Formula 1 -tallit ovat päässeet sopuun MM-sarjaan tulevan budjettikaton alentamisesta.
Ensi vuodeksi lajiin oli alun perin tulossa talleille 175 miljoonan dollarin budjettikatto, mutta nyt on sovittu sen laskemisesta 145 miljoonaan. Budjettikatto laskee sen jälkeen 140 miljoonaan vuonna 2022 ja 135 miljoonaan vuosiksi 2023–25.
Lajin kattojärjestön, kansainvälisen autoliitto FIA:n pitää vielä hyväksyä sääntömuutos ensi viikon kokouksessaan.
Samalla lajin sääntöihin tuodaan tasoitusjärjestelmä aerodynamiikkakehitykseen. Se merkitsee sitä, että edellisenä vuonna huonoimmin menestynyt talli saa käyttää eniten tunteja tuulitunnelissa ja muussa aerodynamiikan kehitystyössä, kun taas mestaritalli saa käyttää vähiten aikaa.
Budjettikaton tarkoituksena on pakottaa talleja leikkaamaan kulujaan ja pienentää tallien välisiä eroja. Tällä hetkellä kärkitallit käyttävät kaudessa jopa yli 400 miljoonaa dollaria, kun taas moni talli sinnittelee alle 150 miljoonan budjetilla.
F1 aikoo jatkossa tasata eroja tallien välillä myös muuttamalla palkintorahojen jakoa tasaisemmaksi.
Budjettikatosta oli erimielisyyksiä
Budjettikatosta oli sovittu jo ennen koronavirusta viime syksynä, mutta pandemia loi paineita katon alentamiselle.
Pelkona on ollut, että moni talli ei selviydy koronaviruksen aiheuttamasta talouskriisistä, jos F1:n menoja ei supisteta tuntuvasti. Useilla talleilla oli haasteita taloutensa kanssa jo ennen pandemiaa.
Katon alentamisesta oli vääntöä tallien kesken, sillä suurista talleista etenkään Ferrari ja Red Bull eivät olisi halunneet laskea maksimibudjettia niin alas. Ferrari on varoittanut, että alle 150 miljoonan dollarin budjetti pakottaa sen irtisanomaan satoja työntekijöitä. Osa talleista taas kampanjoi vieläkin pienemmän budjettikaton puolesta. Nyt saavutettu sopu on kompromissi.
Kuljettajien ja muutaman keskeisimmän johtohenkilön palkat eivät kuulu budjettikaton piiriin.