Ferrarin Charles Leclerc lähtee sunnuntaina Bahrainissa viemään päätökseen sitä, minkä hän aloitti samassa paikassa kolme vuotta sitten, ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan. Red Bull ja Max Verstappen pitävät kuitenkin huolen siitä, ettei tehtävä tule olemaan helppo.
LUE MYÖS: Max Verstappen irvaili Mercedeksen aika-ajoromahdukselle
LUE MYÖS: Toto Wolff paljasti: tällaisen viestin Valtteri Bottas lähetti kiilattuaan aika-ajoissa Lewis Hamiltonin rinnalle
Kimi Räikkösen tilalle Ferrarille nostettu Leclerc osoitti lahjakkuutensa heti Ferrari-uransa toisessa kilpailussa Bahrainissa 2019. Tuolloin 21-vuotias monacolainen latasi Sakhirin radalla paalulle lähes kolmen kymmenyksen erolla tallikaveriinsa Sebastian Vetteliin. Muut jäivät vieläkin kauemmas.
Itse kilpailussa Leclerc kasvatti turvallisen tuntuisen johtomarginaalin takana tuleviin, kunnes hänen moottoristaan katosi yksi sylinteri ja molemmat Mercedes-kuljettajat nousivat Lewis Hamiltonin johdolla hänen edelleen. Leclerc ajoi maaliin kolmantena – tosin vain siksi, että viimeiset kierrokset ajettiin turva-auton perässä.
Kolme vuotta sitten aivan Leclercin kannassa neljänneksi ajanut Verstappen on sunnuntaina Leclercin kannoilla heti startista lähtien.
Talvitestien, harjoitusten ja aika-ajojen perusteella voittotaistelu on sunnuntaina korkeintaan neljän kuljettajan kauppa. Leclercin ja Verstappenin lisäksi mukaan voi laskea myös heidän tallikaverinsa Carlos Sainzin ja Sergio Pérezin, jotka starttaavat kilpailuun ruuduista kolme ja neljä.
Toisaalta monet asiantuntijat ovat nostaneet esiin, että ainakin alkukaudesta isosti uudistuneiden autojen luotettavuus voi olla tärkeämpää kuin raaka nopeus.
Hamilton hävisi aika-ajoissa Leclercille lähes seitsemän kymmenystä, mutta Mercedeksellä uumoillaan, että tallin kisavauhti voi olla suhteessa parempaa kuin aika-ajovauhti. Se, riittääkö tämäkään Ferrareita ja Red Bullia vastaan, jää nähtäväksi.
Niin kuin jää sekin, miten kuudennesta ruudusta starttaavan Valtteri Bottaksen vauhti Alfa Romeon ratissa riittää kisaolosuhteissa. Pistesijakin olisi komea suoritus, aika-ajoissa yhdeksänneksi jääneen Mercedeksen George Russellin takana pitäminen myös itse kilpailussa jo suoranainen sensaatio.
Yksi iso huolenaihe Bottaksen kohdalla on ollut sekä talvitesteissä että Bahrainin GP:n harjoituksissa luotettavuus.
Tälle kaudelle tehdyn sääntömuutoksen vuoksi kaikki kuljettajat saavat valita kilpailuun vapaasti haluamansa rengasseoksen.
Renkaita rajusti kuluttavan asfaltin ja vaativan rataprofiilin vuoksi Pirelli arvioi, että sunnuntain kisa ajetaan viime vuosien tapaan läpi kahdella pysähdyksellä. Yhden pysähdyksen taktiikka ei ole täysin poissa laskuista, mutta sen pitäisi olla huomattavasti kahden pysähdyksen taktiikkaa hitaampi vaihtoehto.
Nopeimpana vaihtoehtona pidetään kahta stinttiä pehmeällä ja yhtä stinttiä keskikovalla renkaalla.
Erot rengasseosten välillä ovat melko isot, ja tämä tekee aloitusrenkaan valitsemisesta vaikeaa.
Bahrainin GP:n lähtöjärjestys:
Jos yllä oleva kuva ei näy, löydät sen tästä linkistä.