Turvallisuusasiat ovat tapetilla, kun F1-tallien johtajat tapaavat perjantaina.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n F1-kilpailujohtaja Charlie Whiting aikoo ehdottaa, että autojen ohjaamot suojataan ensi kauden jälkeen, kertoo motorsport.com. Jules Bianchin ja Justin Wilsonin kohtalokkaat kisaonnettomuudet ovat kiihdyttäneet keskustelua katetuista ohjaamoista.
Whiting ja FIA:n turvallisuusekspertti Andy Mellor ovat testanneet viime vuosina useita ratkaisuja täysin katetusta ohjaamosta Mercedeksen ehdottamaan suojakehään. Tähän mennessä Mercedeksen niin sanottu Halo-suoja on osoittautunut parhaaksi ehdotukseksi, jota on testattu kattavasti.
Mersun ratkaisussa on vielä muutamia kysymysmerkkejä varsinkin näkyvyyden suhteen. Systeemillä on kuitenkin omat etunsa: se on kevyempi ja huomattavasti halvempi kuin täysin katettu ohjaamo.
F1-kuljettajien yhdistyksen puheenjohtaja Alexander Wurz kertoi hiljattain, että suurin osa kuljettajista kannattaa ohjaamoiden suojaamista.
- Kuljettajat ovat sitä mieltä, että lisäsuoja pitäisi tuoda viimeistään 2017, Wurz sanoi BBC:lle.
Wurz oli seuraamassa Austinissa, kun erilaisia ratkaisuja esiteltiin kuljettajille ja myöhemmin myös medialle.
- Siellä tulitettiin esineitä eri kulmista kohti suojausmenetelmiä. Ja Halo oli nopein tapa saada rastit suurimpaan osaan ruuduista, Wurz sanoi motorsport.comille.