Formula ykkösiin ensi kaudeksi asetettava kulukatto jakaa mielipiteet tallien kesken. Jakolinjat ovat tällä kertaa niin syvät, ettei perinteistä yksimielistä ratkaisua odoteta syntyvän lainkaan.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan jokaiselle F1-tallille asetettaisiin ensi kaudella 175 miljoonan dollarin kulukatto, mikä tarkoittaa sitä, ettei tallin budjetti olisi saanut lipsua tuon summan yli.
Koronaviruksen aiheuttama taloudellinen ahdinko on kuitenkin pakottanut talleja muuttamaan suunnitelmia ja laskemaan budjettikattoa entisestään. Kuinka paljon, siitä ei ole päästy yksimieliseen ratkaisuun.
Auto Motor und Sportin mukaan kulukattoasia joudutaan tällä kertaa ratkaisemaan poikkeuksellisesti enemmistöpäätöksellä, mikä tarkoittaa sitä, että kuuden F1-tallin äänet riittävät ratkaisemaan summan suuruuden.
Saksalaislehden tietojen mukaan asia pitäisi alkuperäisen aikataulun mukaan ratkaista huhtikuun loppuun mennessä eli tänään torstaina, mutta todennäköisesti päätös venyy ainakin viikolla. Äänestys kulukatoista toteutetaan sähköisesti FIA:n järjestelmässä.
Red Bull ja Mercedes olisivat lehden mukaan valmiita laskemaan katon 145 miljoonaa dollariin, mutta summa tuntuu liian vähältä Ferrarille.
– Sekin olisi valtava leikkaus niin meille, Mercedekselle kuin Red Bullille, nimetön lähde Maranellosta kommentoi lehdelle.
Toisessa ääripäässä ovat McLaren, Williams ja Haas, jotka ovat puolestaan tiukasti sitä mieltä, että katto pitäisi olla 100 miljoonaa dollaria.
Mitä tekevät Renault ja Alfa Romeo?
Kolmas leiri muodostuu Racing Pointista, AlphaTaurista, Renault’sta ja Alfa Romeosta.
Racing Pointin odotetaan äänestävän emotallin Mercedeksen tavoin budjettikaton laskemista vastaan.
Sen sijaan AlphaTauri on Auto Motor und Sportin mukaan muodostamassa oman kantansa, eikä se joudu tällä kertaa tanssimaan Red Bullin pillin mukaan. Italialaistallin uskotaan haluavan budjettikaton, joka olisi alle 130 miljoonaa dollaria.
Lopulta ratkaiseviksi ääniksi nousisi siten Renault’n ja Alfa Romeon kannat. Tiedossa ei ole, päätyisikö Kimi Räikkösen edustama Alfa Romeo myötäilemään päätöksessään Ferraria, vai ajattelisiko sveitsiläistalli lähtökohtaisesti enemmän omaa kilpailukykyään.
FIA:n puheenjohtaja Jean Todt näkee F1-sarjan olevan kriisin partaalla koronaviruksen vuoksi.
– Pahimmassa tapauksessa F1 ei voi enää jatkua niin kuin me olemme sen tunteneet.
– Kun kulukatto lasketaan 50 miljoonaan dollariin ilman poikkeuksia, mikään ei ole enää entisellään. Siitä tulisi täysin uudenlainen F1, kuin Super Formula 2 -luokka, ranskalainen kuvailee.