Mercedes ryhtyi uhkailemaan – F1-pomolta paljastus Australian GP:n dramaattisesta käänteestä

10.10581631aa
/All Over Press
Julkaistu 12.05.2020 18:00
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Uuden F1-kauden piti alkaa jo kaksi kuukautta sitten Australiassa. Tuolloin sarjan kuljettajat ja tallit olivat saapuneet paikan päälle Melbourneen. Kisa kuitenkin peruttiin vain hetkeä ennen perjantain ajosessioiden alkua. Nyt Red Bull -pomo Christian Horner raotti kulissiverhoa ja kertoi hänen versionsa tapahtumien kulusta.

Maaliskuun alussa koronavirus oli lähtenyt jo leviämään Kiinasta muualle maailmaan. Tuolloin ilmoilla oli paljon epävarmuutta siitä, miten pahasti virus vaikuttaisi eri tapahtumiin ja ihmisten normaaliin arkeen.

Australiassa F1-tallit ja järjestäjät olivat sitoutuneita ajamaan kisaviikonlopun läpi täysin normaaliin tapaan.

Korttitalo rupesi kuitenkin romahtamaan, kun yhdellä McLarenin työntekijällä todettiin koronavirustartunta. Tämän jälkeen tallit äänestivät kisan järjestämisestä.

Vielä itse äänestyshetkellä enemmistö talleista kannatti kisan ajamista.

Kanta kuitenkin muuttui - dramaattisella tavalla.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner kertoi oman näkemyksensä siitä, mitä kulisseissa tapahtui tuohon aikaan.

– Silloin emme vielä tienneet kaikkia faktoja virukseen liittyen. Kyse oli yhdestä positiivisesta näytteestä, kun varikolla oli tuhansia ihmisiä, Horner aloitti.

– Järjestimme tapaamisen, missä olivat mukana muun muassa F1:n urheilujohtaja Ross Brawn ja kilpailupäällikkö Michael Masi. Silloin kaikki viranomaiset liputtivat sen puolesta, että kisa voitaisiin järjestää. Ehdotin, että voisimme vetää perjantain läpi niin kuin oli tarkoitus ja tarkistella sen jälkeen, että missä mennään.

– Jos ihmisille olisi alkanut tulla oireita, niin sitten heidät olisi testattu, koska niitä testejä oli tarjolla ja niitä pystyttiin tekemään hyvin nopeasti. Tulosten perusteella olisimme päättäneet, että jatketaanko tapahtumaa vai ei.

– McLaren teki itsenäisen päätöksen, kun he päättivät vetäytyä kisasta. Heillä oli siihen oikeus. Säännöissä ei kuitenkaan lue niin, että jos yksi vetäytyy, kaikkien muiden on tehtävä samalla tavalla, Horner muistutti.

– Viitaten sen hetkisiin tietoihin ja faktoihin siitä, että samaan aikaan Australiassa järjestettiin erinäköisiä urheilutapahtumia, kannustin, että jatkaisimme. Koska kyse oli vain yhdestä positiivisesta näytteestä. Se kuitenkin jakoi mielipiteitä tallien keskuudessa.

– Ross (Brawn) soitti kansainvälisen autoliiton FIA:n presidentille Jean Todtille, joka sanoi, että hän olisi enemmistön kannalla. Tämä tarkoitti sitä, että Ross tekisi lopullisen päätöksen.

– Hän sanoi, että hän kannattaa näkemystäni siitä, että tekisimme testejä ja katsoisimme tilannetta uudelleen 24 tunnin kuluttua. Hän halusi, että tapahtuma pyörähtäisi käyntiin. Koin, että maan hallitus ja terveysviranomaiset kannattivat kisan järjestämistä.

– Mutta seuraavana yönä, noin kolmen aikaan, sain puhelun Rossilta. Hän sanoi, että ”meillä on nyt ongelma, koska Mercedes on vaihtanut kantaansa”.

Horner paljasti, että Mercedes rupesi uhkailemaan yhteistyökumppaneitaan.

– He eivät olisi antaneet moottoreita asiakkailleen, jos nämä olisivat äänestäneet heitä vastaan.

– Se käänsi tilanteen päälaelleen. Lopputulos muuttui, Horner kävi läpi.

Horner viittasi siihen, miten Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff oli ensin kannattanut ajatusta kisan järjestämisestä. Äänestyksen jälkeen Wolff oli ollut yhteydessä Mercedeksen taustayhtiön Daimlerin pomoihin.

Keskustelujen jälkeen Wolff muutti kantaansa.

LUE MYÖS: Australian GP peruttiin pitkän odottelun jälkeen, näin tapahtumat Melbournessa etenivät – Toto Wolffin puhelu Stuttgartiin avasi irvokkaan lukon

Tämä taas vaikutti merkittävästi lopulliseen tulokseen. Ferrari, Alfa Romeo ja Renault olivat olleet välittömästi McLarenin ilmoituksen jälkeen sitä mieltä, että he vetäytyisivät kisasta.

Mercedeksen, Williamsin ja Racing Pointin liityttyä mukaan, enemmistö talleista kannatti kisan peruuttamista.

Uutta F1-kautta ei ole vieläkään aloitettu. Nykyisen suunnitelman mukaan kausi olisi kuitenkin tarkoitus aloittaa heinäkuun alussa Itävallassa.

Tuoreimmat aiheesta

F1