Sebastian Vettelin renkaan räjähtäminen herätti voimakasta keskustelua kansainvälisessä mediassa formula ykkösten Belgian GP:n jälkeen.
Ferrari-kuski menetti kolmossijansa, kun hänen takarenkaansa repesi kappaleiksi kisan toiseksi viimeisellä kierroksella.
Saksalaiselle Sport Bild -lehdelle kirjoittava Ralf Bach julistaa kolumninsa otsikossa Vettelin olevan oikeassa kiistassaan Pirellin kanssa. Monet tiimit pysyivät asiasta hiljaa, mutta Bachin jututtamien talliedustajien mukaan Pirelli on aiemmin väittänyt renkaiden kestävän helposti 30 kierroksen kulutuksen. Vettel ajoi niillä 28.
– Vettelillä oli munaa sanoa se, mitä lähes kaikki ajattelevat ja mitä tuskin kukaan uskaltaa sanoa ääneen kameroille ja ääninauhureille. Jopa kaksi maailmanmestaria pyysi olla mainitsematta heidän nimiään, Bach kirjoittaa.
– Heidän perustelunsa: ”Vettel on melko oikeassa. Ensin (Nico) Rosberg, sitten hän. Voimme olla tyytyväisiä, ettei meillä ole kahta uutta kuolemantapausta. Tällaista ei saa tapahtua”, Bach kertoo keskusteluistaan.
Lisää pilviä horisontissa
Italiassa Ferrarin viikonloppu oli luonnollisesti suuri pettymys, kun Vettel putosi pisteiltä ja Kimi Räikkönen jäi lauantain aika-ajojen moottorivian haittaamana seitsemänneksi. La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni piti epätodennäköisenä, että Pirellin selitys renkaan kulumasta olisi oikea syy Vettelin tilanteeseen.
– 11 kilometriä ennen loppua Vettelin rengas räjähti ja palkintopalli katosi yhtäkkiä kuin aurinko loppukesän pilvien taakse, Zapelloni kuvailee.
Hänen mukaansa 900. osakilpailussaan täydellisesti muserrettu Ferrari voi saada kahden viikon päästä ajettavassa kotikisassaan lisää mustia pilviä taivaalle.
– Seuraava pysäkki on Monzassa, kärsimysten kisassa, mutta myös kisassa, jossa Mercedes-moottorit todennäköisesti tyhjentävät pankin muidenkin kuin Hamiltonin ja Rosbergin takia. Se on ikävä herätys sen jälkeen, kun Budapestin hunaja oli pehmentänyt ferraristien kesää.
Sekarenkaat eivät haitanneet Bottasta
Mercedeksen Lewis Hamiltonin suvereeni voitto vei pääosan palstatilasta Britanniassa. Daily Telegraphin Daniel Johnson totesi Hamiltonin tallikaverin Nico Rosbergin kärsineen ainoana kuskina siitä, että talleja kiellettiin Belgiasta lähtien auttamasta kuskeja kisan lähdössä.
– Rosberg oli oikeassa lähdöistä. Hän sanoi, että siitä tulee vaikea. Siitä tulikin. Mutta vain Nico Rosbergille. Hänen mahdollisuutensa kisan voittoon katosivat todellisuudessa sekunneissa, Johnson kirjoittaa.
Johnson kiinnitti huomiota myös brittitallien kummallisiin mokiin.
– Ensin tuli Valtteri Bottaksen ensimmäinen varikkopysähdys. Kaikki sujui hyvin, kunnes he laittoivat oikean renkaan paikoilleen. Jotenkin mekaanikot onnistuivat laittamaan kolme pehmeää ja yhden mediumin. Uskomatonta kyllä, tämä monivärinen rengasyhdistelmä ei haitannut Bottasta pahasti.
– Ja sitten oli McLaren. Voi McLarenia. Selvästi tehojen puutteesta kärsinyt Jenson Button kertoi insinööreilleen: ”Kuulostaa siltä, että joku unohti laittaa akut päälle”. Toivotaan heidän takiaan - näin huonon kauden jälkeen - ettei Button ollut oikeassa, Johnson jatkoi.