Formula ykkösten Italian GP oli tänä vuonna Mercedeksen ylivoimaista näytöstä. Ferrarin ongelmat ponnahtivat taas kaikkien silmille, mutta italialaisfanien juhlia tasoero ei kovin pahasti pilannut.
Värittömän kisan ainoa draaman hetki nähtiin heti alussa, kun paalupaikalta startannut Lewis Hamilton putosi kuudenneksi. Tallikaveri Nico Rosberg karkasi Ferrarin Sebastian Vetteliltä ja Kimi Räikköseltä helppoon voittoon samalla, kun Hamilton teki hidasta nousua takaisin toiselle sijalle.
Saksassa etusivut täyttyivät kuvista, joissa Mercedeksen mekaanikot heittelivät Rosbergia ilmaan. Bild-lehti ylisti Rosbergin ”giganttista voittoa” ja Frankfurter Allgemeine Zeitung totesi saksalaiskuskin ahdistaneen Hamiltonin paineen alle, kun kauden viimeiselle kolmannekselle siirryttäessä britin MM-johto on enää kaksi pistettä.
– Kun kaikki oli ohi, kuskista tuli lavasukeltaja. Nico Rosberg juoksi mekaanikkojensa syliin ja hyppäsi näiden käsien varaan. Kun hän sai taas jalkansa maahan, hän juoksi Daimlerin toimitusjohtajan Dieter Zetschen luo, paiskasi tämän kanssa kättä ja nosti kätensä voiton merkiksi. Voitto Monzassa oli saksalaiselle sunnuntai, jossa hän viimein ilmoittautui takaisin MM-taistoon, kirjoittaa FAZ:n Michael Wittershagen.
Rosbergin voitto sai jonkin verran tunnustusta myös Britanniassa, missä Hamiltonin ykkösvastustajan saavutuksia on tällä kaudella vähätelty tiimikaverin lukuisiin ongelmiin vedoten.
– Toisin kuin kaksi vuotta sitten, jolloin Rosberg teki kaksi erillistä virhettä ensimmäisessä shikaanissa ja ojensi Hamiltonille voiton lahjapaperissa, saksalaisen virheetön esitys toi hänelle nyt toisen lähtövaloista ruutulipulle ajetun voiton viikon sisään. Yhtäkkiä ote, joka oli hiljalleen luisunut Rosbergin ulottumattomiin kauden neljän ensimmäisen kisan jälleen, on jälleen hänen hallussaan, toteaa Mirrorin Ben Burrows.
Italialaisen La Repubblican Marco Mensurati antoi täyden tunnustuksen Rosbergille.
– Täytyy myöntää, että jos joku olisi sanonut minulle kauden alussa, että Rosberg on vielä 14 kisan jälkeen taistelemassa maailmanmestaruudesta, en olisi uskonut sitä. Hän on ollut sinnikäs ja fiksu ja nyt hän korjaa oman vahvan työnsä hedelmiä, Mensurati näkee.
Saksalainen otti palkintopallilla yleisönsä italiankielisillä kiitoksillaan ja vaihtoi buuauskonsertin nopeasti yhteislauluun.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sitkeä Bottas vei Hamiltonin voittosauman
Hamilton vaikeutti starttiongelmallaan omaa urakkaansa, mutta on totta, että Rosberg pääsi Monzassa melko vähällä. Motorsport.comin Adam Cooper kertoo, miten kuudenneksi sijoittunut Williamsin suomalaiskuski Valtteri Bottas tuplasi hetkessä Hamiltonin takamatkan Rosbergiin.
– Hamilton pääsi nopeasti ohi (Red Bullin) Daniel Ricciardosta, mutta häneltä vei kymmenen kierrosta saada nelossija Valtteri Bottakselta. Williamsilla on sama voimayksikkö ja suomalainen hyötyi superpehmeistä renkaistaan, joilla ei tarvinnut ajaa niin pitkään kuin Hamiltonin pehmeillä.
– Mutta kun suomalaisen renkaat lopulta ylittivät parasta ennen päiväyksensä ja hänen vauhtinsa putosi, Hamilton menetti yhä arvokkaita sekunteja hänen takanaan. Rosbergilla oli edessään tyhjä rata, hän pystyi kontrolloimaan vauhtiaan ja kasvatti eroa juuri siinä kohtaa, kun Hamilton oli jumissa Williamsin takana, Cooper laskee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mersun etumatka kasvanut rajusti
Ferrarilla kotikisassa ajetaan aina kovat paineet niskassa. Kauden viimeisen moottoripäivityksen odotettiin kurovan Mercedeksen etumatkaa kiinni, mutta toisin kävi. Sebastian Vettel kurvaili kahdella pysähdyksellä kisan kolmoseksi ja Kimi Räikkönen varmisti arvokkaita lisäpisteitä nelossijallaan ennen valmistajien MM-sarjassa edellä olevan Red Bullin Daniel Ricciardoa.
– Ferrari pääsee uusilla superpehmeillä renkailla enemmän tai vähemmän samaa vauhtia kuin Hamilton 20 kierrosta käytetyillä pehmeillä renkailla. Toivoa on hyvin vähän, tunnusti italialaisen Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini.
Brittiläisen Autosportin Ben Anderson tiivistää kolumnissaan Ferrarin kauden, jota puheenjohtaja Sergio Marchionne kutsui kaunistelematta epäonnistumiseksi.
– Ferrari otti radikaalin lähestymistavan SF16-H:n suunnittelussa, mutta auto ei ole ollut niin luotettava, niin nopea eikä niin hyvin kehitettävä kuin toivottiin.
– Viime vuonna Räikkönen oli aika-ajoissa 0,234 sekunnin päässä Hamiltonin paaluajasta, mutta tänä vuonna ero on kasvanut Hamiltonin ja parhaan Ferrarin välillä yli kahdeksaan kymmenykseen, Anderson sanoo.
Kuskiarvioissa italialaismedia on kääntynyt hiljalleen Räikkösen taakse. Kuherruskuukaudet Vettelin kanssa ovat takana ja suomalaiskuskin kilpailukyky nelinkertaista MM-voittajaa vastaan saavat tunnustusta. La Gazzetta dello Sport ja Sport Mediaset antoivat molemmat Räikköselle viikonlopusta kahdeksikon.
Italiassa kotikisan tulos jätti viikonlopusta surullisen tunteen, mutta Monzan saama kolmen vuoden jatkosopimus GP:n järjestelyoikeuksista ja kisan jälkeinen näky fanien täyttämällä pääsuoralla nostivat monelle liikutuksen kyyneleet silmiin. Ehkä vielä jossain vaiheessa Ferrarin kotiseudulla juhlitaan punaisten komennossa.
– Ferrarin palkintopallisijoitus ja punainen meri hänen (Vettelin) alapuolellaan auttoivat ymmärtämään jälleen, mitä Ferrarilla ajaminen tarkoittaa. ”Me olemme Ferrari”, huusi Vettel palkintopallilta.
– Jos se olisi kannattajista kiinni, Ferrari ansaitsisi maailmanmestaruuden. Ongelma on tällä hetkellä auto. Kuten Marchionne sanoi, kaikki johtuu sen aerodynamiikasta, kommentoi La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.