F1-sarjan johtohahmot haluavat eroon moottorirangaistuksista, kertoo sarjan urheilujohtaja Ross Brawn.
Brawn tukee monen fanin mielipidettä, että moottoriosien ja vaihdelaatikkojen vaihtamisista koituvat rangaistukset ovat karanneet käsistä ja syövät mielenkiintoa.
MAINOS
Italian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Italian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Rangaistuksia jaetaan, jos voimanlähteiden kuutta pääosaa käytetään kauden aikana enemmän kuin neljä. Esimerkiksi McLarenin Stoffel Vandoorne sai Belgian GP:ssä yhteensä 65 ruudun verran rangaistuksia.
– Vihaan sitä, että vaikutamme kilpailemiseen teknisten vikojen takia. Voi sanoa, että jos auto rikkoutuu kisassa, silloin tekninen vika on vaikuttanut kisaan, mutta fanit ymmärtävät sen. Fanille sen sietäminen, että oma sankari on lähtöruudukon prukoilla, koska hänen piti vaihtaa moottori, ei ole hyvä, Brawn sanoi motorsport.comille.
– Siihen pitää löytää ratkaisu, joko erilaisilla rangaistuksilla tai poistamalla ne kokonaan ja elämällä sen ongelman kanssa, mitä rangaistuksilla yritettiin korjata.
Brawnin mukaan asiasta on keskusteltu, mutta muutokset eivät tapahdu nopeasti. Hän toivoo, että jotain saadaan aikaan viimeistään kaudeksi 2021, kun moottorisäännöt muuttuvat.
– Ehkä saamme oikean ratkaisun jo ennen sitä, koska kyseessä on todella epäsuosittu osa F1:stä tällä hetkellä, Brawn sanoi.
Entisen tallipomon mukaan yksi ehdotuksista on valmistajien MM-pisteiden vähentäminen, mutta lievempiäkin ehdotuksia on.
Myös DRS halutaan historiaan
Toinen asia, josta Brawn haluaisi eroon, on ohituksia helpottava avattava takasiipi (DRS). Fanit haluavat nähdä ohituksia, joita ei tehdä napinpainalluksella.
Kuljettajat ovat valittaneet jo pitkään, ettei edellä ajavaa autoa pysty seuraamaan kunnolla. Tähän halutaan muutos.
– Me haluamme, että autot pystyvät ajamaan toistensa imussa ja ohittamaan kunnolla. Olemme aloittaneet ohjelman, jotta autot suunniteltaisiin siten, että autot voisivat kisata lähempänä toisiaan, Brawn selvittää.
Brawnin mukaan ongelma on tällä hetkellä siinä, että autot suunnitellaan tuulitunnelin avulla ilman, että ilmavirtauksiin tulee häiriöitä. Kun eteen tulee toinen auto, se häiritsee niin paljon, ettei lähietäisyydellä voi ajaa. Hän toivoo, että myös tämä muutos saataisiin aikaan vuoteen 2021 mennessä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.