F1-sarjan päätös luopua moottorien kehityspoleteista saattaa lisätä suorituskykyeroja entisestään, pelkää Red Bull -tallin pääsuunnittelija Adrian Newey.
Moottorivalmistajat ovat viimeiset kaudet saaneet kehittää voimanlähteitään kehityspolettien sallimissa rajoissa, mutta ensi kaudella järjestelmästä luovutaan. Newey pelkää tämän käynnistävän valmistajien kulutusjuhlat taas täydellä teholla.
– Jos tarkastellaan alkuperäisen teknisen työryhmän pöytäkirjoja vuosilta 2012-13, niin tuolloin sovittiin siitä, että moottorien kehitystyö jäädytetään, mutta muista jäljessä olevat tallit saisivat vielä jatkaa kehitystyötä. Se ei toteutunut, joten tästä tulee kulutuskilpailu, Newey ennakoi pessimistisenä.
Newey pelkää etenkin Red Bullin moottoritoimittajan Renault'n jäävän vielä nykyistä enemmän jälkeen sarjan kärkikaksikosta Mercedeksestä ja Ferrarista.
– Isojen valmistajien käyttämät summat ovat aivan tolkuttomia. Tämä voi potentiaalisesti tarkoittaa sitä, että Renault'n kaltaiset yhtiöt, jotka eivät ole varautuneet käyttämään sellaisia summia, voivat suorituskykyssä olevan eron kuromisen sijaan jäädä vieläkin enemmän jälkeen, Newey sanoi.
Newey on harmissaan myös siitä, että moottorivalmistajat voivat pitää asiakkailleen toimittamat voimanlähteet vajaatehoisina täysin sääntöjen sallimissa puitteissa.
– Minusta on todella kummallista, että meillä on tällaiset säännöt, mitkä velvoittavat valmistajia toimittamaan muille talleille saman kaluston, mutta mikään ei velvoita heitä toimittamaan samaa ohjelmistoa ja siten samaa suorituskykyä, Newey kritisoi.
– Kukaan ei valita tästä, koska asiakastallit eivät saa valittaa. Heidän allekirjoittamansa sopimukset eivät salli sellaista, Newey lisäsi.