Valtteri Bottaksen täpärä tappio tallikaverilleen Lewis Hamiltonille Italian GP:n aika-ajoissa antaa yhä suomalaiselle mahdollisuuden kamppailla voitosta Monzan sunnuntaipäivässä. Lisäjännitystä kisaan tuovat uudet moottorisäännöt.
LUE MYÖS: Ratkesiko paalupaikka tähän? Valtteri Bottas huomautti Mercedeksen asetelmasta
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 4.-6.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kansainvälinen autoliitto FIA teki Italiaan päätöksen rajata tiimien aika-ajoissa ja kisassa käyttämät moottoriasetukset vain yhteen, jolloin kuskien on selvitettävä lauantain nopeat kierrokset ja sunnuntain hyökkäys- ja puolustustilanteet samoilla moottorikartoilla.
Jos tarkoituksena oli heikentää Mercedesten ylivoimaa, tehtävä näyttää ainakin lauantain perusteella epäonnistuneen. Valtteri Bottas ennakoi aiemmin, että nyt Mersu saattaa olla kisavauhdissa jopa aiempaa vahvempi.
– Koska aika-ajoissa emme käytä niin paljon tehoja, kisassa se moodi tulee olemaan parempi kuin tähän asti aikaisemmin. Uskon, että kisavauhdin pitäisi meillä parantua, Bottas arvioi C Morelle torstaina.
”Yritän tehdä jotain paremmin kuin hän”
Monzassa kiihdytys ensimmäiseen mutkaan on pitkä, joten ensimmäinen paikka ohitukseen tulee heti siinä. Senkin jälkeen on mahdollista hakea ohituspaikkaa useammassa kohdassa rataa.
– Kaikki on vielä (sunnuntaina) mahista. Lähdetään taistelemaan, ja varmasti tulee tilaisuuksia. Täytyy käyttää ne hyväksi, Bottas ennakoi aika-ajon jälkeen.
– Kisavauhtini näytti ihan samanlaiselta kuin hänellä (Hamiltonilla), joten yritän tehdä jotain paremmin kuin hän. Myös kisamoodien kannalta vauhti tulee olemaan meille jopa parempaa kuin ennen, hän luettelee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kärjen takana mielenkiintoinen palkintopallitaisto
Tällä kertaa rengasstrategia on kisaan lähdettäessä varsin yksinkertainen. Yksikään kuljettaja ei lähtenyt aika-ajoissa hakemaan kisarenkaiksi kovempia seoksia, joten tiimit lähtevät Mercedeksiä myöten matkaan pehmeimmillä seoksilla.
Rengasvalmistaja Pirelli ennakoi yhden pysähdyksen kisaa, jossa pehmeät vaihtuvat keskikoviksi 24 kierroksen kohdalla tai koviksi kahta kierrosta aiemmin. Kisaan on odotettavissa jälleen samanlaista hellesäätä kuin lauantain aika-ajoissa, jolloin ilman lämpötila nousi ylimmillään 31 asteeseen.
Uudet moottorisäännöt tekevät myös kärkikaksikon takana mielenkiintoisen taistelun palkintosijoista. McLarenin Carlos Sainz nappasi kolmosruudun, ja starttaa kisaan vierellään Racing Pointin Sergio Perez. Red Bullin Max Verstappen ja McLarenin Lando Norris ovat kolmosrivissä.
– Viime kisojen perusteella palkintopallin pitäisi olla Maxilla näpeissä, koska hänellä on paljon enemmän vauhtia kuin meillä, mutta hänen on ohitettava meidät radalla, ennakoi Sainz.
– Koetan saada hyvän lähdön, joten keskitytään siihen. Teen parhaani pitääkseni hänet takanani. Myös Daniel Ricciardon Renault’n kisavauhti näytti kilpailukykyiseltä perjantaina, Sainz vihjasi seitsemänteen ruutuun jätetystä australialaisesta.
Alfa Romeo -kuski Kimi Räikkönen starttaa kisaan Ferrarin Charles Leclercin rinnalta ruudusta 14.
Italian GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes | |
2. Valtteri Bottas, Mercedes | |
3. Carlos Sainz, McLaren | |
4. Sergio Perez, Racing Point | |
5. Max Verstappen, Red Bull | |
6. Lando Norris, McLaren | |
7. Daniel Ricciardo, Renault | |
8. Lance Stroll, Racing Point | |
9. Alexander Albon, Red Bull | |
10. Pierre Gasly, Alpha Tauri | |
11. Daniil Kvjat, Red Bull | |
12. Esteban Ocon, Renault | |
13. Charles Leclerc, Ferrari | |
14. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
15. Kevin Magnussen, Haas | |
16. Romain Grosjean, Haas | |
17. Sebastian Vettel, Ferrari | |
18. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
19. George Russell, Williams | |
20. Nicholas Latifi, Williams |