alustakaan pääse oikeuksiinsa Suomen nopeuksilla. Vauhdin kasvaessa tilanne todennäköisesti olisi jo toinen, sillä esimerkiksi Saksassa vapaan nopeuksien teillä tehoreservistä pääsisi nauttimaan täysin siemauksin.
Jonkinlaista tuntumaa auton kyvyistä saimme kuitenkin talvisella Alastaron moottoriradalla. Tasaisen lumen peitossa ollut rata osoittautui mitä parhaaksi leikkikentäksi tehohirmulle. Liukkaudesta huolimatta kuljettajalle välittyi mainiosti tietoa eturenkailta ja pidon määrästä. Autoa oli yksinkertaisesti hämmästyttävän helppoa ja viihdyttävää viedä pitkässä luisussa nuollen moottoriradan laidoille aurattuja penkkoja.
Ainoastaan äänimaailma kaipaisi vielä viilausta tällaisen viihdyttävän kokemuksen kruunaamiseksi. Nyt kasin ääni kuulostaa turhan teennäiseltä ja geneeriseltä, ilman vivahteita ja luonteikkuutta. Tämä on ollut yleinen trendi viime aikoina, kun äänielämyksiä on alettu tuottaa esimerkiksi BMW:n tapaan auton oman äänentoiston kautta.
BMW X6 M on auto, joka ostetaan tunteilla ilman järkisyiden miettimistä. Monille varmasti tulee mieleen myös sama kysymys kuin Teknavi seikkailuissa Markku Alénin vieressä istuvalle Marko Terva-aholle.
– Tarviiko katumaasturi tällaista voimaa? Kysyi Tervis istuessaan Bemarin kyydissä ja katsoessaan sivuikkunasta menosuuntaan.
– Kyllä! Kuului vastaus viipymättä Alénin suusta ilman sen suurempia selittelyjä.
Näin sen on sitten oltava.
Hyppää BMW X6 M:n kyytiin Teknavin 11. tuotantokauden kolmannessa jaksossa keskiviikkona 30.3. kello 22.40 MTV3-kanavalla.
BMW X6 M
Moottori 4 395 cm3, V8 biturbo
Teho 423 kW (575 hv) / 6 000-6 500 r/min
Vääntö 750 Nm / 2 200 – 5 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 4,2 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 11,1 l/100 km
CO2-päästöt 258 g/km
Mitat Pituus 4 909 mm, leveys 1 989 mm, korkeus 1 689 mm, akseliväli 2 933 mm
Omamassa 2 340 kg
Tavaratila 550-1 525 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio