Liikennetyömaalla monet autoilijat unohtavat alennetun nopeusrajoituksen. MTV Uutisten haastattelema työmies kertoo, että hänen mielessään pyörii päivittäin riski siitä, että onnettomuus sattuisi omalle kohdalle.
– Nopeusrajoitus on enimmäisnopeus, jota saa ajaa, ei vähimmäisnopeus, työmies huokaa MTV Uutisten haastattelussa.
Pääkaupunkiseudulla työskentelevä työmies julkaisi aiheesta puhuttelevan Faceobook-päivityksen. Hän haluaa kuitenkin pysytellä tässä jutussa nimettömänä, koska hän on saanut osakseen myös tuohtuneiden autoilijoiden ryöpytystä tuomalla aiheen esiin. Erityisesti kesäisin tietyömaat täyttävät Suomen ja joka päivä teillä työskentelevät ihmiset asettavat itsensä vaaraan.
– On suorastaan ihme, että sieltä kuitenkin joka päivä selviydytään hengissä pois, mies aloittaa.
– Hyvin pieni osa huomioi sitä työntekijää siellä tienposkessa tai noudattaa rajoituksia, työmies kirjoittaa kokemuksistaan tietyömaan reunalta autoilijoiden kaahatessa ohitse.
Kuva kiteyttää tietyömiehen kauhun
Omien kokemusten pohjalta mies nostaa esiin muutamia, osittain kärjistettyjä, huomioita autoilijoiden tyypillisestä käyttäytymisestä tietyömailla ja niiden läheisyydessä.
”Jos tiellä on ennakkomerkki, että 700 metrin päästä kaksikaistaiselta tieltä on siirryttävä yhdelle kaistalle, ehtii vielä ohittaa ainakin 2–3 autoa.”
”Tietyöalueesta kertova liikennemerkki ja nopeusrajoitus 100 km/h tarkoittaa sitä, että se ei vaadi vielä toimenpiteitä, vaan voi ajaa vielä 120 km/h.”
”Nopeusrajoitus on 80 km/h, se tarkoittaa sitä, että sataa pystyy vielä ajamaan.”
”Mies on kaistalla tietyöalueella 60 km/h rajoitusalueella 100 metrin päässä pysäytyslätkä ylösnostettuna. Se ei näytä sitä minulle, vaan takana tulevalle autoilijalle, joten kiihdytän hieman, niin ymmärtäähän poloinen väistää.”
Mies päätti julkaista päivityksensä yhteydessä myös rajun kuvan tietyömaalla tapahtuneesta onnettomuudesta viime viikonloppuna. Hän ei tiedä onnettomuuden taustoja, mutta haluaa herätellä keskustelua tietyömailla vaanivista vaaroista.
– Kuvassa henkilöauto ajaneena päin liikenteen ohjausvaunua. Tämänkin vaunun edessä, noin 200 metrin päässä, oli ihminen töissä.
Vuosittain kolme kuolee ja yli sata loukkaantuu
Tietyömailla kuolee keskimäärin kolme ihmistä vuosittain. Loukkaantuneita on 130. Haastavimmat tilanteet ajoittuvat työmatkaliikenteen ruuhkiin iltapäivällä, sillä eniten loukkaantumisia sattuu kello 13–19 välisenä aikana.
Liikenneturva kertoi toukokuussa, että erityisesti tänä kesänä teiden päällystystöitä tehdään tavallista enemmän. Virasto muistutti tiedotteessaan, että nopeuden kanssa on syytä pitää malttia, vaikka tietyömaalla ei juuri sillä hetkellä näyttäisikään tapahtuvan mitään.
– Jos vaikkapa viikonloppuaikaan on tietyömaan kohdalla yhä alempi rajoitus, johtuu se siitä, ettei tieympäristö ole vielä valmis normaalien rajoitusten käyttöönottamiseksi. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai edessä voi olla jotain muuta tavallisesta poikkeavaa, Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi kertoi tiedotteessa.