Ferrarin tuskainen viikonloppu ja Lewis Hamiltonin loistosuoritus nousivat puheenaiheiksi kansainvälisissä tiedotusvälineissä Silverstonen F1-kisan jälkeen. Ihmetystä herätti myös turva-autoon turvautuminen kisan alussa.
Mercedes-kuljettaja Hamilton ampaisi karkuun uhkaajiltaan heti turva-auton poistuttua radalta ja ajoi jo kolmatta kertaa peräjälkeen voittajaksi kotikilpailussaan. BBC:n F1-toimittaja Andrew Benson hehkutti erityisesti Hamiltonin ensimmäistä kierrosta.
- Hamilton oli käytännössä voittanut Britannian GP:n jo siinä vaiheessa, kun kisa oli vanhentunut kuuden mutkan verran. Kun autot päästettiin matkaan viiden kierroksen jälkeen turva-auton poistuttua radalta, maailmanmestari suoritti yhden kaikkien aikojen upeimmista avauskierroksista, Benson kirjoittaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Benson antoi kehut myös Red Bullin Max Verstappenille, joka nousi lopputuloksissa toiseksi Mercedeksen Nico Rosbergin saatua kymmenen sekunnin aikarangaistuksen kilpailun jälkeen.
- 18-vuotias hollantilainen painosti Rosbergia läpi kilpailun ja teki loistavan ohitusliikkeen Becketts-mutkassa, minkä jälkeen hän puolustautui taidokkaasti nopeampaa ja voimakkaampaa autoa vastaan kymmenen kierroksen ajan. Lopulta hän joutui antamaan tietä väistämättömän edessä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Autosportin Ben Andersson korosti kolumnissaan, että Rosberg on jäämässä alakynteen MM-kamppailussa Hamiltonia vastaan, vaikka Rosberg pysyi johdossa pisteen turvin. Rosberg aloitti kauden vahvasti, mutta viidessä edellisessä osakilpailussa Hamilton on vienyt voiton neljästi.
- Siitä ei ole pitkästikään aikaa, kun Rosbergilla vaikutti olevan tiukka ote MM-taistossa. Tällä hetkellä näyttää yhä enemmän siltä, että hänen käsiinsä olisi levitetty voita, Andersson kuvailee.
Rosbergilla on vielä mahdollisuudet maailmanmestaruuteen - toisin kuin hänen maanmiehellään Sebastian Vettelillä. Ferrari-kuljettajan hankala viikonloppu päättyi yhdeksänteen sijaan.
- Vettel, joka kolme vuotta sitten oli suvereeni mestari, voi vain unelmoida olevansa kosketusetäisyydellä kärjestä, Die Weltin Simon Pausch toteaa.
- Kauden alussa vielä spekuloitiin, pystyykö Vettel tosissaan haastamaan Mercedeksen MM-tittelistä, mutta nyt hän on 70 pistettä Rosbergia jäljessä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
"Ferraria ei voinut katsoa"
Ferrari oli pahasti ruosteessa Silverstonessa läpi viikonlopun. Ferrarin kilpuri ei yltänyt Mersujen ja Red Bullin vauhtiin tuulisissa olosuhteissa.
- Räikkönen viides - pahin mahdollinen tapa juhlistaa jatkosopimusta mitäänsanomattomalla kilpailulla, La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni julistaa.
- Auton alustan ja aerodynamiikan kaikki viat korostuivat Silverstonessa. Aivan kuin nainen menettäisi vetovoimansa ilman meikkiä. Kaunistelematonta Ferraria ei voinut katsoa, Zapelloni jatkaa.
Corriere della Seran Giorgio Terruzzi oli samoilla linjoilla.
- Meillä oli kilpailu ilman Ferraria. Poissaoleva, lukuun ottamatta Kimi Räikkösen munuaislyöntiä (ohitus Sergio Perezistä) lopussa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
F1-blogisti Leo Turrinin mukaan Ferrari on nyt syvimmissä pohjamudissa Sergio Marchionnen ja Maurizio Arrivabenen aikakaudella.
- Keväällä Ferrari oli Red Bullin edellä - ja selvästi. Mutta nyt se on perässä - ja selvästi. Ferrari on epäonnistunut kehitystyössä. Luotettavuusongelmat, Sebin vaihdelaatikkoviat, ovat nolostuttavia. Vettel, joka on henkisesti alamaissa, ja Räikkönen, joka on kolmantena MM-pisteissä kauden puolivälissä, ansaitsevat enemmän.
Espanjalainen AS-lehti hämmästeli, useiden muiden aviisien tavoin, kilpailujohtaja Charlie Whitingin päätöstä aloittaa kilpailu turva-auton takaa. Sade kasteli radan vartti ennen starttia, ja osa kuljettajistakin oli sitä mieltä, että kisaan olisi pitänyt lähteä normaalisti lähtöruudukosta.
- Useista kuljettajista tuntui siltä, että märkä rata lisää riskiä, mutta se kuuluu formula ykkösiin - huimapäisyys on osa lajin viehätystä. Se on totta. Yhtä paljon kuin se, että välillä vaikuttaa, ettei Charlie Whiting halua kuunnella sarjan todellisia tähtiä. Kuten silloin, kun kuljettaja toisensa jälkeen valitti siitä, että turva-auto jatkaa radalla, AS:n Hector Martinez kertoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.