Max Verstappen lunasti lauantain aika-ajoissa itselleen tärkeän etulyöntiaseman viemällä nimiinsä paalupaikan. Hollantilaisyleisö janoaa Verstappenin voittoa, mutta sitä ennen hänen on selvittävä sunnuntaina Mercedeksen ja Zandvoortin radan heittämistä haasteista.
LUE MYÖS: Lisää löylyä kuljettajamarkkinoille! Toto Wolff asetti tiukan ehdon tallipaikasta haaveilevalle kuskille – Red Bull on ajautunut tilanteessa puun ja kuoren väliin
LUE MYÖS: Valtteri Bottas pelinappulana? Toto Wolff vihjailee Mercedeksen Max Verstappen -hyökkäyksellä
Sunnuntain kisa alkaa sikäli yksiselitteisistä asetelmista, että koko kärkikymmenikkö starttaa pehmeillä renkailla. Tosin siihen se yksiselitteiyys melkeinpä loppuukin.
Jo ennakkoon oli tiedossa, että kuljettajilla olisi Zandvoortissa hauskaa lauantain aika-ajoissa, kun tankissa ei ole pisaraakaan ylimääräistä bensaa ja alla ovat nopeimmat mahdolliset renkaat. Sunnuntain kisasta on kuitenkin odotettu toisenlaista.
Rataprofiili Hollannissa on sellainen, että edellä ajavan auton seuraaminen on äärimmäisen vaikeaa. Tämä tarkoittaa suomeksi taas kerran sitä, että parhaat – ja mahdollisesti ainoat – ohitusmahdollisuudet avautuvat startissa ja ensimmäisillä kierroksilla sekä varikkokäynneillä.
Pirellin arvion mukaan yhden ja kahden pysähdyksen taktiikat ovat likimain yhtä nopeat, mutta koska radalla ei käytännössä pääse ohi, vaaka kallistuu mieluummin yhden pysähdyksen taktiikkaan. Yhdellä pysähdyksellä mahdolliset rengasstrategiat ovat Pirellin mukaan joko pehmeä–kova tai keskikova–kova.
Mercedes-pomo Toto Wolff vihjasi, että he saattavat ajattaa Lewis Hamiltonia ja Valtteri Bottasta keskenään erilaisilla strategioilla pakottaakseen Verstappenin valitsemaan jommankumman. Edellä kerrotun perusteella lienee kuitenkin varsin selvää, kumman Mercedes-kuljettajan kohdalla yhden pysähdyksen taktiikka on todennäköisempi.
Tämä helpottaa myös Red Bullia. Ja tallipäällikkö Christian Horner vielä erikseen huomautti, että heille riittää, kun Verstappen pystyy pitämään kovimman kilpakumppaninsa Hamiltonin takanaan. Heidän ei siis tarvitse keskittyä Bottakseen.
Mutta.
Ihan pelkällä taktiikalla Hollannin GP:tä tuskin voitetaan, vaan voittotaistelussa tarvittaneen myös ripaus tuuria.
Viikonlopun näyttämö on niin sanottu vanhan liiton kilparata, jossa ei ole asfaltoituja turva-alueita. Lisäksi rengasvallit ja metalliaidat ovat varsin lähellä rataa.
Turva-autojaksot, jopa punaiset liput, ovat siis ennemminkin todennäköisiä kuin pelkästään mahdollisia – niin kuin viikonlopun mittaan on jo nähty.
Ei siis kannata yllättyä, mikäli palkintopallilla on 72 kierroksen päätteeksi muitakin kuin Red Bullin tai Mercedeksen kuljettajia – vaikkapa ihan korkeimmalla korokkeella asti.
Hollannin GP:n lähtöjärjestys:
1. Max Verstappen, Red Bull (Soft-rengas) | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes (S) | |
3. Valtteri Bottas, Mercedes (S) | |
4. Pierre Gasly, AlphaTauri (S) | |
5. Charles Leclerc, Ferrari (S) | |
6. Carlos Sainz, Ferrari (S) | |
7. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo (S) | |
8. Esteban Ocon, Alpine (S) | |
9. Fernando Alonso, Alpine (S) | |
10. Daniel Ricciardo, McLaren (S) | |
11. George Russell, Williams | |
12. Lance Stroll, Aston Martin | |
13. Lando Norris, McLaren | |
14. Yuki Tsunoda, AlphaTauri | |
15. Sebastian Vettel, Aston Martin | |
16. Robert Kubica, Alfa Romeo | |
17. Mick Schumacher, Haas | |
20. Nikita Mazepin, Haas | |
Nicholas Latifi, Williams * | Sergio Pérez, Red Bull ** |
*) Nicholas Latifille vaihdettiin lauantain ulosajon jälkeen uusi keulakappale, minkä myötä hän joutuu starttaamaan kisaan varikkosuoralta.
**) Sergio Pérezille vaihdettiin lauantain jälkeen uusi voimayksikkö, joka ylittää kauden sallitun määrän. Tämän takia hän joutuu myös lähtemään kisaan varikolta.