Kolminkertainen maailmanmestari Jackie Stewart suhtautuu nihkeästi ajatukseen F1-autojen ohjaamojen sulkemisesta umpinaisiksi. Asiasta on keskusteltu kuljettajien viimeaikaisten päävammojen takia.
Turvallisuuden puolestapuhujana tunnettu 76-vuotias Stewart sanoo, että tutkimus- ja kehitystyötä on vielä paljon tehtävänä.
– Pitää olla varovainen, ettei tee liian äkkinäisiä päätöksiä ennen kuin tutkimustyö on tehty viimeisen päälle, koska tietynlaisissa onnettomuuksissa suljettu ohjaamo voisi olla riski, Stewart sanoo.
Stewart voitti mestaruutensa vuosina 1969, 1971 ja 1973, formula ykkösten vaarallisimmalla aikakaudella. Hän menetti monia ystäviään onnettomuuksissa ja liputti turvallisuusuudistusten puolesta, kokokypäristä ja turvavöistä lähtien.
Kaksi uhria kahdessa kuukaudessa
Kaksi huipputason moottoriurheilijaa on kuollut radalla saatujen päävammojen seurauksena viimeisten kahden kuukauden aikana.
Ranskalainen F1-kuljettaja Jules Bianchi menehtyi heinäkuussa, törmättyään lokakuun kisassa radan varressa olleeseen traktoriin.
Entinen F1-kuski, britti Justin Wilson kuoli elokuussa, kun radalla kimpoillut esine osui häntä päähän IndyCar-kisassa Yhdysvalloissa.
Tilanne ei Stewartin mielestä kuitenkaan ole niin paha, että ohjaamot pitäisi sulkea.
– Henry Surtees (joka kuoli F2-onnettomuudessa 2009, kun radalta ponnahtanut irtoratti osui häntä päähän) ja tämä Yhdysvalloissa tapahtunut onnettomuus, siinä on kaksi tapausta. Mielestäni Julesin onnettomuudella ei ollut mitään tekemistä sen kanssa (että ohjaamo oli avonainen), Stewart miettii.
IndyCarin edellinen kuolonkolari ennen Wilsonia oli tämän kilpakumppanin Dan Wheldonin kuolema hurjassa kolarissa Las Vegasissa 2011.
Kaikki mahdollisuudet huomioon
F1-sarjan johtoporras ilmoitti, että tässä kuussa tutkitaan mahdollisuutta suojata kuljettajien pään aluetta paremmin. Aiemmin mietityissä ratkaisussa ongelmiksi ovat nousseet näkyvyys ja kuljettajan saaminen ulos autosta hätätilanteessa.
– Kaikki puhuvat vain lentävän esineen osumisesta. Mitä sitten, kun toisenlaisessa onnettomuudessa tuleekin törmäys? Onko ongelma, että kuski ei ehkä pääse ulos kunnolla? On paljon asioita, jotka on syytä ottaa huomioon. Saatko oikealla tavalla happea? (Kuomu) on monimutkainen esine, ei mikään pelkkä kupla, Stewart pohtii.
– Ja joskus ajat 280 tai 300 kilometrin tuntivauhtia ja jostain lentää esine. Vaurioittaako se kuomua niin, ettei sitä saa pois? Kuljettaja voi jäädä ansaan sen sisään.
– Entä haluavatko katsojatkaan sitä? Mielestäni on oltava todella, todella varma että se toimii.