McLaren-kuljettaja Jenson Button ei ymmärrä ajatuksia lähtöruudukon sekoittamisesta keinotekoisin tavoin.
Täksi kaudeksi tuotiin uusittu aika-ajo, jonka tavoite oli sekoittaa lähtöjärjestystä ja tehdä näin sunnuntain kisoista parempia. Aika-ajossa on sittemmin palattu vanhaan malliin. Kun Kansainvälinen Autoliitto ilmoitti pudotustyylisen aika-ajon hylkäämisestä, se vahvisti samalla, että kisaviikonloppujen muotoa mietitään uudelleen ensi kaudeksi.
MAINOS
Kiinan GP MTV Totalilla
Lauantai: Harjoitukset klo 6.55 ja aika-ajot klo 9.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Vuoden 2009 maailmanmestari Button toivoo, että show'ta yritettäisiin parantaa jollain muulla kuin lähtöruudukon sekoittamisella.
– F1 ei ole koskaan ollut sellaista, eikä sen pitäisi olla sellaista. Sekoittakaa lähtöruudukkoa muissa formulaluokissa, mutta F1:ssä se ei ole tarpeellista. On muita asioita, joilla lajia voi parantaa, Button linjasi motorsport.comille.
Hänen mielestään nopeimpien starttaaminen kisaan kärjestä ei ole ongelma.
– Sitä F1 on. (Sekoittaminen) on sama kuin menisi Wimbledonin tennisturnaukseen ja se kaveri joka putoaa ensimmäisenä, pääsisi finaaliin, Button vertasi.
– Sen pitää mennä niin, että nopein aloittaa kärjestä ja hitain perältä, sen kanssa pitää sitten tulla toimeen kisassa. Näin laji on toiminut 60, 70 vuotta, eikä sitä pidä muuttaa.
Button uskoo, että tallit keksivät ratkaisut siihen, miten kisoista saadaan yhä mielenkiintoisempia. Hänen mielestään suurin ongelma on se, että erot ovat tällä hetkellä isoja. Mercedes ja Ferrari ovat niin kaukana muista, että normaalioloissa neljä ensimmäistä sijaa ovat käytännössä jaettuja jo etukäteen.
– Se ei ole Mercedeksen vika, vaan muiden syytä, kun eivät ole tehneet tarpeeksi hyvää työtä. Eli, aika-ajon pitäisi olla sellainen kun se on, nopein aloittaa eturivistä. Se sekoittuu silti, esimerkiksi Lewisin (Hamilton) huonot lähdöt ja Ferrarien loistostartit Melbournessa.
– Minä katselin Brasilian aika-ajoa vuodelta 2003 ja top15 taisi olla sekunnin sisällä, kärkikymppi puolen sekunnin sisällä. Olemme kaukana siitä, Button muisteli.
Button toisti monen muun kuljettajan mielipiteen siitä, että sääntömuutoksilla täytyy edistää sitä, että tallien väliset erot ovat mahdollisimman pieniä.