F1:n kilpailullisista asioista vastaava johtaja Ross Brawn otti Tech Talk-seminaarissa kantaa sarjaan suunniteltuihin merkittäviin teknisiin muutoksiin. Brawn tekee selväksi, että kuluja tulisi leikata.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Kuva julki – F1-autojen ulkonäköön tulossa merkittäviä muutoksia
Pienemmät tallit ovat viime vuosina olleet pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa. Uusia osallistujia on vaikeaa houkutella mukaan liian suurten kustannusten takia
Brawnin mielestä tiettyjen osien standardisoinnista olisi apua.
– Haluaisimme mennä asiassa eteenpäin ja sanoa, miksi meillä ei voisi olla samoja vaihdelaatikoita, ainakin niiden perusosia, samoja akseleita, samoja tasauspyörästöjä. Arvioisin, että nykyään niiden suunnitteluun käytetään rahaa 5-10 miljoonaa dollaria vuodessa, eikä kukaan huomaa niitä, Brawn ilmoittaa.
Lisääkin voisi standardiosilla säästää ja kaikki voisivat hyötyä.
– On useita muitakin alueita, joita kartoitamme. Jarrujärjestelmä, jousitus, aerodynamiikan rajoittaminen. Jotta voisimme vähentää kustannuksia, Brawn arvioi.
Moottorivalmistajien puolella tilanne on vaikea. Mercedes ja Ferrari ovat tehomäärissä yhä selkeästi Renaultia ja Hondaa edellä. Voimayksikköjen kehittäminen vaatii paljon resursseja, mutta niiden kehitystä on myös rajoitettu säännöissä.
Nykysäännöt eivät uusia osanottajia houkuta.
– Eniten olen huolestunut uusien valmistajien mahdollisuudesta tulla mukaan. Meillä on neljä hienoa valmistajaa mukana, emmekä halua menettää heitä. Mutta emme halua myöskään tilannetta, jossa tekniset säännöt tekevät Formula ykkösten moottoreista niin hienoja, että kestää seitsemän vuotta ennen kuin olisi toivoa olla kilpailukykyinen, Brawn totesi.
Mercedes dominoi F1-sarjaa 2014-16. Ferrari on kyennyt parin viime kauden aikana antamaan Mersulle jo kunnon vastusta, mutta moni huippukuljettaja, kuten Fernando Alonso, on joutunut ajamaan autolla, jolla ei ole ollut mahdollista voittaa.
Brawn peräänkuuluttaakin muutosta.
– Emme halua moottorin olevan myöskään ratkaisevassa asemassa. Kuljettajan pitäisi olla ratkaisevin tekijä. Sitten tulisi auto ja sitten vasta moottori, hän toteaa.
F1:n nykyinen osanottajasopimus umpeutuu kauden 2020 jälkeen. Brawnin mukaan on mahdollista, ettei moottorisääntöihin tulisi muutoksia vielä silloin.
– Haluamme luoda sääntöpaketin, joka houkuttaisi uusia valmistajia mukaan. Täytyy vain harkita tarkasti, milloin uudet säännöt tulisivat käyttöön. Olisiko niiden aika jo 2021 vai vasta myöhemmin, jolloin merkittävä sääntömuutos voisi tuoda sarjaan uutta verta. Moottorin osalta pitää päättää, olisiko aika nyt evoluutiolle vai vallankumoukselle?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.