F1-kaudelle 2021 uhkaa käydä ainakin jossain määrin samoin kuin kaudelle 2020.
Vahvistusta kauden avausosakilpailuksi merkatun Australian GP:n siirtämiseen odotetaan mahdollisesti jo tällä viikolla. Aston Martin -tallin omistaja Lawrence Stroll kertoi viime viikolla täysin varmana asiana, että kilpailu tullaan siirtämään.
Melbournessa ajettavaa kilpailua yritetään eri medioissa esillä olevien tietojen mukaan mahduttaa marraskuun 21. päivälle. Tämä tarkoittaisi sitä, että 14.11. ajettavaksi tarkoitettua Brasilian GP:tä aikaistettaisiin viikolla, ja näin Yhdysvalloissa, Meksikossa ja Brasiliassa ajettaisiin loka-marraskuussa kolme kisaa peräjälkeen.
Siirretyn Australian GP:n jälkeen ohjelmassa olisivat vielä Saudi-Arabian GP (5.12.) ja Abu Dhabin GP (12.12.).
Australian GP:n siirtyessä kauden ensimmäiseksi osakilpailuksi olisi tulossa 28. maaliskuuta ajettava Bahrainin GP. Sakhirin radalla ajettiin vasta marras-joulukuussa kauden 2020 toiseksi ja kolmanneksi viimeiset osakilpailut. Jos uusi kausi alkaa Bahrainista, myös talvitestit ollaan todennäköisesti siirtämässä sinne Barcelonasta, missä ne oli määrä ajaa 2.–4. maaliskuuta.
Sääntöjen mukaan talvitestien on päätyttävä 10 päivää ennen ensimmäisen GP-viikonlopun alkua, joten talvitestejä voitaisiin tältä pohjalta siirtää niin, että niiden viimeinen päivä ajettaisiin viimeistään tiistaina 16. maaliskuuta.
Bahrainin jälkeen seuraavana vuorossa pitäisi olla 11. huhtikuuta ajettava Kiinan GP, mutta muun muassa Crash-sivusto kertoo kilpailun promoottorin pyytäneen F1:tä siirtämään kilpailua syksylle.
Tämän pyynnön toteuttaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Loppukauden kisakalenteri on jo nyt äärimmäisen tiukka, ja mikäli Australian GP siirretään marraskuulle, se on vielä entistäkin tiukempi. Ohjelmassa olisi siinä tapauksessa kaikkiaan 12 kilpailua vain 16 viikonlopun aikana. Tähän sisältyisi kolme kolmen GP-viikonlopun putkea.
Kiinan GP:n siirtyminen – tai peruuntuminen kokonaan, mitä sitäkin pidetään tässä tilanteessa täysin mahdollisena – aiheuttaisi lisätöitä myös kevättä silmällä pitäen. Racefansin mukaan Kiinan GP:n tilalle on vahvimmin ehdolla Imola, jossa kilpailtaisiin viikkoa alkuperäistä päivämäärää myöhemmin, 18. huhtikuuta.
Kiinan jälkeinen, kauden 2021 neljäs osakilpailu on puolestaan vielä kokonaan vahvistamatta, ja Racefansin mukaan tälle paikalle on ehdolla viime vuonna ensimmäisen kerran F1-näyttämönä toiminut Portimão. Portugalin GP:tä suunnitellaan toukokuun toiselle päivälle.
Sveitsiläisen Blick-lehden mukaan myös kauden kuudes osakilpailu, Monacon GP on jo tässä vaiheessa vaarassa.
– Rakennustyöt kestävät kaksi kuukautta, ja koska kilpailu voidaan järjestää vain niin, että paikalla on katsojia, klassikkokisa tullaan todennäköisesti perumaan, konkaritoimittaja Roger Benoit ennakoi.
Benoit tietää myös kertoa, että FIAlla ja F1-sarjaa johtavalla FOMilla olisi ”salainen suunnitelma”, jonka mukaan kaikkien tallien henkilökunta pyritään rokottamaan ennen kauden alkua. Tällaisen poikkeusluvan saaminen tuskin ilahduttaisi monia, sillä eri maissa on määritelty terveydellisin perustein hyvinkin tarkkaan se, missä järjestyksessä rokotteita jaetaan.