Nico Hülkenberg on kertonut ensi kauden F1-autoja koskevista havainnoistaan Linkedinissä julkaistussa kirjoituksessaan. Kokenut saksalainen toimii ensi kaudella Aston Martinin vara- ja testikuskina.
LUE MYÖS: Ferrari pani huhuille pisteen – Mattia Binotto pitää paikkansa
LUE MYÖS: Eläköitynyt Kimi Räikkönen omalaatuisessa haastattelussa – "Mihin muualle sitä pissaisi?"
Kaikkien tiedossa on, että F1-autot muuttuvat monella tapaa ensi kaudeksi, kun sarjan säännöt menevät suurelta osin täysin uusiksi. Myös renkaat muuttuvat, sillä ensi kaudella Pirellin kumien vannekoko kasvaa 13 tuumasta 18 tuumaan.
Isompien renkaiden lisäksi näkyviä muutoksia ovat niiden sivuille tulevat suojalevyt, aiempaa yksinkertaisemmat etusiipi- ja runkodesign sekä aerodynaamista pitoa tuova ja aiemmin säännöissä tiukasti kielletty muotoiltu pohjalevy.
Näillä muutoksilla autojen on tarkoitus olla helpommin seurattavia, jolloin edellä olevaa autoa jahtaava kuljettaja ei joudu ajamaan niin "likaisessa" ilmassa kuin viime vuosina. Kaikki tähtää siis ennen kaikkea siihen, että kaudella 2022 nähtäisiin entistä enemmän kilvanajoa ja ohituksia.
Uuden sukupolven F1-autoa simulaattorilla ajanut Hülkenberg kirjoittaa, ettei ole tällä hetkellä täysin vakuuttunut siitä, kuinka helppoa uusillakaan autoilla on seurata edessä ajavaa kuljettajaa.
– Tarkoituksena oli tehdä autoista hieman hitaampia, vaikeampia ajaa, ja siirtää painoarvoa enemmän kuljettajaan kuin antaa auton suorituskykyyn tai aerodynamiikan dominoida, Hülkenberg luotaa.
– Ensi kokemukseni mukaan autot ovat kuitenkin aika hemmetin nopeita, eivätkä ne ole välttämättä hitaampia kuin aiemman sukupolven autot.
Hülkenbergin mukaan edes ajotuntuma autoissa ei ole muuttunut juurikaan – ainakaan simulaattorin perusteella.
– On erittäin mielenkiintoista nähdä, voivatko nämä autot todella seurata edessä olevaa autoa helpommin. Simulaattorissa mutkanopeudet ovat äärimmäisen kovia, joten "likaisen ilman" riski on yhä olemassa, ja minun on vaikea kuvitella, että toisen auton seuraaminen näissä nopeuksissa olisi helppoa.
Hülkenberg toivoo, että radalla autot kuitenkin yllättäisivät positiivisesti. Niiden todellinen käytös paljastuukin myös kuskeille vasta ensimmäisissä radalla ajetuissa testeissä.
F1-sarjan sisäisille voimasuhteille Hülkenberg ei odota mullistusta.
– On vielä turhan aikaista ennustuksille, mutta olisin todella yllättynyt, jos viime vuosien huipputallit eivät olisi myös tällä kertaa lähellä kärkisijoja, saksalaiskuski summaa.
Hülkenberg toimii Aston Martinilla ensi kaudella varakuljettajana, kun varsinaiset kisakuskien paikat menevät Sebastian Vettelille ja Lance Strollille.