Ikonisen F1-kaksikon Gerhard Bergerin kanssa 1990-luvulla muodostanut Jean Alesi ei alkuun ollut tyytyväinen itävaltalaisen saapumiseen Ferrarille, mutta ajan myötä heistä tuli hyviä ystäviä keskenään.
Alesi kertoo parhaita paloja yhteisistä kommelluksista Bergerin kanssa Beyond the Grid -podcastin viime vuonna nauhoitetussa jaksossa.
Ferrari nappasi lupaavan Alesin Tyrrell-tallista kaudella 1991, jolloin punaiset alkoivat jo pahasti jäädä suorituskyvyssä esimerkiksi McLarenille ja Williamsille. Kauden päätteeksi tallikaveri Alain Prost sai potkut, ja Alesista tuli kaudelle 1992 tallin selvä ykkösnimi.
Tilanne kuitenkin muuttui nopeasti Ferrarin palkattua Gerhard Bergerin McLarenilta. Sopimuksesta ei vain muistettu kertoa Alesille.
– Alkuun en ollut kamalan iloinen siitä, että hän tuli tiimiin, koska sain kuulla siitä lehdistön kautta – kuten tavallista.
– Gazzetta dello Sport kertoi viikkoa etukäteen kaikki sopimuksen yksityiskohdat: ykköskuski, testiajoa, etulyöntiasema uusiin osiin.
Alesi soitti asiasta heti Niki Laudalle, joka toimi tuohon aikaan Ferrarin neuvonantajana. Itävaltalaislegenda lupasi palata asiaan.
– Niki soitti minulle ja kysyi, että ”mitä sinä haluat? Enemmän rahaa?” Sanoin, että ”Niki, haista v***u”. En tarvitse enempää rahaa, vaan haluan olla kuin hän – en mitään muuta, Alesi tokaisee.
Lauda lupasi tehdä asialle jotain. Seuraavaksi Ferrarin puheenjohtaja Luca di Montezemolo soitti Alesille ja kertoi, että tilanne oli vain paperilla muotoiltava näin, mutta säännöt ovat molemmille samat.
– Sitten hän (Montezemolo) sanoi, että ”minulla on sinulle lahja”. Hän antoi minulle Ferrari F92:n (vuoden 1992 F1-auton). Se on minulla kotona vieläkin, Alesi kertoo onnellisena saamastaan sovittelulahjasta.
"Fiksu kaveri, mutta seksihullu"
Berger ei ollut F1-kuskina ulospäin kovinkaan värikäs persoona, mutta tiimin sisällä hän osasi pitää huumoria yllä. Tämän sai todeta muun muassa Ayrton Senna, jolle Berger teki metkujaan. Bergeristä ja Alesista tuli yksi aikansa ikonisimmista kaksikoista, vaikka menestys Ferrarilla jäi vaisuksi.
– Minulla oli fantastista aikaa hänen kanssaan tallikavereina, vaikka joskus minun täytyikin käydä poliittisia taisteluita, koska eteen tuli tilanteita, joita en osannut odottaa, Alesi kertoo.
– Hän on erittäin fiksu kaveri. Hän eli onnellista elämää – seksihullu – mutta täysi ammattilainen, Alesi kuvailee kilpaveljeään.
Alesi ja Berger tuhosivat Jean Todtin auton
Alesi vahvistaa myös kertomuksen, jonka mukaan hän oli vahvasti mukana murjomassa tallipäällikkönsä Jean Todtin vuokra-autoa yhdessä Bergerin kanssa. Kyseessä oli testijakso Fioranon radalla.
– Se oli 80-prosenttisesti minun vikani ja loput hänen syytään. Hän pyysi minua käymään kaupungilla kanssaan ja kysyin, että missä hänen autonsa on. Hän sanoi, että hänellä ole mitään autoa.
– Tiesin, että Jean Todtin auto oli aina radan edessä parkissa avain paikoillaan. Otimme sen, ja lähdin ajamaan heti alusta asti erittäin aggressiivisesti pelästyttääkseni hänet. Ongelmana oli, että hän veti joka mutkassa käsijarrusta.
– Selvisimme kahdesta ensimmäisestä mutkasta, mutta kun pääsimme kolmanteen Enzo Ferrarin talon eteen, minä käänsin ja hän veti käsijarrusta. Seuraavaksi olimme katollamme, Alesi kuvaili.
Ferrarin mekaanikot näkivät tapauksen ja ehtivät peittää auton teltalla juuri ennen kuin Todt saapui paikalle Montezemolon kanssa. Todt kiinnostui teltasta ja lopulta tilannetta oli pakko alkaa selvittää tallipomolle.
– Katon etuosa kosketti rattia, ja perä oli mennyt V:n muotoiseksi. Mekaanikot eivät vastanneet mitään, joten he kävelivät Gerhardin luo. Minä olin piilossa, koska päästäni vuosi hiukan verta, Alesi nauraa.
– Gerhard kertoi, että ”Jeanille oli tapahtunut onnettomuus. Ehkä hän lähti sairaalaan”. Kaikki pitivät minusta huolta, mutta sitten kun hän (Todt) kuuli, mitä oli tapahtunut, hän oli niin vihainen minulle, Alesi jatkoi.
– Mutta ei hän minusta välittänyt, vaan autostaan.
Ferrarin vaihdettua Michael Schumacherin aikakauteen vuonna 1996 Alesi ja Berger siirtyivät kolmen yhdessä vietetyn kauden jälkeen yhtä jalkaa Benettonilla, jossa ajoivat tallikavereina vielä seuraavat kaksi vuotta.