Ensi vuonna käyttöön otettava kulukatto asettaa etenkin suurimmat F1-tallit täysin uudenlaisen haasteen eteen. Tallien toiminta täytyy järjestää uudella tavalla, kun rahaa on käytössä aiempaa vähemmän. Todennäköistä on, että tämä johtaa myös irtisanomisiin.
LUE MYÖS: Asiantuntijan synkkä arvio: F1-sarjan historiallinen uudistus on Ferrarin painajainen – Kimi Räikkösen talli täysin toisessa tilanteessa
LUE MYÖS: F1:ssä tehdään ensi vuonna jotain, mitä ei ole koskaan tehty: pienille talleille tarjolla suuri mahdollisuus – "Se on valtava se ero"
Ensimmäistä kertaa F1-historiassa käyttöön otettava kulukatto on ensi vuonna 145 miljoonaa dollaria, mutta se laskee 140 miljoonaan seuraavalle kaudelle ja 135 miljoonaan kaudelle 2023.
Todellisuudessa tallit saavat kuluttaa huomattavasti tätä enemmän, sillä kulukatolla rajoitetaan vain sellaisia kuluja, jotka liittyvät suoraan auton suorituskykyyn. Siihen ei siis lasketa esimerkiksi markkinointikuluja eikä kuljettajien tai tallin kolmen muun kovapalkkaisimman työntekijän palkkoja.
Tästä johtuen esimerkiksi Mercedeksen ja Ferrarin, joiden uskotaan käyttävän tallinsa pyörittämiseen yli 400 miljoonaa dollaria vuodessa, ei tarvitse leikata kulujaan aivan 250–300 miljoonalla dollarilla.
Isoja muutoksia on silti edessä, ja yksi eniten pinnalla olleista kysymyksistä on se, miten tuleva kulukuuri vaikuttaa tallien työntekijöihin: miten paljon tallissa on varaa tai ennen kaikkea kannattavaa pitää työntekijöitä?
Kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta, sillä tallien toimintaa pyöritetään keskenään hyvin eri tavoin: jotkut tekevät kaiken itse, toiset valmistavat vain osan komponenteista ja ostavat loput muilta. Auto Motor und Sport -lehti (AMuS) tiivistää asian niin, että Mercedes ei voi yhtäkkiä puolittaa työntekijämääräänsä noin tuhannesta 500:aan, eikä Racing Point voi yhtäkkiä rekrytoida satoja uusia työntekijöitä.
Se on kuitenkin varmaa, että kaikkien toimintaa alkaa ohjata tehokkuuteen perustuva ajattelu.
– Kaikki joutuvat nyt pohtimaan, mihin rahat on kaikkein järkevintä sijoittaa, Racing Pointin tallipäällikkö Otmar Szafnauer sanoo saksalaislehden mukaan.
Pienet tallit pääsevät pohdinnoissaan suuria talleja helpommalla, sillä ne ovat jo valmiiksi oikean kokoisia. AMuSin mukaan alkuperäinen arvio oli, että 1 000 ihmistä työllistävät tallit joutuisivat pienentämään henkilöstöään noin 700:aan, mutta kun kulukatto pieneni alkuperäisestä 175 miljoonasta dollarista merkittävästi, 700:kin on todennäköisesti liikaa.
– Meidän laskelmiemme mukaan kaikki yli 600:n on tehotonta. Mitä enemmän on työntekijöjitä, sitä enemmän on ideoita, mutta siinä vaiheessa ei välttämättä ole enää rahaa toteuttaa näitä ideoita, Haas-pomo Günther Steiner sanoo.
Haasin kohdalla ei pitäisi olla pelkoa irtisanomisista. Talli työllistää selkeästi vähemmän ihmisiä kuin yksikään kilpailijansa, noin 250. Syy tähän on se, että Haas valmistaa itse vain aivan pakolliset komponentit ja hankkii loput Ferrarilta.
– Meille tämä on paras malli.
Se, minkälaisiksi suurimpien tallien mallit muodostuvat, on tässä vaiheessa täysi arvoitus.
– Uudelleenjärjestelyt ovat meille lisätaakka. Meillä on kuitenkin selkeä näkemys siitä, mitä meidän täytyy tehdä, Ferrarilta sanotaan.