Michael Schumacherin päätyminen Benettonin F1-kuljettajaksi oli seurausta monen osapuolen välisestä taistelusta, jossa Eddie Jordanilla ei omien sanojensa mukaan ollut mitään kiinnostusta tähtilupausta kohtaan.
Schumacher sai yllättävän tilaisuuden debytoida F1:ssä vuoden 1991 Belgian GP:ssä, kun Jordan joutui etsimään uuden miehen Bertrand Gachot’n jouduttua vaikeuksiin sumutettuaan Lontoossa taksikuskia kyynelkaasulla.
Nuori Michael Schumacher teki hurjaa nousua autourheilun kuninkuusluokkaan. Hänen taustallaan toiminut Mercedes puski suojattiaan eteenpäin. Jordanin ystävä vinkkasi saksalaislupauksesta, mutta pahoissa talousvaikeuksissa ollutta tallipomoa kiinnosti vain raha.
– Sanoin, että älä kerro minulle, kuinka hyvä hän on, vaan kuinka paljon häneltä löytyy, Eddie Jordan muistelee F1.comin Beyond the Grid -podcastissa.
Ei pienintäkään kiinnostusta Schumia kohtaan
Schumacher toi lopulta Jordanille sopimuksen, joka takasi tiimille 150 000 dollaria jokaisesta ajetusta kisasta. Nämä rahat tulivat Mercedekseltä, mutta yhtiön toimiessa tuohon aikaan vielä kulisseissa summat kierrätettiin Schumacheria GT-sarjoissa ajattaneen Sauberin kautta.
– En ollut varma, osasinko edes kirjoittaa hänen nimeään. Eikä minulla ollut pienintäkään kiinnostusta Michael Schumacheria kohtaan, Jordan pamauttaa.
– Ja jos olisit sanonut minulle, että hänen nimensä on Johnny Thorbes, se olisi ollut minulle ihan sama. Minua kiinnosti vain tallin selviytyminen.
Ecclestonen silmät avautuivat Belgiassa
Schumacher tuli Jordanin kuskiksi Spahan ja ajoi heti seitsemänteen lähtöruutuun. Kisa päättyi jo startissa kytkinvikaan, mutta menestyksen siemen oli kylvetty jo lauantaina. Tässä kohtaa F1-pomo Bernie Ecclestone astui kuvioon.
– Bernie tuli Spahan, vilkaisi katsomoon ja huomasi, että siellä oli 20 000 lisäkatsojaa radan porteilla. Siinä hän yhtäkkiä huomasi, että tälle kuskille täytyy löytää ajopaikka, Jordan kertoo.
Ecclestone otti tämän jälkeen Jordanin mukaan yhteyttä Benetton-pomo Flavio Briatoreen, joka oli kuitenkin haluton tarjoamaan ajopaikkaa nuorukaiselle. Briatore oli halukkaampi ajattamaan hiipuvaa F1-legendaa Nelson Piquet’ta.
Lopulta Ecclestone avasi lompakkonsa ja asiat lähtivät etenemään.
Moreno vipuvarreksi oikeustaisteluun
Seuraavana kalenterissa olleeseen Italian kisaviikonloppuun lähdettäessä Benetton oli jo valinnut Schumacherin kuskikseen. Jordan oli kuitenkin jäämässä kuviossa tyhjin käsin. Hän vei sopimuksen purun oikeuteen Britanniassa, mutta hävisi taistelun.
Tässä kohtaa Jordan keksi käyttää Schumin tieltä väistymään joutuvaa Roberto Morenoa apuna.
– Kerroin hänelle suoraan, että sinä saat potkut ja Michael Schumacher korvaa sinut, Jordan kertoo keskustelustaan Morenon kanssa.
Jordan kehotti Morenoa haastamaan Benettonin oikeuteen Italiassa ajopaikkansa myymisestä.
– Italialainen tuomari hyväksyi sen, joten nyt Benettonin piti valita. He eivät voineet ajattaa kolmea autoa, joten heidän täytyi tehdä sopimus Roberton ja minun kanssani. Me saimme siitä pienen hyvityksen, ja Roberton ajamaan seuraavan kisan meille, Jordan sanoo.
Schumacher nousi lopulta Benettonilla kahteen maailmanmestaruuteen vuosina 1994 ja 1995.