Autotuojat ja -teollisuus ry on huolissaan kuorma-autoissa yleistyneestä ilmiöstä. Ajoneuvojen päästöjä vähentäviä laitteita on kierretty tavalla, joka moninkertaistaa auton päästöt. Laittoman manipuloinnin tarkoituksena on säästää kustannuksissa.
Kuorma-autojen päästömanipuloinnissa on kyse päästöjä vähentävien tehdasasennettujen järjestelmien ohittamisesta tai kiertämisestä. Autotuojat ja -teollisuus ry kertoo tiedotteessaan ilmiön yleistyneen Suomessa.
Manipuloinnin seurauksena esimerkiksi typenoksidi- ja hiukkaspäästöt kasvavat moninkertaisiksi auton alkuperäisiin ja lain vaatimukset täyttäviin päästöihin nähden.
Näin manipulointi toimii
Kuorma-autojen päästöt ovat vähentyneet viime vuosikymmenen aikana merkittävästi, ja uusimmat päästönormit edellyttävätkin autoihin erilaisia pakokaasupäästöjä vähentäviä laitteistoja.
Kaikkein tyypillisimmissä tapauksissa ajoneuvoista puretaan SCR-laitteisto, joka vähentää myrkyllisiä typenoksidipäästöjä yli 90 prosentilla.
Laittoman päästömanipuloinnin taustalla on pyrkimys kustannusten vähentämiseen. Säästöjä syntyy, kun päästöjä vähentäviä laitteita ei tarvitse huoltaa tai autossa ei tarvitse käyttää SCR-laitteiston edellyttämää AdBlue-lisäainetta.
– Kuorma-autovalmistajat ovat investoineet viime vuosina eniten juuri päästöjen vähentämiseen ja turvallisuuden parantamiseen. Uusimmat Euro 6 -päästönormit täyttävissä ajoneuvoissa manipulointi voi nostaa terveydelle haitallisten päästöjen määrän jopa yli kymmenkertaiseksi, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Vastaava ongelma tunnetaan myös Suomen ulkopuolella. Esimerkiksi Tanskan ympäristöviranomaisten arvioiden mukaan lähes joka neljäs Tanskan teillä liikkuva kuorma-auto on päästömanipuloitu.
Yritysten tulisi kantaa vastuuta toiminnastaan
Lapin poliisilaitos uutisoi syyskuun lopussa Meri-Lapin alueella tehdystä raskaan liikenteen valvonnasta. Valvonnassa tarkistetuista autoista joka kymmenennessä paljastui ympäristöhaittoja aiheuttavaa päästömanipulointia. Kiinni jääneistä autoista poistettiin rekisterikilvet ja ne määrättiin ajokieltoon.
– Päästömanipuloitu auto ei ole tieliikennekelpoinen. Mikäli manipulointia havaitaan, auto määrätään ajokieltoon, kunnes se on palautettu ennalleen ja katsastettu uudelleen tieliikennekelpoiseksi. Myös valmistajan autolle myöntämä takuu katkeaa, Kallio toteaa.
Suomessa kuorma-autoista on tutkittu päästömanipulointeja tienvarsitarkastusten yhteydessä keväästä 2018 saakka. Valvontaa jatketaan myös jatkossa osana rutiinitarkastuksia. Pelkkä valvonta ei kuitenkaan yksinään riitä karsimaan laittomia manipulointeja.
Päästömanipulaatioita tarjoavat yritykset markkinoivat laitteistojen purkupalveluja aktiivisesti. Vaikka laitteistojen ohituksen mainostetaankin olevan vaikeasti havaittavissa, jää niistä kiinni poliisin tienvarsitarkastuksissa.
Manipulointeja tarjoavat yritykset kiertävät vastuutaan mainitsemalla, että auto ei muokattuna enää sovellu tieliikennekäyttöön – tosiasiallisesti autoa on kuitenkin tarkoitus käyttää tiekuljetuksiin. Näin ollen myös palveluja tarjoavat yritykset ovat vastuussa autoihin tehdyistä muutoksista.
Laittomien manipulointien vähentämiseksi Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on ehdottanut, että päästömanipulointipalvelujen tarjoaminen kriminalisoitaisiin. Lisäksi laittomien manipulaatioiden tekemisestä tulisi saada Autotuojat ja -teollisuus ry:n mielestä tuntuvat sanktiot. Esimerkiksi Tanskassa manipuloinnista kiinni jääminen aiheuttaa kuljetusyritykselle kuorma-auton ennalleen palauttamisen aiheuttamien kustannusten lisäksi tuhansien eurojen sakot.
Myös kuljetuksia tilaavien yritysten tulisi ottaa Autotuojien mukaan aktiivinen rooli manipulointien vähentämisessä.
– Vastuullisena tilaajana yritysten tulisi edellyttää, etteivät kuljetuspalveluita tarjoavat yritykset operoi päästömanipuloidulla kuorma-autoilla.
Lähde: Autotuojat ja -teollisuus ry