Kimi Räikkösen lähtökohdat formula ykkösten Malesian kisaan ovat herkullisemmat kuin oikeastaan missään vaiheessa tällä kaudella Monacon paalupaikan jälkeen.
MAINOS
Malesian F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Malesian GP klo 09.55, ennakkotunnelmat klo 08.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Suomalaiskuski voi nyt lähteä haastamaan Mercedeksen Lewis Hamilton voitosta ilman mitään rajoitteita ja hänellä on jopa hyvät mahdollisuudet onnistua tärkeässä tehtävässään.
Räikkönen oli lähellä ottaa kauden toisen paalupaikkansa, mutta viimeisen mutkan virhe jätti hänet alle viisi sadasosaa Hamiltonin kärkiajasta. Ferrarin tallikaveri Sebastian Vettel joutuu puolestaan teknisiin murheisiin kariutuneen aika-ajon jälkeen matkaan viimeisestä lähtöruudusta, joten Ferrari tarvitsee MM-taisteluun Räikkösen jättipottia.
Vettel on kuusi kisaa ennen kauden loppua 28 pistettä perässä MM-sarjan kärjessä olevasta Hamiltonista. C Moren tekninen F1 asiantuntija Ossi Oikarinen arvioi, että saksalaisella on silti hyvät mahdollisuudet yltää ainakin kisan kuudenneksi, mutta Räikkösen paineessa Hamiltonin on nyt varottava tarkkaan virheitä.
– Kimi voi lähteä kisaan paljon suuremmalla riskillä kuin Hamilton, jolla on kaikki vain hävittävänä, kun Kimillä on pelkästään voitettavaa, Oikarinen linjaa.
– Hamilton tietää varmasti sen, että Ferrari tulee ajattamaan Kimiä maksimiriskillä ensimmäisillä kierroksilla, koska jos Räikkönen häviää tuon kilpailun, niin mitä sitten, hän jatkaa.
Hamilton ei siis missään nimessä saa pilata kisaansa ensimmäisessä mutkassa, kuten Vettel teki viimeksi Singaporessa. Tämä voi avata Räikköselle hyvän tilaisuuden ponkaista startissa kärkeen ja ottaa kisa sen jälkeen haltuunsa.
– Hamilton tietää myös, että jos hän ajaa tuossa kisassa toiseksi ja Vettel on kuudes, se olisi silti voitto hänelle, Oikarinen muistuttaa.
Mitä tekee Vettel?
Kuudenteen lähtöruutuun Red Bullien taakse pudonneella Valtteri Bottaksella on myös oma tehtävänsä. Edeltään starttaavien Max Verstappenin ja Daniel Ricciardon lyömisen sijaan Bottaksen on ensisijaisesti pystyttävä lopussa estämään Vettelin hyökkäys keinolla millä hyvänsä.
Malesian radalta löytyy ohituspaikkoja riittämiin. Pääkatsomon kummallakin puolella olevien suorien päissä ovat parhaat paikat, mutta myös 90-asteiseen nelosmutkaan tultaessa sekä kakkossektorin lopun jyrkässä ysimutkassa voi päästä ohi.
Kärkikymmenikkö lähtee kisaan superpehmeillä aika-ajorenkaillaan. Rengasvalmistaja Pirelli odottaa yhden pysähdyksen kisaa, jossa ajettaisiin lopussa pitkä kovimman seoksen stintti. Sää saattaa mahdollisine sadekuuroinen sotkea taktiikat täysin, mutta kuivassa säässä Vettelille hiottu strategia on yksi sunnuntain mielenkiinnon kohteista.
– Yksi vaihtoehto on tehdä nopea stoppi, vaihtaa sitten kovat renkaat superpehmeisiin ja ajaa sitten niillä kaksi stinttiä. Toinen on lähteä ajamaan kovemmilla renkailla pitkää stinttiä heti alkuun, yrittää vauhdilla ohittaa muista ja sitten hyökätä lopussa superpehmeillä sekä toivoa, että tulisi turva-autoa tai vastaavaa, Oikarinen laskeskelee.
Jos supersoftien kuluma onkin voimakasta, Pirelli uskoo kahden stopin taktiikan yleistyvän.
Mercedes oli tyngäksi jääneissä perjantaiharjoituksissa pahasti jäljessä Ferrarin ja Red Bullin vauhdista, mutta tämä ei kerro Oikarisen mukaan lähellekään totuutta mestaritallin sunnuntain kisavauhdista.
– Mersuhan oli täysin kuutamolla perjantaina. Hamilton myös palasi vanhaan aeropakettiin, jonka hän tuntee paremmin. Toki Mersun vauhti tulee paranemaan, mutta onko se Ferrarin veroista? Epäilen.
Malesian GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes |
|
| 2. Kimi Räikkönen, Ferrari |
3. Max Verstappen, Red Bull |
|
| 4. Daniel Ricciardo, Red Bull |
5. Valtteri Bottas, Mercedes |
|
| 6. Esteban Ocon, Force India |
7. Stoffel Vandoorne, McLaren |
|
| 8. Nico Hülkenberg, Renault |
9. Sergio Perez, Force India |
|
| 10. Fernando Alonso, McLaren |
11. Felipe Massa, Williams |
|
| 12. Jolyon Palmer, Renault |
13. Lance Stroll, Williams |
|
| 14. Carlos Sainz, Toro Rosso |
15. Pierre Gasly, Toro Rosso |
|
| 16. Romain Grosjean, Haas |
17. Kevin Magnussen, Haas |
|
| 18. Pascal Wehrlein, Sauber |
19. Marcus Ericsson, Sauber |
|
| 20. Sebastian Vettel, Ferrari |