Ferrarin tekemä selvityspyyntö kilpailijatallien jousitusjärjestelmistä saattaa läpi mennessään yksinkertaistaa F1-autojen jousitusta merkittävästi, uskoo MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.
Ferrari lähestyi vuodenvaihteessa Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtajaa Charlie Whitingia kirjeellä, jossa Motorsport.comin mukaan kysyttiin tarkennusta sääntöjen harmaalla alueella liikkuvien kilpailijatallien tekemiin jousitusratkaisuihin.
Whiting tulkitsi vastauksessaan Ferrarin esittämät ratkaisut sääntöjenvastaiseksi, mikä oli italialaistiimille lottovoitto taistelussa Mercedestä ja Red Bullia vastaan.
Oikarinen tietää kokemuksesta, että vaikka Ferrari pyytää tietoa oman jousituksensa kehittämiseksi, viestin taustalla on selvä politikointi, jolla pyritään kieltämään kilpailijoiden edistykselliset löydöt.
– Silloin he tekevät selvityspyynnön Whitingille, mutta tekevät sen sellaiseen muotoon, että sääntöjen harmaasta alueesta tulee laiton. Näitä tapahtuu aika usein, mutta niitä tulee harvoin julkisuuteen, Oikarinen sanoo.
FIA:lle lähettämässään kirjeessä Ferrarin pääsuunnittelija Simone Resta kysyy Whitingin kantaa, mainitsematta Mercedestä tai Red Bullia nimeltä, voiko auton jousiin tulevaa liike-energiaa varastoida ja käyttää myöhemmin hyväksi auton ajokorkeuden nostamiseksi – esimerkiksi vapauttamalla sen suoralla.
Oikarinen kertoo ilmiöstä kansantajuisemmin:
– Jos puristat jousta kasaan, niin siihen varastoituu silloin energiaa. Sitten kun päästät jousen vapaaksi, energia vapautuu. Kun auton jousitus liikkuu alaspäin, liike voi avata esimerkiksi hydraulisen venttiilin, jonka kautta energiaa pääsee takaisin, jolloin se nostaa autoa ylöspäin.
Taustalla kielletty FRIC-järjestelmä
Mercedes ja Red Bull ovat hyödyntäneet ilmiötä menestyksekkäästi. Esimerkiksi Red Bullin autossa energiaa on pystytty vapauttamaan suoralle tultaessa niin, että auton keula nousee ylöspäin, jolloin se saa suuntautuvasta ilmavirrasta aerodynaamista suorituskykyä – eli lisää suoranopeutta.
Kaikki pohjautuu vuonna 2014 kiellettyyn FRIC-järjestelmään (Front and rear interconnected), jossa etu- ja takajousitus olivat hydraulisesti yhteyksissä toisiinsa. Tallit ovat kiellon jälkeen jatkaneet jousituksen kehittämistä tältä pohjalta, mutta joutuneet tekemään sen entistä monimutkaisemmalla tavalla.
– FRIC-systeemissä käytettiin hyväksi sitä ilmiötä, että auton takapäässä on paljon enemmän downforcea kuin etupäässä. Ja sitä hyödynnettiin suoralle tultaessa niin, että voimaa siirrettiin etuakselille.
– Kun takapää painui alaspäin, niin samalla sen voimalla nostettiin etupäätä ylöspäin. Sillä saatiin aikaiseksi aerodynaamista suorituskykyhyötyä niin, että auton etupään korkeus pysyi hitaissa mutkissa alempana eikä silti suorilla pohja ottanut kiinni, vaan sitä nostettiin sen verran, ettei jousitus pohjannut, Oikarinen taustoittaa.
Kyseessä on täysin mekaaninen ja passiivinen systeemi, erotuksena 1990-luvun alun Williamsin kohutusta aktiivijousituksesta, jossa auton ajokorkeutta säädeltiin elektronisesti.
Whitingin kirjeenvaihdossa tekemä linjaus lähti kaikille F1-tiimeille. Sääntötarkennuksen myötä tallit joutuvat mahdollisesti tekemään pikamuutoksia jousituksiinsa, kun F1-testien alkuun on enää alle kaksi kuukautta. Asia lähtee todennäköisesti valituskierrokselle ennen voimaantuloaan.
– Jos FIA kieltää sen, niin kaikki tällaiset FRIC-systeemit voidaan karsia autoista pois, jolloin jousitus yksinkertaistuu hurjasti, mutta suorituskyky heikentyy pikkaisen, Oikarinen näkee.