EU-komissio vaatii Suomea rakentamaan uudet junaradat eri raideleveydellä – ministeri Harakka torjuu: "Suomi ei hyväksy muutoksia"

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) torjuu EU-komission vaatimuksen, että tulevat raidehankkeet TEN-T -liikenneverkon piirissä pitäisi rakentaa standardoidulla eurooppalaisella raideleveydellä.

Vaatimus sisältyy komission viime viikolla antamaan muutosesitykseen. Siinä esitetään myös, että olemassa olevalle raideverkolle pitäisi tehdä suunnitelma siitä, miten se siirretään eurooppalaiseen standardileveyteen.

"On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida"

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka katsoo, että Suomen tulisi saada poikkeus yleiseurooppalaista raidelevyttä koskevasta vaatimuksesta.

– Suomi ei hyväksy muutoksia raideleveyteen, ja uskon että näkemyksiämme kuunnellaan jatkovalmistelun aikana. On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida ja raideleveytemme on säilyttävä. Raideleveyden muuttaminen ei olisi taloudellisesti mutta ei myöskään toiminnallisesti kannattavaa. Näin merkittävissä asioissa ei pidä tehdä hätäisiä päätöksiä, vaan vaikutukset tulee arvioida laajasti, sanoo ministeri Harakka tiedotteessaan.

Harakan mukaan vaatimus on Suomen kannalta kohtuuton. Hän katsoo, että Suomen tulisi saada poikkeus yleiseuroopalaista raideleveyttä koskevasta vaatimuksesta.

Myös Itä-Suomen liikenne säilytettävä ennallaan

Suomen osalta komissio esittää ratojen ydinverkkoa päättyväksi Kouvolaan nykyisen Vainikkalan sijaan, sekä maanteiden ydinverkkoa päättyväksi Haminaan Vaalimaan sijaan. Lisäksi komissio esittää Skandinavian-Välimeren eurooppalaista liikennekäytävää päättyväksi Kouvola-Kotka-Hamina-akselille nykyisen Venäjän rajan sijaan.

– Nämä liikenneyhteydet jäävät edelleen TEN-T-verkolle ja niihin on mahdollista saada EU-rahoitusta. Muutoksella ei kuitenkaan tule heikentää Itä-Suomen asemaa, joten tätäkään muutosehdotusta emme hyväksy, toteaa ministeri Harakka.

Lue myös:

    Uusimmat