Suomalaiskuskit starttaavat Itävallan F1-kisaan kauden parhaista asetelmista, kun Valtteri Bottas on ensimmäistä kertaa tänä vuonna paalupaikalla ja Kimi Räikkönen nousee kolmanteen lähtöruutuun.
Bottas uusi viimevuotisen temppunsa ja ajoi ykköseksi Itävallan aika-ajoissa alle kahden sadasosan marginaalilla Mercedeksen tallikaveriinsa Lewis Hamiltoniin.
Räikkönen jäi Ferrarilla aika-ajon neljänneksi, mutta nousee kolmosruutuun tiimitoverinsa Sebastian Vettelin rangaistuksen vuoksi. Vettel pudotettiin kolme ruutua alaspäin kuudenneksi, kun tuomaristo katsoi hänen estäneen Renault'n Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa.
LUE LISÄÄ: Kimi Räikkönen nousee kolmosruutuun! Tuomaristo rankaisi Vetteliä aika-ajoista
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tämä tietää Vettelille sitä, että hänen täytyy selvittää tieltään ensin Red Bullin Max Verstappen ja Haasin yllättäjä Romain Grosjean ennen kuin pystyy mitenkään osallistumaan kärkitaisteluun Mercedesten kanssa.
Ykkösmutkassa ratkaisun paikka
Taktiselta puolelta Mercedes on ylivoimainen ennakkosuosikki viemään kisasta jopa kaksoisvoiton. Hamilton ja Bottas saavat kisastarttiin astetta muita kovemmat eli superpehmeät renkaat, joten kaksikolla on mahdollisuus venyttää varikkopysähdystään muita pitempään.
Toisaalta tilanne avaa sekä Räikköselle että Verstappenille mahdollisuuden ponkaista valojen sammuessa rinnalle ultrapehmeiden tarjoaman paremman pidon turvin.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton avasi Valtteri Bottaksen paremmuuden syitä
F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli pitää yhden pysähdyksen taktiikkaa jälleen todennäköisimpänä vaihtoehtona. Rengasseosten välillä on lyhyestä radasta johtuen hyvin pieni ero suorituskyvyssä, minkä todistaa sekin, että Mercedes-kuskit onnistuivat perjantaina parantamaan ultrapehmeillä vain reilulla sadasosalla kierrosaikojaan superpehmeisiin eli astetta kovempiin verrattuna.
Kumit ovat osoittautuneet viikonlopun aikana myös erittäin kestäviksi. Toro Rosson Brendon Hartley teki harjoituksissa ultrapehmeillä 33 kierroksen vedon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kotikisastaan huolimatta Red Bull on ollut perinteisesti suurissa vaikeuksissa Itävallassa ja tälläkin kertaa Verstappenin ja Daniel Ricciardon kisavauhti näyttää olevan huomattavasti kauempana Mercedeksestä ja Ferrarista kuin pitkään aikaan tällä kaudella.
Itävallan ykkösmutka on erittäin tiukka, jopa alle 90 asteen kulmassa taittuva vaaranpaikka, jossa muun muassa David Coulthard ajoi suoraan Mika Häkkisen kylkeen McLarenien lähdettyä eturivistä matkaan Itävallan GP:ssä 1999. Tämän katastrofin kun Mercedes pystyy välttämään, sillä on edellytykset vahvaan hallintaan kisassa.
Itävallan GP:n lähtöjärjestys:
1. Valtteri Bottas, Mercedes |
|
| 2. Lewis Hamilton, Mercedes |
3. Kimi Räikkönen, Ferrari |
|
| 4. Max Verstappen, Red Bull |
5. Romain Grosjean, Haas |
|
| 6. Sebastian Vettel, Ferrari *) |
7. Daniel Ricciardo, Red Bull |
|
| 8. Kevin Magnussen, Haas |
9. Carlos Sainz, Renault |
|
| 10. Nico Hülkenberg, Renault |
11. Esteban Ocon, Force India |
|
| 12. Pierre Gasly, Toro Rosso |
13. Fernando Alonso, McLaren |
|
| 14. Lance Stroll, Williams |
15. Stoffel Vandoorne, McLaren |
|
| 16. Sergio Perez, Force India |
17. Sergei Sirotkin, Williams |
|
| 18. Charles Leclerc, Sauber **) |
19. Brendon Hartley, Toro Rosso |
|
| 20. Marcus Ericsson, Sauber |
*) Vettelille 3 ruudun rangaistus Carlos Sainzin estämisestä aika-ajoissa.
**) Leclercille 5 ruudun rangaistus vaihdelaatikon ennenaikaisesta uusimisesta viikonlopun aikana.