F1-mestarin kidnappaus ja traaginen onnettomuus järkyttivät maailmaa – kuskilegenda sai yli 30 vuotta myöhemmin mystisen onnittelukortin

GettyImages-659941978
Juan Manuel Fangio Havannassa vuonna 1957.1957 Hy Peskin
Julkaistu 01.04.2020 06:05
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Viisinkertaisen F1-mestarin Juan Manuel Fangion kidnappaus Kuubassa helmikuussa 1958 nousi maailmanlaajuiseksi uutisaiheeksi, joka teki kuskilegendasta viimein tunnetun myös Yhdysvalloissa. Itse kisa sisälsi lopulta varsin traagisen käänteen.

Fangio oli yksi tähtikuljettajista, jotka osallistuivat ensimmäisen kerran jo vuonna 1957 Havannassa järjestettyyn urheiluautokisaan. Mukana olivat myös F1-legendoiksi kohonneet Stirling Moss ja amerikkalaismestari Phil Hill.

Havannan rantakaduilla Maleconin alueella järjestetty avauskisa päättyi Maserati 300S:llä ajaneen Fangion voittoon. Vielä ennen vallankumouksen lopullista onnistumista uutenavuotena 1959 Havanna oli amerikkalaisturistien suuressa suosiossa, ja paratiisisaaren tapahtuma veti paikalle muun muassa Hollywood-tähti Gary Cooperin.

GettyImages-874173518

Juan Manuel Fangio sai vuonna 1957 Kuuban GP:n voittopokaalin presidentti Batistalta.

Mestarikuski Fangio saapui Kuuban Grand Prix’hin myös talvella 1958, mutta kisaa edeltävänä iltana hänen matkansa illalliselle katkesi jo hotellin aulassa. Fidel Castron johtamat kapinalliset olivat saaneet toimittajalta tiedon, että Fangio asui Havannan vanhassa kaupungissa Hotel Lincolnissa, ja tiesivät odottaa tätä saapuvaksi.

Paikalla kidnappaushetkellä oli useita muitakin henkilöitä.

– Kävimme juuri keskustelua, kun yhtäkkiä nahkatakkiin pukeutunut henkilö lähestyi meitä, Fangio kertoi myöhemmin haastattelussa.

– Hänellä oli konepistooli kädessään ja hän kertoi meille tiukalla ja päättäväisellä äänellä, ettei meidän tulisi liikkua tai hän tappaisi meidät kaikki.

Fangio kieltäytyi kuuntelemasta kisaa radiosta

Fangion kidnappaus sujui täysin suunnitellusti ja operaatio häpäisi kisaa varten tiukkoja turvatoimia vallankumousyrityksen keskelle tehneen presidentti Fulgencio Batistan hallinnon.

Kidnappaajat työnsivät argentiinalaisen mustaan Plymouth-merkkiseen autoon ja lähtivät huomiota herättämättä rauhallisesti paikalta kolmen auton ryhmässä.

Fangiolle kerrottiin heti alusta alkaen, ettei hänen henkensä olisi vaarassa, vaan hänet päästettäisiin vapaaksi heti kisan päätyttyä. Kapinallisten tarkoituksena oli vain saada kohdistettu maailman huomio käynnissä olevaan vallankumoukseen.

Kisan järjestäjät tekivät kisapäivän aamuna maanantaina ratkaisun tapahtuman viemisestä ruutulipulle Fangion puuttumisesta huolimatta. Batistan joukot eivät onnistuneet lukuisten kuulusteluiden jälkeen pääsemään sieppaajien jäljille.

Kisan alku viivästyi puolellatoista tunnilla, kunnes ranskalainen F1-kuski Maurice Trintignant hyppäsi Fangion tilalle autoon. Itse kisa sisälsi lopulta varsin traagisen käänteen.

Seitsemän katsojaa sai surmansa, kuski epäiltynä kuolemantuottamuksista

Kilpailun seitsemännellä kierroksella kuubalaiskuski Armando Garcia Cifuentes menetti ensimmäistä kertaa näpeissään olleen Ferrarinsa hallinnan mutkassa – joka sijaitsi juuri Yhdysvaltain suurlähetystön edustalla – ja sinkoutui puistoon kerääntyneen yleisön joukkoon.

