Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-lehdistökatsaus: Vettelillä munaa puhua ääneen

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel 2015 Getty Images
Julkaistu 24.08.2015 15:43
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Sebastian Vettelin renkaan räjähtäminen herätti voimakasta keskustelua kansainvälisessä mediassa formula ykkösten Belgian GP:n jälkeen.

Ferrari-kuski menetti kolmossijansa, kun hänen takarenkaansa repesi kappaleiksi kisan toiseksi viimeisellä kierroksella.

Saksalaiselle Sport Bild -lehdelle kirjoittava Ralf Bach julistaa kolumninsa otsikossa Vettelin olevan oikeassa kiistassaan Pirellin kanssa. Monet tiimit pysyivät asiasta hiljaa, mutta Bachin jututtamien talliedustajien mukaan Pirelli on aiemmin väittänyt renkaiden kestävän helposti 30 kierroksen kulutuksen. Vettel ajoi niillä 28.

– Vettelillä oli munaa sanoa se, mitä lähes kaikki ajattelevat ja mitä tuskin kukaan uskaltaa sanoa ääneen kameroille ja ääninauhureille. Jopa kaksi maailmanmestaria pyysi olla mainitsematta heidän nimiään, Bach kirjoittaa.

– Heidän perustelunsa: ”Vettel on melko oikeassa. Ensin (Nico) Rosberg, sitten hän. Voimme olla tyytyväisiä, ettei meillä ole kahta uutta kuolemantapausta. Tällaista ei saa tapahtua”, Bach kertoo keskusteluistaan.

Lisää pilviä horisontissa

Italiassa Ferrarin viikonloppu oli luonnollisesti suuri pettymys, kun Vettel putosi pisteiltä ja Kimi Räikkönen jäi lauantain aika-ajojen moottorivian haittaamana seitsemänneksi. La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni piti epätodennäköisenä, että Pirellin selitys renkaan kulumasta olisi oikea syy Vettelin tilanteeseen.

– 11 kilometriä ennen loppua Vettelin rengas räjähti ja palkintopalli katosi yhtäkkiä kuin aurinko loppukesän pilvien taakse, Zapelloni kuvailee.


Hänen mukaansa 900. osakilpailussaan täydellisesti muserrettu Ferrari voi saada kahden viikon päästä ajettavassa kotikisassaan lisää mustia pilviä taivaalle.

– Seuraava pysäkki on Monzassa, kärsimysten kisassa, mutta myös kisassa, jossa Mercedes-moottorit todennäköisesti tyhjentävät pankin muidenkin kuin Hamiltonin ja Rosbergin takia. Se on ikävä herätys sen jälkeen, kun Budapestin hunaja oli pehmentänyt ferraristien kesää.

Sekarenkaat eivät haitanneet Bottasta

Mercedeksen Lewis Hamiltonin suvereeni voitto vei pääosan palstatilasta Britanniassa. Daily Telegraphin Daniel Johnson totesi Hamiltonin tallikaverin Nico Rosbergin kärsineen ainoana kuskina siitä, että talleja kiellettiin Belgiasta lähtien auttamasta kuskeja kisan lähdössä.

– Rosberg oli oikeassa lähdöistä. Hän sanoi, että siitä tulee vaikea. Siitä tulikin. Mutta vain Nico Rosbergille. Hänen mahdollisuutensa kisan voittoon katosivat todellisuudessa sekunneissa, Johnson kirjoittaa.
Johnson kiinnitti huomiota myös brittitallien kummallisiin mokiin.

– Ensin tuli Valtteri Bottaksen ensimmäinen varikkopysähdys. Kaikki sujui hyvin, kunnes he laittoivat oikean renkaan paikoilleen. Jotenkin mekaanikot onnistuivat laittamaan kolme pehmeää ja yhden mediumin. Uskomatonta kyllä, tämä monivärinen rengasyhdistelmä ei haitannut Bottasta pahasti. 

– Ja sitten oli McLaren. Voi McLarenia. Selvästi tehojen puutteesta kärsinyt Jenson Button kertoi insinööreilleen: ”Kuulostaa siltä, että joku unohti laittaa akut päälle”. Toivotaan heidän takiaan - näin huonon kauden jälkeen - ettei Button ollut oikeassa, Johnson jatkoi.

Lisää aiheesta:

F1-lehdistökatsaus: Lewis Hamiltonin juhlien varjossa epäilyksiä – Mercedeksen reikävanteet yhä tapetilla ItaliassaF1-lehdistökatsaus: Oliko Ferrarin saama selkäsauna todellinen? Mercedeksen ja Pirellin synergia ihmetyttääF1-lehdistökatsaus: Max Verstappen jätti isänsäkin sanattomaksiF1-lehdistökatsaus: Kimi saisi Enzo Ferrarin pään kääntymäänF1-lehdistökatsaus: Ferrari kosti Vettelin sabotaasin Kimi-paralleF1-lehdistökatsaus: Ferrarin aliarviointi kävi kalliiksi – Rosbergia vähäteltiin taas
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • ti16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • ma12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • ma10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin