Ferrari-kuski Kimi Räikkösen mukaan formula ykkösiin täksi kaudeksi mukaan tuotu turvakaari on uusissa autoissa hyvin erilainen kuin viime vuoden kokeiluversio.
MAINOS
F1-testit päivittäin
C Morella!C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) kello 22.45.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Räikkönen ajoi maanantaina ensimmäiset kierrokset uudella autollaan Barcelonan talvitesteissä. Hän pääsi katselemaan rataa Ferrarin autossa punaiseksi värjätyn halo-turvakaaren takaa, muttei kokenut tämän juuri muuttaneen ajokokemusta.
– Se tuntui ihan normaalilta. Ei mitenkään erilaiselta kuin viime vuonna. Nyt se on suunniteltu autoon, kun taas viime vuonna se vain laitettiin siihen kiinni, Räikkönen pohti 80 kierroksen ajopäivän jälkeen.
– Se ei häiritse enää, kun se on mukavasti viimeistelty. Ei se ole mikään ongelma.
Tallit ovat käyttäneet auton suunnittelussaan aikaa turvakaaren hiomiseen. Muun muassa Ferrari ja Toro Rosso olivat sijoittaneet omaan kappaleeseensa ilmanohjaimen.
Halon tarkoituksena on suojata kuljettajaa ohjaamoon kohdistuvalta kovalta iskulta, kuten irronneelta pyörältä tai kolaritilanteessa keulan yli nousevalta kilpailijan autolta. Ohjaamosta pelastautuminen on kuitenkin nostettu huolenaiheeksi, sillä kaari saattaa pahimmassa tapauksessa jättää kuskin vangiksi auton sisään.
Pientä vaivaa tulee myös autoon istumisesta ja sieltä nousemisesta. Williamsin Lance Stroll tietää turvakaaren yli kipuamisen melko hankalaksi.
– Vähän haastavaa se on. Pitää olla pieni ninja, että pääsee ulos sieltä, Stroll naurahtaa.
– Se on erilainen ja vähän uusi juttu kaikille. Se ei ehkä ole maailman kaunein, mutta jos se pelastaa henkiä tai ehkäisee loukkaantumisia, se on hyvä asia, kanadalaiskuski jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.