Rajoitus jousitusgeometriassa on yksi formula ykkösten kauden 2018 sääntömuutoksista, joka ei ole kovin näkyvä, mutta jolla on ollut merkittävä vaikutus autojen aerodynamiikkaa suunniteltaessa.
Asia pulpahti julkisuuteen viime talvena, kun Ferrari tiedusteli Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekniseltä osastolta sääntötarkennusta siitä, voiko auton jousitukseen kerätä mutkissa energiaa, joka vapautetaan suorilla aerodynamiikan parantamiseksi.
Jousituskikalla auton maavaraa pystyttiin säätelemään suorilla, mikä pienensi ilmanvastusta. FIA ilmoitti tuolloin, että kyseinen ratkaisu ei ollut sallittu ja tämän uskottiin olleen iso takaisku järjestelmää hyödyntäneille Mercedekselle ja Red Bullille.
Tiimit olivat kuitenkin koko ajan hioneet toista ratkaisua, jossa energiaa ei kerätty jousiin. Esimerkiksi Red Bull ja Ferrari käyttivät auton etupyörien ohjausvarsissaan niveltä, jolla pyrittiin niin ikään säätelemään auton ajokorkeutta ohjauskulmaa muuttamalla. Kun rattia käännettiin, auton maavara pieneni. Ja taas suorilla maavara suureni.
Nyt FIA ilmoitti tämänkin olevan kiellettyä. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo asiasta tarkemmin:
– Siinä on pyritty vähentämään kikkailua niin, että auton ohjausvarret eivät muuttaisi asentoaan sillä tavalla, että se parantaisi aerodynamiikkaa.
– Tässä pyritään sulkemaan porsaanreikiä, joiden ansiosta isoilla talleilla on ollut etu siitä, että ne pystyvät resursseillaan tekemään tällaista kehitystyötä. Tällä pyritään pikkuisen tasaamaan pelikenttää, Oikarinen jatkaa.
Auton maavaran muuttumista ohjauspyörää käännettäessä on tehty jo pitkään formula ykkösten historiassa. FIA:n uusi määräys lähinnä tarkentaa esiin noussutta asiaa ja selkeyttää sääntöjä, joissa kärkitiimit ovat hakeneet epäselvässä tilanteessa kilpailuetua itselleen.