Auto pysähtyi paikalla olleeseen nosturiin, mutta ehti jyrätä mennessään kymmeniä ihmisiä. Seitsemän sai surmansa ja 40 loukkaantui. Kuljettaja Cifuentes selvisi onnettomuudesta hengissä, muttei enää koskaan ajanut kilpaa vakavien vammojensa takia.

GettyImages-517249678

Onnettomuuspaikka Havannassa oli lohduton näky.

Tämän jälkeen kilpailu keskeytettiin ja kärkipaikkaa pitänyt Ferrari-kuski Stirling Moss julistettiin voittajaksi. Aluksi myös onnettomuutta epäiltiin kapinallisten sabotaasiksi, mutta myöhemmin mutkan uskotaan saaneen öljyläikkänsä argentiinalaisen Roberto Mieresin autosta.

Sairaalassa Cifuentes järkyttyi uudelleen jouduttuaan epäillyksi useista kuolemantuottamuksista. Kisaorganisaation annettua vastineensa kuski kuitenkin vapautettiin tutkinnasta. Tähän vaikutti muun muassa Fangion lausunto, jonka mukaan sama onnettomuus olisi voinut tapahtua kenelle tahansa kuskille.

Fangio oli tapauksesta täysin tietämätön vielä onnettomuuden hetkellä, sillä hän ei suostunut kidnappaajien tarjouksesta huolimatta kuuntelemaan kisan selostusta radiosta. Mestarikuski kirjoitti piilopaikastaan viestin, jossa hän kertoi olevansa hengissä ja saaneensa samanlaisen ylläpidon kuin hotellissaan.

Fangio sai kidnappaajiltaan 80-vuotiskortin

Kapinalliset pyrkivät välttämään Fangion vahingoittamisen viimeiseen asti, joten suora panttivangin luovutus ei tullut kyseeseen tulitaistelun pelossa. Lopulta sieppaajat pääsivät kontaktiin Argentiinan suurlähettilään Raul Lynchin kanssa.

Fangio toimitettiin autolla kahden korttelin päähän suurlähettilään virka-asunnosta. Näin ollen kidnappaajat saivat etumatkaa presidentti Batistan turvallisuusjoukoilta. Autourheilulegenda toivotettiin jopa lähtiessä tervetulleeksi takaisin Kuubaan, kunhan vallankumous on saatu viedyksi loppuun.

– He jättivät mukaani kirjeen, jossa he pyysivät Argentiinan hallitukselta anteeksi sitä, että käyttivät minua poliittisiin tarkoituksiin, Fangio hämmästeli.

– Se oli yksi seikkailu lisää. Jos se, mitä kapinalliset tekivät, johtui hyvästä syystä, niin silloin minä argentiinalaisena hyväksyin sen, hän jatkoi.

GettyImages-517256284

Juan Manuel Fangio vapautumisensa jälkeen.

Vapauduttuaan autourheilulegenda sai lukuisia haastattelukutsuja Yhdysvalloista. Hän kävi vierailemassa muun muassa CBS-kanavan kuuluisassa The Ed Sullivan Show’ssa, johon viisi formula ykkösten maailmanmestaruuttakaan eivät olleet hänelle aiemmin ovia avanneet.

Fangio todellakin palasi Kuubaan, mutta vasta vuonna 1981, jolloin hän toimitti Fidel Castron hallinnolle Mercedes-Benzin kuorma-autoja. Tässä vaiheessa myös Castro saapui paikalle tervehtimään entistä panttivankiaan.

Viisinkertainen F1-mestari sai vielä 80-vuotissyntymäpäivänään vuonna 1991 tervehdyksen Kuubasta. Yhdessä onnittelukortissa allekirjoittajina olivat ”ystäväsi, kidnappaajat”.

GettyImages-827615336

Juan Manuel Fangio vapautui panttivankeudesta, muttei ehtinyt osallistua Havannan kisaan.

Lähteet: Jalopnik.com/Joe Saward, Sports Car International, History.com

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia