EU:n kaavailemaa lakia raskaan liikenteen turvallisuuteen liittyvistä sääntömuutoksista on lykätty autoteollisuuden vaatimuksesta kolmella vuodella.
Uusi laki muun muassa sallii rekoissa virtaviivaisemmat ohjaamohytit samaan tapaan kuin luotijunissa. Pitkät nokkamaiset ohjaamot eivät sovi nykyisiin paino- ja kokorajoihin.
Lakia ehdottaneen Euroopan komission mukaan nykyiset neliön malliset ohjaamot estävät kuljettajan näkyvyyttä alas kadulle ja vaarantavat näin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.
Uuden lain uskotaan myös vähentävän raskaan liikenteen polttoaineen kulutusta ja sitä kautta päästöjä ja kuluja.
Lykkäystä lakiin ajoivat muun muassa autoteollisuusmaat Ruotsi ja Ranska. Ne sanoivat teollisuuden tarvitsevan siirtymäaikaa uusien rekkamallien suunnitteluun ja valmistukseen.
Uudenmallisia rekkoja tullee markkinoille arviolta vuonna 2019. Komission täytyy sitä ennen vielä laatia raskaalle liikenteelle uudet turvallisuusvaatimukset.