F1-lähtöjärjestys: Bottas ja Räikkönen kauden parhaissa asemissa – voiko Mercedestä pysäyttää mikään?

7.09212623
xpbimages.com
Julkaistu 01.07.2018 06:59
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Suomalaiskuskit starttaavat Itävallan F1-kisaan kauden parhaista asetelmista, kun Valtteri Bottas on ensimmäistä kertaa tänä vuonna paalupaikalla ja Kimi Räikkönen nousee kolmanteen lähtöruutuun.

Bottas uusi viimevuotisen temppunsa ja ajoi ykköseksi Itävallan aika-ajoissa alle kahden sadasosan marginaalilla Mercedeksen tallikaveriinsa Lewis Hamiltoniin.

Räikkönen jäi Ferrarilla aika-ajon neljänneksi, mutta nousee kolmosruutuun tiimitoverinsa Sebastian Vettelin rangaistuksen vuoksi. Vettel pudotettiin kolme ruutua alaspäin kuudenneksi, kun tuomaristo katsoi hänen estäneen Renault'n Carlos Sainzia aika-ajon toisessa osiossa.

LUE LISÄÄ: Kimi Räikkönen nousee kolmosruutuun! Tuomaristo rankaisi Vetteliä aika-ajoista

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tämä tietää Vettelille sitä, että hänen täytyy selvittää tieltään ensin Red Bullin Max Verstappen ja Haasin yllättäjä Romain Grosjean ennen kuin pystyy mitenkään osallistumaan kärkitaisteluun Mercedesten kanssa.

Ykkösmutkassa ratkaisun paikka

Taktiselta puolelta Mercedes on ylivoimainen ennakkosuosikki viemään kisasta jopa kaksoisvoiton. Hamilton ja Bottas saavat kisastarttiin astetta muita kovemmat eli superpehmeät renkaat, joten kaksikolla on mahdollisuus venyttää varikkopysähdystään muita pitempään.

Toisaalta tilanne avaa sekä Räikköselle että Verstappenille mahdollisuuden ponkaista valojen sammuessa rinnalle ultrapehmeiden tarjoaman paremman pidon turvin.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton avasi Valtteri Bottaksen paremmuuden syitä

F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli pitää yhden pysähdyksen taktiikkaa jälleen todennäköisimpänä vaihtoehtona. Rengasseosten välillä on lyhyestä radasta johtuen hyvin pieni ero suorituskyvyssä, minkä todistaa sekin, että Mercedes-kuskit onnistuivat perjantaina parantamaan ultrapehmeillä vain reilulla sadasosalla kierrosaikojaan superpehmeisiin eli astetta kovempiin verrattuna.

Kumit ovat osoittautuneet viikonlopun aikana myös erittäin kestäviksi. Toro Rosson Brendon Hartley teki harjoituksissa ultrapehmeillä 33 kierroksen vedon.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kotikisastaan huolimatta Red Bull on ollut perinteisesti suurissa vaikeuksissa Itävallassa ja tälläkin kertaa Verstappenin ja Daniel Ricciardon kisavauhti näyttää olevan huomattavasti kauempana Mercedeksestä ja Ferrarista kuin pitkään aikaan tällä kaudella.

Itävallan ykkösmutka on erittäin tiukka, jopa alle 90 asteen kulmassa taittuva vaaranpaikka, jossa muun muassa David Coulthard ajoi suoraan Mika Häkkisen kylkeen McLarenien lähdettyä eturivistä matkaan Itävallan GP:ssä 1999. Tämän katastrofin kun Mercedes pystyy välttämään, sillä on edellytykset vahvaan hallintaan kisassa.

Itävallan GP:n lähtöjärjestys:

1. Valtteri Bottas, Mercedes

 

 

2. Lewis Hamilton, Mercedes

3. Kimi Räikkönen, Ferrari

 

 

4. Max Verstappen, Red Bull

5. Romain Grosjean, Haas

 

 

6. Sebastian Vettel, Ferrari *)

7. Daniel Ricciardo, Red Bull

 

 

8. Kevin Magnussen, Haas

9. Carlos Sainz, Renault

 

 

10. Nico Hülkenberg, Renault

11. Esteban Ocon, Force India

 

 

12. Pierre Gasly, Toro Rosso

13. Fernando Alonso, McLaren

 

 

14. Lance Stroll, Williams

15. Stoffel Vandoorne, McLaren

 

 

16. Sergio Perez, Force India

17. Sergei Sirotkin, Williams

 

 

18. Charles Leclerc, Sauber **)

19. Brendon Hartley, Toro Rosso

 

 

20. Marcus Ericsson, Sauber

*) Vettelille 3 ruudun rangaistus Carlos Sainzin estämisestä aika-ajoissa.

**) Leclercille 5 ruudun rangaistus vaihdelaatikon ennenaikaisesta uusimisesta viikonlopun aikana.

Tuoreimmat aiheesta

F1